Opinia, martie 1948 (Anul 40, nr. 441-466)

1948-03-02 / nr. 441

ANUL 40 ABONAMENTE tei 450 i i : i : : : 3 usi • 5.000****^ întreprinderi, autoritati I , pe un an Tffdfterele tipografice ASI, Str. STEFAN CEL MARE 50-52 ZIAR POPULAR COTIDIAN Un partid de tip nou Am citit cu o atenţie deosebită statutul Partidului Muncitoresc Român, statut aprobat de Congresul ce s’a ţinut In zilele de 21-33 Februarie. Am citit deasemeni raportul privitor la statut, raport prezentat Congresului de către d. Lotari Rădăceanu, ministrul Munţii şi al Asigurărilor Soiîale. Şi am dedus iffi fapt: Că în ţară noastră in care racila politicianismului oportunist şi afacerist a ros atât amar de vreme tot ceeace oamenii cinstiţi reuşeau să înjghebe, că în această ţară, s’a creat un partid de tip nou. Dovada cea mai bună este faptul că înscrierea In acest partid este condiţionată de un stagiar «are durează o jumătate de an şi de recomandarea a doi membrii de partid cu o vechime de doi [ani, «are să-l cunoască pe candidat din câmpul activităţii de cel puţin şase luni. Ce ne spune toate [aceste lucruri ? Mai întâi, că foarurile de conducere cale a acestui partid nu caută să-şi mărească numărul partizanilor decât printre oamenii care pot fi verificaţi din toate punctele de vedere şi pregătiţi politiceşte pentru lupta grea pe care conducerea clasei muncitoare o impune avantgărzii sale, oameni care să prezinte garanţia că sunt demni şi capabili să-şi asume îndatoririle şi să-şi exercite drepturile. Partidele vechi pescuiau partizanii cu momeli, cu promisiuni şi primeau în sânul lor oportunişti, excroci şi lichele. Un alt fapt care dovedeşte că Partidul Muncitoresc Român e un partid politic de tip nou, este oblgaţia pe care şi-o asumă ION LUCREȚIU Continuare în pag. 2-a In Grecia se luptă pentru libertate Markos şi guvernul său, „Vizita“ anglo-americanilor. Figuri de luptători congresul Partidului Muncitoresc Român, care a avut loc recent la Bu-cureşti au ţinut sâ ia partea sărbătoarea democraţiei «româneşti Numeroşi dielegaţi din ţările prietene şi democrate: Franţa, Anglia, Ungaria, Polonia, Bulgaria, Palestina etc., etc.. Şi-au trimis reprezentanţii şi printre aceştia s'a remarcat solului adus de Grecia democrată a d-lui Dr. Dimitrie Photopoulos reprezentantul E. A. M.-ului. D-sa a adus salutul şi increderea în victorie a armatelor care luptă în munţii stâncoşi ai Greciei pentru o viață mai bună şi liberă. [Markos Vasiades Viaţa celui care este astăzi conducătorul luptei de eliberare a poporului grec se pot scrie multe. Markos este unul din miiie de greci expulzaţi din Turcia unde tatăl său fusese învăţător. Scurtă vreme după sosirea sa la Salonic el deveni muncitor la o plantaţie de tutun, fiind cunoscut ca şef al tineretului şi conducător sindicalist. La vârsta de 25 ani a fost arestat şi exilat. Asta era în 1935. In anul 1936 el fuge în Creta unde iaparte la revolta împotriva guvernului Metaxas. Este arestat din nou dar reuşeşte să evadeze. Generalul erou Poliţia greacă era informată de toate acestea. Ea ştia deasemenea că Markos era un luptător neînfricat împotriva germanilor. Markos luă comanda diviziei a zecea ELAS care pricinuia o înfrângere după alta germanilor şi acoliţilor lor greci. In 1944 el ajunge comandantul suprem al tuturor trupelor de partizani din Macedonia, iar în Octombrie 1944, generalul Markos în vârsta de 36 ani se reîntoarce la Salonic în calitate de eliberator al oraşului, 20 ani după ce venise acolo pentru prima oară ca refugiat din Turcia. In Octombrie 1946 Markos a fost ales Comandant Suprem al armatei Grecești Democrate, iar 14 ani mai târziu prim ministru și ministru de război al celui dintâi guvern Democratic Provizoriu al Greciei Libere. Generalul Markos a prezentat la Comisia de anchetă a Naţiunilor Unite un memorandum expunând punctul de vedere al Cartierului General al Armatei Democratice Elene în legătură cu cauzele războiului civil din Grecia. De asemenea el enumera propunerile sale pentru soluţionarea crizei şi învită Comisia de Anchetă să-l viziteze pe el şi armata sa. Reprezentanţii au fost de acord să trimită un grup la Markos. Englezii şi americani stăruiau însă ca reprezentanţii Naţiunilor