Muszter örökmozgóképújság, 2007 (5. évfolyam, 1-12. szám)

2007-01-01 / 1. szám

MUSZTER január • • • Kitöltött holtidő Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij - Makai Imre fordításában - az alábbi szavakkal kezdi A Karamazov testvérek című regé­nyének előszavát: „Most, hogy belefogok hősömnek, Alekszej Fjodorovics Kara­­mazovnak életrajzába, egy kissé zavarban vagyok. Mégpedig azért, mert bár hősöm­nek nevezem Alekszej Fjodorovicsot, ma­gam is tudom, hogy korántsem nagy em­ber, így hát előre látom az effajta elkerül­hetetlen kérdéseket: ugyan mivel tűnik ki a maga Alekszej Fjodorovicsa, hogy hőséül választotta? Mi különöset cselekedett? Ki ismeri, és miről híres? Én, az olvasó, miért fecséreljem az időmet arra, hogy az ő éle­tének eseményeit tanulmányozzam?” Szinte minden második évben hajlamo­sak vagyunk elsiratni a magyar filmmű­vészetet. Ami rendben is van. Elvégre ahol mélyrepülésben van a foci, ott előbb-utóbb a film is válságba kerül. Meg minden. Ugyanakkor legalább minden második évben hajlamosak va­gyunk fölfedezni egy-két kiemelkedő, olykor már-már zseniális alkotással je­lentkező fiatal rendezőt. Gondoljunk csak bele: Xantus János, Sopsits Árpád, Enyedi Ildikó, Monory Mész András, Kamondi Zoltán, Szász János, Szabó Il­dikó, Szederkényi Júlia, Sas Tamás, Pacskovszky József, Török Ferenc, Mundruczó Kornél, Vranik Roland, Hajdú Szabolcs. És feltételezhető, hogy pár nevet ki is hagytam a rögtönzött fel­sorolásból, amiért elnézést kérek. Mennyi nagyság, akiknek a neve ott is van a hazai filmes köztudatban! Csak valahogy, valamilyen szkeptikusan jó­zan pillanatban fölmerül egy kérdés: Mire vitték-viszik később? Hány kitelje­sedő életműről beszélhetünk majd ve­lük kapcsolatban? Mi követte az olyan nagy dobásokat, mint az Eszkimó asz­­szony fázik, a Céllövölde, Az én XX. szá­zadom, a Meteo, a Halálutak és angya­lok, a Woyzeck, a Gyerekgyilkosságok, a Paramid­a..., a Presszó, az Esti Kor­nél csodálatos utazása vagy a Moszkva tér? Lehet persze, hogy kissé igazságta­lanul korai ilyeneket kérdezni, elvégre a pontos válaszhoz 25-27 évet még alig­hanem várni kell. Az mindenesetre biz­tos, hogy idén Pálfi György csatlakozott a nagyokhoz a Taxidermiával. Ballagok hazafelé a film megtekintése után, és számomra is meggyőző, hogy az utóbbi évek egyik hazai remekét láttam. Díja­kat követelek, pénzt, támogatást a foly­tatáshoz. Próbálom azonnal áramla­tokba, bölcseleti, nemzedéki, posztmo­dern (vagy prosztmodern?) meg miegy­más összefüggésekbe helyezni. Mert igen, szerintem is ideje végre bátran, fi­lozofikus szinten szembesülni vele, hogy maszturbálásokba fojtjuk szenve­déseinket, hogy minden a női nemi szerv körül forog, és hogy a nyomorult ember a legótvarosabba is örömmel lő ondót egy budiban, istállóban vagy disznóólban, amiből gyerek, szánalmas történelmi jövő fogan. És kifejezetten bravúros, ha egy Monty Pythonba illő ötletből (kövér sportzabálók versenyei pihentető okádásokkal) valaki grotesz­ket, abszurdot, parabolát tud csinálni egy korszakról, egy társadalmi modell­ről vagy éppen a létről. Persze jó lenne mindezt a helyén kezelni, és nem egy­szerűen felelőtlenül, pusztán a felfede­zés gesztusáért kikiáltani egy újabb zse­nit. De mindegy, ami igaz, az igaz, elfo­gadom, egyetértek. Csak szeretném megkérni önmagamat, hogy ne faggas­son arról, mennyire tetszett nekem ez a film. Bármily bosszantó, de nem tu­dom, tényleg nem