Operaélet, 1997 (6. évfolyam, 1-5. szám)

1997-01-01 / 1. szám

Vengédünk volt. Laki Krisztina - Úgy tudom, Ön a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola énektanszakára járt, de az éneklés techni­káját és művészetét elsősorban Réti József magánnö­vendékeként sajátította el. - így van. Réti egyszer meghallgatott, s azt mond­ta, szívesen foglalkozik velem. Hét éven át voltam a privát növendéke. Persze a konzervatóriumban is re­mek tanárok tanítottak, teljesen kezdőként Molnáráé­hoz jártam. És nagyszerű tanár, amolyan igazi rene­szánsz ember volt Kerényi Miklós, aki kitűnően tudott latinul, olaszul..., alaposan ismerte az európai kultú­ráról. Nagyon érdekeltek a konzervatóriumban a mel­léktanszakok. Ugrin Gábor volt a szolfézstanárom, Sólyom György a zenetörténet-tanárom..., tehát kitűnő alapokat kaptam. És estéről estére bejártunk a baráta­immal az Operaház előadásaira, ezeknek az emléke pedig a mai napig él bennem. Hiszen akkor a szín­házban olyan művészek énekeltek, akik a világ ope­rajátszásának élvonalába tartozhattak volna, ha lehe­tőségük lett volna a határokon kívül is bemutatkozni. Ezek a művészek nem csak szenvelegtek, hanem tel­jes figurát alakítottak. És még a legkisebb szerepeket is a legmagasabb színvonalon elevenítették meg. Ezt azóta sem tapasztaltam sehol külföldön. Pedig egy operaháznak - többek között - éppen az ad rangot, hogy miként szólnak a kis szerepek. És itthon különö­sen zeneértő, kultúraszerető, a legkevésbé sem sznob közönség volt az én konzervatóriumi éveim alatt. Ilyen légkörben nevelkedtem tehát, s ez tartott életben ké­sőbb is, ez a szellemi összeköttetés vitt tovább, amikor már Svájcban, Németországban éltem. Szerencsére nem vakított el a pénzcentrikus szemlélet. - Egykori tanárai között - az egyik lexikon szerint - szerepel egy ilyen név is: Charlotte Aldenhoff... - Igen..., hát ez nagyszerű, hogy felmerülhet a ne­ve. Aldenhoff kitűnő énekesnő volt Düsseldorfban, akit Hamari Júlia ajánlott nekem. Ugyanis amikor Bembe kerültem Lamberto Gardellihez, akkor még itthon kevesen ismerik. Neve mindössze egyszer szerepelt a hazai operaplakáto­kon, egy emlékezetes Gilda-alakítása al­kalmával Sólyom-Nag­y Sándor partnere­ként, több évvel ezelőtt. Hangját akkor egy méltatóla „tiszta fényű ékszerének nevezte. Ezen kívül néhány hazai kon­certen lépett fel, tavaly például Purcell operájának, az Artúr királynak egyik szólamát énekelte a mű hangversenysze­rű előadásán, s őrzi hangját egy-egy rá­dió-, illetve hanglemezfelvétel, utóbbiak közül Esterházy Pál Harmonia Caelestis című művének felvétele. Annál ismer­tebb a német nyelvterület operaházai­ban, Bernben többek közt, ahol 1971-től volt a Stadttheater magánénekese, és Düsseldorfban, ahol a Deutsche Oper am Rhein tagja volt három szezonon ke­resztül. Laki Krisztin az egyik, külhonban élő magy­ar vendégművésze volt az el­múlt év októberében a Budapesti Opera­barátok Egyesülete gálaestjének. Itt-tar­­tózkodása idején sikerült beszélgetnünk vele, hogy pályáját áttekinthessük, s ta­lán emberi-művészi portréját is felvázol­hassuk... OPERAÉLET 1997. JANUÁR - FEBRUÁR

Next