Orosházi Friss Hírek, 1941. október (18. évfolyam, 223-249. szám)
1941-10-01 / 223. szám
A Rádió Szerda, október 1. 6.40 Ébresztő — Torna. 7.00 Hírek — Közlemények. 10.00 Hírek. 10.20 Felolvasás. 10.45 Felolvasás. 12.00 Fohász — Himnusz. 12.10 Hanglemezek. 12.40 Hírek. 1.20 Időjárásjelentés. 1.30 Cigányzenekar. 2.30 Hírek. 2.45 Műsorismertetés. 3.00 Piaci árak. 3.20 Szalonzenekar. 4.10 Asszonyok tanácsadója. 4.45 Hírek. 5.00 Hírek idegen nyelven. 5.15 Felolvasás. 5.45 Jazzhármas. 6.10 Rádió a rádióról. 6.20 Honvédműsor. 7.00 Hírek idegen nyelven. 7.25 Operaházi előadás. 9.00 Hangképek. 9.40 Hírek. 10.10 Operaházi előadás folytatás 11.00 Hírek idegen nyelven. 11.25 Cigányzenekar. 12.00 Hírek. Orosháza község elöljáróságától 8535—1941. ikt. sz. III. u. o. HIRDETMÉNY Az elöljáróság közhírré teszi, hogy minden kereskedő, iparos és más, zsir, háj és zsirszalonna árusításával, raktározásával és feldolgozásával foglalkozó vállalkozó, illetőleg üzem köteles birtokában levő 2 darab, vagy azon felüli számú hízósertést és 2 drb. vagy azon felüli hizlalásra szánt hat hónapnál idősebb sertést október hó 5-ig a hónap első napján fennálló állapot szerint a községháza III. u. o. 4. számú szobájában bejelenteni. Aki bejelentésének idejében nem tesz eleget, vagy a valóságnak meg nem felelő adatokat jelent be, kihágást követ el és szigorúan büntettetik. Orosháza, 1941. szeptember 30. Elöljáróság* Laptulajdonos és kiadó: DEMARTSIK FERENCZ Választási malacok eladók, Hajnal utca 16. 114 Elveszett 750 pengő a Harasztipuszta közelében. Becsületes megtaláló adja be a csendőrségre, vagy a Haraszti-puszta, ispán ur lakására, jutalomban részesül. 110 C.ÉPTÖRLŐRONGYOT tisztára mosollal veszünk, Demartsik-nyomda. 124 Eladó Balassa utca 5 számú ház, értekezni Gyulai utca 15. 128 Gyermekiben fiatal házaspár lakást keres azonnalra. Címeket a kiadóba kér. 126 Majdnem uj férfi* csizma eladó. Cím a kiadóban. 127 Háromszobás fürdőszobás lakás azonnalra kiadó, érdeklődni lehet Deák Ferenc utca 18. 130 Egész lakás kiadó Nádasdy utca 8. Azonnal elfoglalható._________133 Egy szabósegédet felvesz Lórencz Vörösmarty utca 2., ugyanott egy bútorozott szoba kiadó. 134 OROSHÁZI FRISS HÍREK 1941. október 1. Magyar A német haditudósító század tudósítójának közlése — Danzer — A távoli szovjetorosz szteppék egyik magyartábori repülőterén ma is igen élénk élet uralkodott. Vadász- repülők szálltak fel, hogy megvédjék bajtársaikat a szovjet bombázók esetleges támadásaitól. Amott közelfelderítők indulnak útnak, hogy az ellenség hátsó vonalain történő csapatösszevonásokról, szállításokról beszámoljanak parancsnokságuknak. Egész nap zugó motorok lármája tölti be a repülőteret. Amikor este végre elcsendesül a repülőtér, alkalom adódik ezekkel a pompás magyar pilótákkal élményeikről beszélgetni. — Mindenképpen meleg helyzet volt a tegnapi — meséli T. százados, az egyik repülőosztag parancsnoka. Vadászgépekkel hajtottunk végre felderítő feladatot, mivel több szovjet vadász keringett az ellenséges állások fölött. Alacsony felhők úsztak az égen s ez alaposan megnehezitette feladatunkat. Mégis minden nehézség ellenére sikerült eljutni a kijelölt végcélhoz. Meg is figyeltük a látható részleteket s miután igy megszereztük a kívánt adatokat visszafelé indultunk. E közben egyszerre észrevettük, hogy egy domboldalban előnyomuló csapataink, oldalában néhány szovjet harcikocsi rejtőzik a magasra nőtt rozsban. Most mi tévék legyünk ? — villant át agyamon a gondolat. Hiszen ,ha rádió útján jelzem a fenyegető veszedelmet, már akkor is elkéstem vele. Nem maradt más választásom, mint alacsony támadással megriasztani a páncélosokat. De addig is mindenesetre nyomjelző lövedékeket lőttünk aszovjet páncélosok felé, hogy ezzel hívjuk fel saját csapataink figyelmét. Gépeink eközben szorosan egymás mellett tartva zugva repültek rá a szovjet páncélosokra. Ezek első meglepetésükből magukhoz térve, gyilkos géppuskatűzzel fogadtak. Gépemet több golyó találta, de egyik sem lényeges alkatrészt. A pilótaülésembe is csapódott golyó, nyilván nekem szánták. A légi csetepatéra persze felfigyeltek csapataink és a szinte másodpercek alatt tűzkészültségbe helyezett páncélelhárító lövegeink elvégezték a többit. A hadijelentésben aznap néhánnyal több harcképtelenné tett szovjet páncélkocsi szerepelt. Előnyomuló páncélosok. Érdekes élményét mesélte el H. repülőhadnagy is. — Azt a feladatot kaptam, hogy támadjak meg egy Umán körzetében földreszállt orosz repülőgépet, amelynek német felderítő bajtársaink