tudom, nem tudom és kész. Engem az érdekelt, hogy mi a Taxidermia, de hogy milyen, nem érde­kel. És most egyszerűen haza akarok menni az enyéimhez, a kuckómba, a sa­ját kis lelkembe. Internetezni, olvasni, jegyzetelni, elemezgetni. Ami azt jelenti, hogy lustán bekapcsolom a tévét. Csak úgy, bámulni a kapcsolgatható semmi­be. Ahol most váratlanul azt látom, két nő beszélget az orális szexről. Egy ta­pasztalatlan és egy tapasztalt. Utóbbi banánt használ szemléltető-gyakorló eszköznek. Mindketten fognak egyet. Elkezdik nyalogatni, szopogatni, s mind mélyebbre dugják a szájukba. A rutinos szőke folyamatosan instruál. Kissé kö­zönségesnek tűnik a dolog, de hát el kell fogadnunk a döntést, hogy akármit gondoljunk is, ma csak a szex érdekel bennünket. Ha korábban nem beszél­hettünk róla, most róla kell beszélnünk. Ez az új szabály, és pont. Kétségtelen, hogy egy ilyen jelenetet látva az ember kicsit lassabban vált csatornát. Szeren­csére. Mert hirtelen furcsa dolog törté­nik. Miközben a félénk „diáklány” kezd belejönni a ritmusba, az élvezetek ma­gabiztos tanárnője túl mélyre dugja a banánt, és kétségbeesetten fuldokolni kezd. Alig lehet helyrerázni. De én azon­nal helyrerázódom, és elröhögöm ma­gam. Nem ülök még le, de a távkapcso­ló már nincs a kezemben. És jön a töb­bi szerencsétlenkedő (de nem szeren­csétlen) ember, akikhez magam is tar­tozom. Önmagunkat keressük, hogy ne találhassunk rá másokra. Ha távol a si­ker, megvetjük az embereket, mert nem értenek meg, ha eljön a siker, megvetjük az embereket, mert megértenek. Fen­­sőbbséggel szenvedünk a beteljesület­len boldogságtól, ám ha mégis betelje­sül, páni félelemmel iszkolunk előle. A döntés szabadságáról filozofálunk, mi­közben gyáván halmozzuk a megoldat­lan kapcsolatokat, helyzeteket. Szánal­masan próbálunk egyre csak kikevered­ni a pácból, pedig nekünk ott az éle­tünk. A kijózanításra képtelen, ön­ironikus önimádat pácában. Erről a rö­­hejről pereg le előttem egy közvetlen hangon feltárulkozó, „szemtől szembe” film utolsó negyede. Amolyan Woody Allen utánérzés az egész. Az egyik fősze­repben például Keneth Branagh mintha a mester gesztusait, beszédstílusát is átvenné. De aztán kiderül, nem kell okoskodni. Maga Woody Allen követett el egy szemtelenül könnyed önismétlést. A címe: Sztárral szemben. Van egy általános vélekedés, amelyet én is osztottam, hogy a közszolgálati televí­ziókban alig vannak nézhető, érdeke­sebb filmek. Azt hiszem, tévedés. Csak rendesen végig kéne nézni a tévéműsort. Rögtön látni lehetne, hogy december 1 -jén, este fél 10-kor egy Sztárral szemben cí­mű Woody Allen-film lesz az m2 csator­nán. Méghozzá A mozi mágusai soro­zatban. És utána az m1-en még egy Almodóvar-opust is meg lehet tekinteni. Mondhatjuk persze, hogy túl későn van­nak ezek a filmek. De hát gondoljunk bele: mikor legyenek? 7-kor, 8-kor, ami­kor még ide-oda járkálunk a lakásban, ügyeket intézünk, telefonálunk, moso­gatunk, vasalunk, altatunk? Ki néz ilyen­kor tévét? A kéz talán már nyomogatja a távkapcsolót, de az agy még zakatol, legfeljebb pár politikus, szakértő, mű­sorvezető meg hír tudja pár pillanatra magához zökkenteni. Az emberek több­sége nem kifárad estére, hanem még ak­kor is fáradozik. Utána pedig nem fel­tétlenül szórakoztató filmektől pihen, hiszen azokat is csak fél szemmel nézi, hanem egyszerűen attól, hogy végre le­ülhet, így aztán alighanem késő este ér­demes megkísérteni. Amikor