Állami mezőgazdasági középiskola, Orosháza, 1942

céljából az I—III. osztály végzett tanulói a nyári szünetben a szak­tanárok felügyele alatt három-négyhetes gyakorlatokon vesznek részt. A 48 órás napos szolgálat, a heti 6 gyakorlati óra, valamint a szak­tanárok felügyelete alatt végzett nyári gyakorlat módot és lehetőséget nyújt a gazdaságban előforduló összes munkák tökéletes elsajátítására. A gazdasági és kertészeti gyakorlatok komolyságát nagyban növeli a nm. VK. Miniszter Úr 1 .‘12.300—VI. 2. sz. rendelete, amely szerint a négy éves tanulmányi idő befejezése után gyakorlati érettségi vizsgát is tesznek a jelöltek, mely jelöltenként egy teljes munkanapot is igénybe vehet. d) Mindenkor, így ebben a tanévben is legelső feladatunknak te­kintettük a reánk bízott ifjúság nevelését. Különösen kötelez ben­nünket az a körülmény, hogy 15—20 éves növendékeink egyéni jelle­mük kialakulásának legfontosabb szakaszát élik át iskolánkban, s e mellett erőssé kell válni bennük a gazda­hivatás érzetének. Ehhez a munkához felhasználtuk a tanítás közben kínálkozó mozzanatokat is. Azonkívül a növendékek magatartását állandóan ellenőrizzük. A csa­ládoknál elhelyezett fiukat az osztályfőnökök rendszeresen látogat­ják, az igazgató pedig nagyon sok szülőt levélben tájékoztatott a gyer­mekeik felől. Itt kell megjegyezni, hogy félévi és évvégi osztályzatok­ra való tekintettel januárban és májusban már csak általános tájékoz­tatót adhatunk. A tanév többi részében bármikor készséggel adunk növendékeinkről mind szóban, mind írásban felvilágosítást. Nagyon előnyös, ha a szülők gyakran érdeklődnek gyermekük viselete és elő­menetele iránt. Ez biztosítja a szülői ház és az iskola összhangzatos munkálkodását. Minden alkalmat felhasználunk, hogy az ifjak lelké­ben a vallásos és hazafias érzést fokozzuk. Növendékeink rendsze­resen résztvettek az istentiszteleteken, a heti exhortatiokon, megtar­tottuk az úrvacsorai előkészületeket, illetőleg lelkigyakorlatokat. — A nemzeti öntudatot, a magyar faji összetartozás érzését fokoztuk a nemzeti zászló kultuszának, a Magyar Könyvnap mozgalomnak, s min­den hazafias megmozdulásnak erőteljes méltatásával és állandóan buz­dítottuk a tanulóifjúságot a magyar ipar következetes pártfogására. e) A természetre nevelés fő eleme oktató-nevelő tevékenységünk­nek. A fák és gazdasági növények védelme külön is jelentős részét teszi tanítási anyagunknak. Ezek keretében behatóan foglalkozunk a hasznos madaraknak nemcsak jelentőségével, de azok életmódját is rész­letesen ismertetjük. Páratlan gazdagságú madár és fészekalja gyűjte­ményünk bőséges szemléltető anyagul szolgálnak ehhez. Tangazdasá­gunk kertészetében a gyümölcsöst és a faiskolát növendékeink ma­guk gondozzák. f) A tanári kar ez évben 10 rendes és 3 rendkívüli értekezletet tar­tott. Ezek keretében két gyűlésen ellenőrző szemlét tartott a növen­dékek előmenetele felett, egyszer nagyobb fontosságú módszeres kér­dést tárgyalt, három értekezleten a félévi és évvégi osztályzatokat ál­lapítottuk meg. g) Az év folyamán március 10-én szülői értekezletet tartottunk osz­tályonként. 7. Iskolai ünnepéllyel nyitottuk a tanévet. Ünnepélyt tar­tottunk október 6-án, amikor az ünnepi beszédet dr. Tamasi Jó­zsef tanár tartotta. Március 15-ét a kiadott különrendelet szerint a

Next