Muszter örökmozgóképújság, 2005 (3. évfolyam, 1-12. szám)

2005-01-01 / 1. szám

Tanner Gábor Ebben a baromi hidegben furcsán, dermedten indul el az autó. „Kötelességszerűen” mozognak a vasak, de rideg és merev a kocsi minden tagja. Még a műanyag konzol is halkan zizzen, nyekken. Mire megszoknánk a téli, nehézkesebb üzemmódot, és megelégednénk az érzéssel, miszerint kedvenc gépünk is velünk együtt fázik, már be is melegszik az autó. Immár öntudato­san és büszkén suhan a pár száz kilónyi fém az össze­fagyva maradt nehéz fák és házak között. Nincs hó, se zúzmara. Mintha belülről jegesedett volna meg min­den odakint. A hó nélküli csikorgó fehérséget meleg tompított fényszórók fúrják át. Az Argó jut eszembe. Ahogy a dermedt, csikorgó magyar művészfilmek kö­zé beérkezett. A szakmai fogadtatás metszően hűvös volt, mint a korlátokra fagyott jégcsap. „Csak” a kö­zönség szerette. Még ma is érdemes elmenni a Duna Plazába este, ha vetítik. Kellemes feloldódni az együttnevetésben. Gördülékeny a történet, magabiz­tosak a dialógok, ülnek a poénok és gégék. A mozi­ban is van jó és rossz előadás (amikor az egyik néző hangos jókedve felszabadítja a többieket is, vagy ép­pen ellenkezőleg, amikor a csend visszatart, hát nem fogok vihogni, ha nem nevet senki, olyan ciki­, mint a színházban, de én az Argót még csak jó előadásban láttam. Ezért gondoltam, utánanézek, melyek is vol­tak a filmmel szembeni ellenérvek. És kiderült, hogy azok is oly törékenyek, mint a városi jégcsapocskák. Három fő kifogás fogalmazódott meg a filmmel szemben. Egyrészt, hogy a reklámígéretekkel ellentét­ben meglepően gyenge a film technikai színvonala, másrészt nincs magyar jellege, innen-onnan lopott másolat az egész, harmadrészt nem kínál semmiféle társadalmi keresztmetszetet. Nézzük sorban! Társla­punk, az on-line Filmkultúra kritikusa így ír: A „suty­­tyó-film” cselekményének felütése (...) perdülő-for­­duló számítógépes-bevetéses feliratozásával a B-szé­­riás televíziós kémsorozatok világát idézi, az arab éj­szakában kommandósok és dzsipek settenkednek, a szűkszavú utasításokat adóvevőn adják és veszik, s a köznyelven szólva parasztvakításnak szánt felvezető képsor alatt az elemző néző fejében megszületik az Árpa-féle közönségfilm receptje...” Elkerülte kollé­gám figyelmét, hogy az idézett jelenet előtt már hosz­­szú percekkel elkezdődött a film egy kifejezetten ütős ókori csatajelenettel, mely technikai kivitelezésében nem múlta alul a Gladiátor vagy a Trója markáns csa­tajeleneteit, igaz, beérte jóval szerényebb terjedelem­mel. Az emlegetett képsor szerintem szándékosan idézte a 60-70-es évek kémfilmjeit (ugyanis időben léptünk egyet a jelenünk felé), különösen azok televí­zióra torzított változatait. Kollégám nem vette észre, de a kék fényben hosszúkásra nyújtották a figurákat és a tárgyakat, mely a tévé kis képernyőjére igénytele­nül mixelt szélesvásznú filmeket idézte - nézzünk jó

Next