Unite să-i întâlnească la un punct situat la 20 km. de frontiera albaneza şi 50 km. de frontiera iugoslavă, cu intenţia de a se dovedi că armata lui Markos se bazează pe sprijinul albanez şi iugoslav. Markos a trimis răspuns că se află la 180 km. sud de locul indicat de englezi şi americani. Sosiţi la locul indicat de către aceştia delegaţii angioamericani şi sateliţii lor refuzară să meargă mai departe. Reprezentanţii slavi şi numeroşi gazetari şi-au continuat călătoria. Şi după patru zile de marş s’au întâlnit cu Markos. Ei s’au întors cu fotografii, rapoarte, ce justificau memorandul lui Markos. Guvernul democrat Dintre miniştrii întâlniţi la Cartierul general al lui Markos figurează ministrul de justiţie Miltiade Porfirogenis în vârstă de 45 ani, avocat cu faimă internaţională şi fost ministru Joannides este vicepremier al guvernului şi ministru de Interne. El este totodată secretar al comitetului central al partidului comunist elen. Ministru de externe este Zăhariades Peter Rousses In vâstă de 41 anî, bine cunos- Continuare în pag. 2-a Memorandul O. N. U. la Clarificarea situaţiei comercianţilor şi industriaşilor Comunicarea Camerei de Comerţ Camera de Comerţ I Iaşi face cunoscut tuturorcomercianţilor şi industriaşilor cărora le-au fost dresate procese - verbale cu ocazia controlărilor făcute cu privire la certificatele de existență, să se prezinte de urgenţă la secretariatul acestei instituţii pentru a-şi clarifica situaţia. Se atrage totodată atenția tuturor posesorilor de firme şi care au îndeplinit formele legale privitoare la aceste certificate că, odată cu începerea verificărilor Serviciului de Control Economic, vor fi pasibili de pedepsele prevăzute de legiuitor. Şahiştii sovietici lotwinih şi Kares, doi maeştri de şah sovietici, care au fost desemnaţi să participe la campionatele mondiale, ce au loc în curând. na O carte închinată omului nou, omului sovietic Intelectualii români care au vizitat URSS s-au întors cu vii imagini ale omului şi soietăţii din Răsărit. Aceste maginii pe care intelectualii noştri le-au comunicat, în diversitatea lor, nu au putut oferi un tablou sociologic complect. Simpla lor comunicare orală sau scrisă îşi are o deosebită importanţă. Dar semnificaţia lor se risipeşte dacă imaginile nu sunt ordonate în jurul axului unei impresii, în care să se ofere, pe cât cu putinţă, un studiu despre omul şi societatea socialistă, despre concepţia despre lume şi societate a omului sovietic, despre sedimentele istoriei care au înălţat edificiul splendid al omului nou. Este meritul cunoscutului luptător şi om de ştiinţă progresistă Simson Ceriu de a fi dat la noi, pentru prima dată, într-o sinteză creatoare sprijinită pe informaţie, construită pe perspicacitate şi elaborată cu o expresie aleasă, o imagine temeinică a omului sovietic. Cartea d-lui Simion Oeriu, apărută în editura „Cartea Rusă“, în excelente condiţii grafice, este un jurnal de călătorie de studiu aplicat pe fişele din bibliotecă ale unei solide informaţii ştiinţifice şi doctrinare. Spre deosebire de procedeul uzitat de impresionismul oscilant, metoda de lucru a domnului Simion Oeriu se întemeiază pe cercetare, adică pe analiza concretului din care se înalţă schelele abstractului şi pe expunere, adică pe urmarea riguroasă a drumului invers, prin coborîrea de la abstract. Procedând astfel, dl. Simion Oeriu se dovedeşte a fi un fecund cunoscător al teoriei marxisto-leniniste şi totodată un călător atent care foloseşte experienţa imediată a voiajului pentru ca apoi să ordoneze* să o recepteze printr’un act de sinteză creatoare. Când gutorul ne prezintă, de pildă, biblioteca lui Lenin, muzeul Ermitage ori metroul din Moscova, întreprinde un studiu al pieselorîn care-şi exprimă impresii pe care Ie situiază după temperatura locului şi formulează şi judecăţi de valoare, ca un contemplator de gust ce se află în faţa unor realizări diferite pe care le organizează într’o scară de vulpoi.