alhatna már, de még nem igazán álmos. Egy tö­kéletes holtidőben, amikor éppen nincs mit elveszteni az életből. Nyugodtan meg lehet hát próbálni a ráhangolódást egy filmre, s nézni, ameddig érdemes. Mivel is telhettek így például egy kelle­mesen enyhe decemberi hét estéi? Talán meglepő, de először választással. Szinte mindennap el kellett dönteni - csere­padra ültetve a Filmmúzeum biztos tar­talékait -, hogy mit választunk az m2 és a Duna TV gyakran egyidejű kínálatá­ból. Olyannyira volt mit nézni ezen a két csatornán, hogy segítségül kellett hívni egy videomagnót. Az egyik filmet megnézzük, a másikat fölvesszük. Ter­mészetesen az utóbbit véljük értéke­sebbnek, mert hát ki tudja, sikerül-e „egyenes adásban” valóban megnéz­nünk valamit. Nos, én a „nyitó” szom­baton egy nem érdemtelenül fölkapott és agyondíjazott francia rendező, Francois Ozon Szappanoperettjéért ül­tem le a tévé elé (m2). Jómódú francia polgári família. Egy napon az apa pat­kányt hoz haza. És ezzel a furcsasággal minden és mindenki kizökken a helyé­ről, ami itt azt jelenti, hogy igazi helyé­re kerül. Szabad utat kap a szexuális ösztön, a paranoia, a hűtlenség, a ke­gyetlenség. Egy újabb jól felépített, kis­sé Bunuelre, Ferrerire emlékeztető köny­­nyed, több szálon futó groteszk a csa­lád álszentségéről, a reális lélek szürre­­alitásáról, mondhatnánk. Csakhogy ott lebeg mindebben egy érdekesnek tűnő mozzanat. Itt nem a hagyománytiszte­let, hanem a felvilágosodás, a polgári li­beralizmus álszentségeiről van szó, fi­noman beépített lélektani háttérrel. A szülők elvei szerint tisztelni kell az egyé­ni szabadságot. Ám egy napon fiuk vá­ratlanul bejelenti, hogy homoszexuális. A ridegen toleráns apa azonnal rávágja, hogy nincs semmi probléma. Ezzel szemben az anya megdöbben, és bár aztán valahogy mégis sikerül kinyögnie magából ugyanezt, aggódni kezd. Tud­ja, hogy ez helytelen, hogy szentesített vágyak helyett bűnös érzelmek törnek elő belőle, és egyre zavarodottabb lesz. Pszichológushoz jár, hogy visszanyerje a haladó szemlélet nyugalmát. És végül meg is találja a számára járható egyet­len helyes utat, hogy a nőt nem felé mozdíthassa fia szexuális érdeklődését. Lefekszik vele. Senki se higgye azonban, hogy Ozon filmje erkölcsi vádirat a mo­dern civilizáció elidegenítő hitetlenségé­ről. Ellenkezőleg, egy laza önreflexió, ízig-vérig szabadelvű intellektuális játék a szabadelvűség lehetséges ellentmon­dásairól. Jó volt nézni. A videokazettára egy 2004-ben készült spanyol Oscar-dí­­jas film került, A belső tenger (Duna). Alejandro Amenábar rendező kíméletle­nül elgondolkodásra kényszeríti az em­bert, amikor az eutanáziáról mesél. A főhős, aki évtizedek óta ágyhoz van köt­ve, szeretne önként, méltóságteljesen távozni a világból. Ügyvédeket fogad a törvényes engedélyezéshez. De hiába mondana szenvedései miatt nemet az életére, a hagyományelvű társadalom egészséges megszokásból az életben maradást követeli tőle. Alighanem ve­lünk együtt. Ám Ramón, a testébe-lel­­kébe bújt Javier Bardemnek köszönhe­tően lassan meggyőz igazáról. Egyszer csak észrevesszük, hogy már a haláláért szurkolunk, számunkra is ez lenne a boldog befejezés. Mert távolról sem egy feloldhatatlan morális problémáról van szó. A hős menthetetlen. És ebben a helyzetben ő szeretne dönteni. De egye­dül önmagáról. Nem gondolja, hogy rá­talált valami követendő helyes útra. Számunkra mégis úgy tűnhet, valahol Forgács Iván

Next