Orosházi Friss Hírek, 1940. március (17. évfolyam, 49-72. szám)

1940-03-10 / 57. szám

1940. március 10. OROSHÁZI FRISS HÍREK I 1 1 I 1 Az 1867-es kiegyezés után, amikor a ma­gyar törvényhozás a csaknem húszéves abszo­­lutizmus megszűnésével az önállóságát és füg­getlenségét ismét visszanyert Magyarország összes megoldandó kérdéseinek törvényhozási uton való rendezésén munkálkodott, 1886-ban megalkották a községi törvényt is, amely az Országos Törvénytárban 1886. július 8-án nyert kihirdetést és 1886. július 23-án lépett életbe. Ez év nyarán tehát ötvennégyéves lesz a köz­ségi törvény. Ez a törvény életbeléptetése óta igen cse­kély változáson ment keresztül s e változások inkább a közigazgatási reformmal kapcsolatos 1929. évi új közigazgatási törvénnyel vannak összefüggésben. Nagyban és egészben azonban Magyarország összes községeinek és így Oros­házának is községi ügyeit ez az ezelőtt ötven­négy évvel alkotott és életbeléptetett törvény szabályozza. Bármennyire is tökéletes alkotásnak tekint­hető egy törvény, az az idők folyamán lassan­ként elavul, mert nem simul hozzá az élet fej­lődéséhez és azokhoz a valóban korszakalkotó változásokhoz, amelyek a lefolyt félszázad alatt az élet minden vonatkozásaiban előállottak. Ez a megállapítás áll minden törvényre, de hat­ványzott mértékben áll az olyan törvényekben, amelyek mindenkit legközelebbről érdekelnek. És van-e mindenkit közelebbről érdeklő tör­vény, mint éppen a községi törvény, amely az ország területén lakó minden egyes polgárral szemben születésének pillanatától kezdve éle­tére kiható rendelkezéseket tartalmaz? Nincs. Mi sem természetesebb tehát, hogy ez a tör­vény már régen elavult és már régen meg­érett arra, hogy azt részint a megváltoztatott közigazgatási törvény intencióinak megfelelő­en, részint pedig az életviszonyok gyökeres megváltozása következtében alaposan megre­formálják, vagy éppen egy teljesen új törvény­nyel cseréljék fel. A ma is érvényben lévő községi törvény egyformán szabályozza a kis és nagyközségek és a rendezett tanácsú városok ügyét. Azóta a rendezett tanácsú városok megyei városokká alakultak át, s ügyüket külön törvény szabá­lyozza. A kis és nagyközségekre vonatkozóan azonban ma is érvényben van a régi törvény, tekintet nélkül arra, hogy a községnek ötszáz lakosa van-e, vagy huszonhatezer. Már ma­­gában véve ez az egy körülmény is megvilá­gítja és érthetővé teszi a reform sürgős szük­ségességét. A községi törvény megalkotása idejében a községi képviselőtestületi tagok választására nézve igen szűkreszabott keretben adták meg a választási jogot. Inyyen van az, hogy míg a törvényhatósági és országgyűlési képviselő vá­lasztók száma meglehetősen nagy, a községi választók száma még ma is igen kicsi, pedig amazok sokkal nagyobb hatáskörrel bíró, sza­bályrendelet, sőt törvényalkotási joggal felruhá­zott testületek. Talán éppen azért, mert a községi válasz­tók száma ilyen szűkreszabott, s így a község lakóinak nincs alkalmuk alkotmányos jogaik gyakorlására a község ügyeiben, adja meg a törvény a község minden egyes polgárának azt a jogot, hogy a képviselőtestület vagyoni kér­désekben hozott határozatait a község minden­egyes polgára megfellebbezhesse, tekintet nél­kül arra, hogy van e vagyona a község terü­letén vagy sem, sőt még azoknak is­ megadja a felebbezési jogot, akik nem tartoznak a köz­ség kötelékébe, de a községben vagy annak határában ingatlanvagyonnal bírnak. A községi törvénynek ez az intézkedése te­kinthető a legósdibbnak, amely csak arra jó, hogy bárki, aki a községben lakik, minden kritika és nagyobb tájékozódás nélkül meg­­felebbezzen minden olyan határozatot, amely neki valami oknál fogva nem tetszik. A tör­vényben biztosított ez a jog nagyon hasonlít a régi lengyel királyságok idejében érvényben volt nie poznolam, (nem egyezem bele) jog­hoz, amely a lengyel országgyűlés tagjait il­lette meg s egyetlen tagnak ezen vétója meg­akaszthatta és meg is akasztotta a lengyel kor­mányok legüdvösebbnek ígérkező törvényalko­tási szándékait. A községi törvény reformjánál ezt a­­ren­delkezést feltétlenül meg kell változtatni. Nem a felebbezési jogot kell a község minden egyes polgárának válogatás nélkül megadni, hanem a községi választói jogot kell olyan méretekben kiterjeszteni, mint ez a törvényhatósági és or­szággyűlési képviselők választásánál van ér­vényben. A választójog gyakorlásával gyakorol­hatja a község lakosa alkotmányos, jogait, an­nak azonban semmi értelme nincs, hogy a fe­lebbezési jog korlátlan megadásával a község fejlődése szempontjából legfontosabb és ége­tően sürgős képviselőtestületi határozatok vég­rehajtása megakadjon, vagy halasztást szenved­jen csak azért, mert nem tetszik az alvégnek­, amit a felvég szeretne s nem tetszik az egyik foglalkozási ágbelinek az, amit a másik foglal­kozási ágbeli nemcsak saját maga, hanem a község egyetemes érdeke szempontjából is meg­­valósítandóknak és szükségesnek ítél. Ha ez a felebbezési lehetőség megszűnik, akkor nem fog többé előfordulni az, hogy­ a községi képviselőtestület legfontosabb hatá­rozatai ellen tömeges fellebbezések fussanak be nem képviselőtestületi tagok részéről is, akik többnyire nem a község egyetemes fejlődési szempontjait­­nézik, hanem azt, hogy mi az ér­deke egy kisebb csoportnak, utcának, vagy kerületnek. i .­­ K. Vági János asztalosüzeme nafxa-utca (Sonnenfeld-házban.) K é s z i t: a legkényesebb igényeket kielégítő modern szoba- és konyhabútorokat, előszoba és üzleti berendezé­seket, épületmunkákat. Javításokat legolcsóbban vállalok Kérem a nagyérdemű közönség szíves párfogását. 5 A községi törvény„HANGYA cc MINDENKI BOLTJA Husvétra: vásároljon fűszer és csemegét, finom likőröket, csokoládét. Díszes cukor és csokoládé tojások. Kiváló szegedvidéki és hegyi borok. Ruházati osztályán: Legújabb divatu szép tavaszi férfi és női szövetek, harisnyák, kötöttáruk ! Cipők, zoknik nyakkendők! Zománc, porcellán és üvegedények. Készletek! Mindenféle gazdasági vas és szerszám áruk! Kabátok Kosztümök kompjért, ruffák, blusok nagy választékban fővárosi izlés szerint előnyös árakon beszerezhetők ♦ Dálid­iinánál ♦ Pálka Júliánál Takarékosságra Is. Takarékosságra Is.

Next