* tmmmamrmssmmmmmmmmmmmmmm Dimpotrivă, când autorul cărţii închinate omului nou, eximinează multiplele aspecte ale vieţii economice, a fundamentului real al societăţii şi a omului sovietic, metoda este analiza obiectivă, conformă cu punctul de vedere marxist. Pentru a ajunge la concluzia justă a studiului făcut: „Istoria Uniunii Sovietice reprezintă o neîntreruptă ascensiune spre forme tot mai largi de viaţă, spre depăşirea obstacolelor, spre subjugarea forţelor naturii, spre sporirea crescândă şi planificarea tot mai cuprinzătoare a producţiei, spre desăvârşirea omului nou“, dl. Simion Oeriu conduce pe Cititor prin uriaşele uzine cu zumzet strivitor, demotoare, frica şcoli spaţioase descrise cu amănuntul lor semnificativ, prezentate în lumina concepţiei pedagogiei socialiste, prin bibliotecile cu rafturi tixite unde a meditat Lenin, prin laboratoarele care au dat ştiinţei descoperiri şi ipoteze, prin spitalele îngrijite, prin teatrele enorme care au jucat şi joacă repertorii pentru popor, care săvârşesc educaţia artistică, prin muzee, colhozuri şi expoziţii. Cu fiecare vizită, autorul iniţiază pe cititor şi-l conduce, ca un ghid credincios, prin labirintul omului C»»* *•* 90VICUV« Să precizăm de acum că studiul d-lui Simion Oeriu nu este numai o cercetare psiho- M. NANU Continuare în pag. 2-a. Toţi contribuabilii trebue să aibă domiciliu fiscal Pe data de 1 Martie 1948, expiră termenul până când toţi contribuabilii sunt obligaţi să aibe un domiciliu fiscal. In declaraţiile pe care contribuabilii trebuie să le depună la circumscripţiile de constatare respective, ei trebuie să indice sursele lor de venituri. Merit 2 Martie 1948 Redacta şi Administraţia IAŞI,STR. ŞTEFAN cel MARE ,şi TELEFOAM Redacţia: Administraţia Serv. de noapte. Director C. R. GHIULEA Nr. 1219 - 2042 , 2880 Iugoslavia în reconstrucție v ___ 1 mmm tw, M, SSf* \ . I .?• ■ v Obligaţia ieşenilor de a-şi curaţi zăpada şi ghiaţa Importanta ordonanţă a Municipiului Care sunt sancţiunile ce se aplică contravenienţilor Primăria Municipiului Iaşi a emis o ordonanţă prin care se prevede următoarele: Toţi locuitorii oraşului, proprietari sau chiriaşi, precum şi instituţiile publice, sau private, sunt obligaţi să curăţe de zăpadă şi ghiaţă trotuarele şi rigolele în dreptul caselor şi curţilor lor, curăţarea gheţii se va face cu precauţiune, pentru a nu se strica pavajul. Deasemeni, toţi locuitorii, precum şi instituţiile de orce fel, sunt obligaţi a curăţa zăpada de pe acoperişul imobilelor, care dau spre străzi sau pieţe publice. Este interzis a se arunca pe străzi zăpada din curţi. Toţi acei care nu se vor conforma dispoziţiunilor prezentei ordonanţe, vor fi sancţionaţi, potrivit art. 24 Codul Penal, cu amendă de la 100 la 4000 Iei şi închisoare poliţienească de la 130 zile. Abaterile de la prezenta ordonanţă vor fi constatate de Primar, ajutorul de primar, toţi agenţii de poliţie judiciară, de funcţionarii Primăriei şi IMJ-ului şi în genere orce persoană împuternicită în delegaţie specială în acest scop. Agenţii instrumentatori arătaţi mai sus, vor avea dreptul de a cere şi încasa amenzi pe loc, eliberând în acest scop chitanţa legală. In acest caz, contravenientul va fi sancţionat cu minismum 4 amenzii, contrar si vor dresa acte de trimiteri în judecată. iniţiativa uniunii sedicatelor mixte Uniunea Sedicatelor Mixte de artişti, scriitori şi ziarişti a luat iniţiativa înfiinţării unui „fond al creaţiei“, pentru sprijinirea creatorilor de frumos, editarea de opere literare şi artistice, înfiinţarea de reviste şi instituţii de artă. Prin străduinţa Sindicatelor respective, prin înţelegerea marelui public şi, desigur, cu sprijinul oficialității, această inițiativă a U.S.A.S.Z.-ului va avea un remarcabil succes material, care-i va întsni putinţa să dea avânt mişcării artistice în ţara noastră. Vechiul regim era cu totul captivat de ocupaţii politice fructuoase şi de afacerism în variate aspecte, ca să mai aibă timp a sprijini creația frumosului pentru încântarea minţilor şi lărgirea orizontului spiritual al păturilor populare. Literatura, arta, izvorau din surplusul de talent şi energie al unor elemente izolate care se aflau în situaţia să creeze, în condiţii vitrege, pentru o pojghiţă subţire de intelectuali. Fără posibilitatea unei difuzări remuneratorii, artiştii şi literaţii erau sili să se ocupe cu meserii prozaice,istovindu şi trupta C. R. Continuare în pag. 2-a G.