Örökmozgó Filmmúzeum, 1998 (1-12. szám)

1998-01-01 / 1. szám

Cassavetes és családja CASSAVETES ÉS CSALÁDJA John Cassavetes (1929-1989) görög beván­dorlók New Yorkban született gyermeke, aki üzletember apja révén abban a közép­­osztályban nőtt fel, amely filmjei több­ségében is megjelenik. Egyetemista, ami­kor Robert E. Sherwood drámáinak hatá­sára beiratkozik a New York-i Drámai Művészetek Akadémiájára. 1953-ban vé­gez, de mert a Broadway színházaiban nem kapott munkát, a televízióhoz kerül, majd filmekben is szerepel. Elmélyülten tanul­mányozza a színészi játékot, és 1956-ban megalapítja színiiskoláját (Variety Arts Studio), nagyrészt Elia Kazan híres szí­nészműhelyének (Actors’ Studio) mintájá­ra, amely Konsztantyin Sztanyiszlavszkij nyomdokain járt. Következésképpen Cas­savetes kísérletei középpontjában is az áté­­léses színészi játék, vagyis a fizikai és a lelki egységével hitelesített alakítás állt. Éppen ennek megteremtésén fáradozva is­merte fel mint színész és mint rendező, hogy meg kell újítani azt a gesztusrend­szert, amely elszakadt a megváltozott való­ságtól s egyre hiteltelenebbé vált a filmek­ben. Ezért folyamodott az improvizáláshoz. Ha ugyanis a film nem veszi figyelembe, hogy a valóságban nemcsak az értékrendek és viszonyulások változnak meg, hanem az érintkezés módja, a belső világot kifejező gesztusok is, akkor elveszti hitelességét s ezzel hatóerejét. Hatás nélkül pedig a mű­alkotás semmit sem ér. Nagy feltűnést kel­tett első filmjében, a New York árnyaiban ezért játsszák a félvér család tagjai saját magukat olyan visszafogottsággal, ami ál­talánosan jellemző a való életben. A nagy színészeket rendezőik előszeretettel helyezik szélsőséges szituációba, hogy mó­dot adjanak nekik nagy drámák megjele­nítésére. Ez kétségtelenül hatásos, de meg­nehezíti a néző azonosulását az ilyen rend­kívüli hősökkel. Cassavetes viszont álta­lában a hétköznapok világát állítja elénk, amelynek drámaisága nem külső összecsa­pásokból tárul fel, hanem lelki konfliktu­sokként jelentkezik. Ezek ábrázolásában pedig döntő szerepet játszanak az árnyalást segítő apró gesztusok, az érzelmek kifeje­ződésének meglelése. Az érzés, mint reagá­lási készség vele születik az emberrel, de az érzés kifejezését - ami egyébként vissza­hatva az érzést is megnemesíti - tanulni kell. A civilizáció korlátozza az érzéskife­jezést, amikor a nemi vágyat szerelemmé, az éhséget étvággyá, a bosszúvágyat pedig igazságérzetté szublimálja. Amikor a Fér­jek címszereplői lázadnak férfi - korláto­zott­­ státuszuk ellen, akkor az a folyamat a legfontosabb, amelynek során eljutnak a felismeréshez, hogy a szabadság ilyen vi­szonylatban (is) belső kategória, hogy nem az ital, a szerencsejáték és a szex jelenti a szabadságot, hanem a kapcsolatok jellegé­nek felismerése, a viszonyulások megújítá­sa. A lázadás csak akkor jogosult, ha a bel­ső konfliktus a külső körülmények szorí­tása miatt nem oldható fel. Jól mutatja ezt az Egy hatás alatt álló nő, melynek címsze­replője, Mabei lázad a hétköznapok szürke­sége, az emberek beszabályozottsága ellen és szenved ennek a lázadásnak torz volta és kudarca miatt. A mindennapok egyik leg­nagyobb, mert leggyakoribb problémája jelenik meg itt. „Ha egy asszony szereti a férjét, már hosszabb ideje házasságban él és nem tudja mire pazarolni érzelmeit, előbb­­utóbb eljut a belső felbomlásig. Vannak, akik találnak valami levezetést, pl. elhatá­rozzák, hogy függetlenek lesznek. Ez az asszony azonban erősen hisz abban, hogy ha jó feleség, ezért kapnia kell valamit, de

Next