Operaélet, 2006 (15. évfolyam, 1-5. szám)

2006 / 1. szám

250 ÉVE SZÜLETETT „A közönség, melynek intelligenciája s ítélőképessége gyakran fejlettebb, mind feltételezik, nagyjában-egészében úgy döntött, hogy az opera gyakorlatilag Mozarttal kezdődik,írja Spike Hughes magyarul is olvasható nagy sikerű Mozart operakala­uza elején, majd később így folytatja: Mozart az első zeneszerző, aki világosan felismerte, milyen óriási lehetőségek rejle­nek az opera-formában kisebb-nagyobb jellemek, teremtésére, akik­ úgy mozognak, gondolkodnak, és lélegeznek, a zenében, mint emberi lények.. Elődeivel szemben Mozart megteremt egy operatípust, amit talán a»mozgás operájának«nevezhetnénk... ” Wolfgang Amadeus Mozartra - lapunk jellegének megfelelően - elsősorban, mint operaszerzőre emlékezünk az alkotó születésének 250. évfordulóján. Spike fent idézett mondatait ehhez csupán bevezetőnek szántuk; számunkra talán fontosabb a nemrég elhunyt kiváló zenetörténész, Sólyom György tanár úr gondolatainak felidézése Mozartról. Sólyom György 1957- ben hosszabb tanulmányt írt az Akadémiai Kiadónál Szabolcsi Bence és Bariha Dénes szerkesztésében megjelent Zenetudo­mányi tanulmányok című sorozat V. kötetében „A Mozart-zene delelőjén” címmel. Amikor ebből a tanulmányból idézünk minden idők egyik legjelentősebb zeneköltőjére történő emlékezés ürügyén, egyben Sólyom tanár úr, lapunk szerkesztőbi­zottságának tagja előtt is tisztelgünk. Sólyom György: A Mozart-zene delelőjén két esztendő (1786-88) hangszeres zenéje: „Figaro lakodalmáétól a nagy szimfóniákig korszakokra osztani egy nagy mester életművét, a korsza­kok egymáshoz,való viszonyát, fő magatartásbeli és stílusje­gyeit elemezni:­­ a zenetudomány egyik legtermékenyebb és legkényesebb munkaterülete. Különösen akkor termé­keny és kényes, ha nem áll meg a stiláris fejlődés, a kifeje­zőeszközök mesterségbeli kérdéseinél, hanem ezeknek az élettel, a változó, fejlődő világ, a környezet körülményeivel való összefüggéseit is megkísérli nyomozni. Ha megkísérli a tudomány nyelvére lefordítani azokat a válaszokat, amelye­ket a lángelme a körülötte alakuló élet kérdéseire a művé­szi élmény, a formálás nyelvén adott. Ilyesmit szeretnénk megkísérelni Mozart művészetének egy centrális, nagy jelentőségű korszakával kapcsolatban... Az első problémát mindjárt a címben megjelölt célkitűzés és értékelés veti fel. Milyen értelemben tekintjük tetőpont­nak, delelőnek Mozart művészetében a Figaro befejezésétől az utolsó három szimfóniáig, tehát 1786 tavaszától 1788 nya­ráig terjedő időszakot? Kétségtelenül nem valami abszolút, mindenoldalú értelemben. Hiszen ezzel azt állítanók, hogy az utána következő utolsó három esztendő munkásságában (Klarinét-ötös, Cost fan tutte, A varázsfuvola, Requiem!) va­lamiféle „hanyatlás” állna be. Nem,­­ ennek a tetőpontnak a jellege, tartalma bővebb kifejezésre szorul, amely elkerülhe­tetlenül felveti a Mozart-zene egész fejlődésének, sőt teljes jelentőségének, történeti funkciójának fő kérdéseit. A francia forradalom eszmei előkészítése, a felvilágoso­dás egész Európát elöntő hulláma fejlődésük legkülönbö­zőbb állapotában érte az egyes országokat, s így a legkülön­bözőbb reakciókat váltotta ki. Nem véletlen, hogy maga az ideológiai mozgalom éppen Franciaországból indult ki, itt vált a legkiélezettebbé, itt jutott megoldásra­ érett fázisba a polgári fejlődés és a feudális rendiség ellentéte, osztályhar­ca. Feltűnő, hogy itt - talán éppen „az események sodra”, a rendkívül gyors érési folyamat, forradalmasodás következté­ben - az átalakulás igazi, mély művészi visszatükrözésére nem kerül sor. Irodalom (Beaumarchais) és zene (ez Párizs­ban elsősorban operát jelent ekkor) élesen és harcosan rea­gál a fordulatra,­­ de szinte mindvégig csak a felszínen, tárgykör és érzésvilág átalakulásának napi aktualitásában. A történelmileg döntően újjáformálódó polgár emberi képé­nek általánosításáig, teljességéig - ebben az időben - nem jut el. Milyen különös, hogy egy évtizeddel a forradalom ki­törése előtt, Mozart ottjártakor a párizsi közízlés mennyire nem igényli ezt az általánosítást, az emberi világ teljesebb­­mélyebb perspektíváit a zenében, annyira nem, hogy még a művészi megérése döntő időszakát élő Mozartot is intonáci­­ós-stiláris koncessziókra készteti! Gondolunk a „párizsi” szimfónia vagy fuvola-hárfaverseny hangjának távolságára a nem közvetlenül párizsi hangversenycélokat szolgáló zon­goraszonátákétól (K. 330-333). Pedig helyenként, egy-egy

Next