szerint nyilván az volt a feladata, hogy a szövetségesek által szoros gyűrűbe zárt szovjet csapatok parancsnokait megmentse. A szovjet repülőgépet sebtibentépett gabonával meglehetősen jól álcázták és a vörös légvédelmi tüzérség is erősen lőtt bennünket. Ennek ellenére is sikerült csekély magasságból néhány jól elhelyezett bombával a gépet felgyújtanunk. Amikor elrepültünk, már csak a váza füstölgött a rozstábla közepén. Azt hiszem ezzel sikerült hozzájárulnunk az umani körzetben f elfogott huszonkét szovjet tábornok kézrekerítéséhez. ( Veszélyes pillanatok. Rendkívül érdekes kalandban volt része K. magyar pilótafőhadnagynak is. ) Nikolajev elfoglalása előtt néhány nappal — meséli — bombavető alakulatunk azt a feladatot kaphogy rombolja szét a Bug egyik hídját,a pályaudvart, valamint egy fontos út- és vasúti kereszteződést. Parancsunk szerint mi fedeztük vadászrajunkkal a bombavetőket. Alig végezték el a bombavetők feladatukat, megfordultak és hazafelé repültek, amikor egy, túlsúlyban levő szovjet vadászrepülőosztag támadta meg őket. Abból indultunk ki, hogy a szovjet gáták távolról sem olyan fordulékonyak, mint a mi gépeink. Tehát azt a parancsot adtam, hogy gépeink használják ki harc közben fordulékonyságukat Hajmeresztő kanyarokban száguldottunk fel és alá, miközben géppuskáink csak úgy ontották aRácsákra a tüzet. Már az első percekben égve zuhant le az egyik Rata, majd egy második és egy harmadik. A támadó azonban veszteségei ellenére sem vonult vissza. Mindenáron azon igyekeztek, hogy szemtől szembe, vagy föléjk kerüljenek. De amikor röviddel utóbb két újabb Pata is lezuhant égve, belátták a harc céltalanságát és nagy sebességgel elfordulva elmenekültek. Néhány jelentéktelen sérüléstől eltekintve valamennyi gépünk épen tért vissza a diadalmas harcból. Alkalmam volt két fiatal zászlóssal is beszélgetni, akik ugyancsak Nikolajev előtt aratták első légi győzelmeiket. Az imént említett légiimre során gépjüket mintegy 500 méter távolságból hat Rata támadta meg. Az egyik zászlós, a támadó Ráták és saját bombavetőink közé kirakodott gépével, míg a másik, felvette a harcot a sokszoros túlerővel. Közben azonban mindketten elszakadtak köteléküktől a felhőfoszlányos levegőben, úgyhogy végeredményben két magyar vadászgép harcolt a hat szovjet géppel. A szovjet kötelék most megkísérelte maga alá gyúrni az alacsonyabban szálló egyik magyar gépet, de a másik zászlós szorosan követte őket. Ezalatt az egyik ellenséges gép teljes oldalával fordult az előbb említett magyar vadász felé és az rövid lövéssorozat, amit a fiatal zászlós a szovjetorosz motorba küldött, elég volt ahhoz, hogy a Ráta égő fénycsóvaként zuhanjon alá. Mialatt ez a légipárbaj folyt, a másik zászlósnak is sikerült egy másik Rátát megsemmisítenie. Az így keletkezett nagy zűrzavarban és az üldözésben, a magyar fiúk utolérték köteléküket és első légigyőzelmük büszke örömével, sértetlenül tértek haza repülőterükre. Lassan beesteledett. Szívélyes búcsút vettünk magyar bajtársainktól. S azzal a gondolattal hagytuk el repülőterüket, hogy a fiatal magyar légierő katonái, a levegőég harcaiban is ugyanazok, mint akik régi őseik a lovasharcban, az előttünk járó nemzedék magyarjai pedig az első világháború szárazföldi és tengeri küzdelmeiben voltak török katonák. Nyomatott Damartsik Ferenci könyvnyomdájában, Orosházán. Villamosítják a német vasutakat A német vasutak rövid idő alatt teljesen kiküszöbölik vonalaikról a gőzgépeket és villamosítják az egész üzemüket. A nagyvárosok közül a legtöbb helyen már csakis villamosvasutak járnak, mert ez az első és legfőbb pontja annak a programnak, amely teljesen el akarja tüntetni a városokból a füstöt és kormot azáltal, hogy mindent, ami ilyet szolgáltat, belevéve a háztartásokat is, villamosítanak. A villamosvasutakat a magas hegyekben is bevezették már, mert a villamosmozdonyok húzóereje és ellenállása sokkal nagyobb, mint a gőzgépeké. 15.(XX) Voltos feszültséget alkalmaznak a németek a vonatoknál és olyan mozdonyokat szerkesztettek,, amelyeknek minden egyes kereke 20 tonna súllyal nehezedik a pályatestre. Villamos gyorsvonatok 120 kilométeres órasebességgel közlekednek. Ha a pályatesteken nincsenek éles kanyarulatok, 135 óra kilométer is engedélyezve van. Az ezer lóerős mozdonyok azonban a jövő tavasszal már 140 kilométerrel futnak. Még a személyvonatok is 90 kilométerrel száguldanak Németországban. A minél erősebb mozdonyokkal szemben a németek arra törekednek, hogy a személykocsik súlyát csökkentsék. Ez részben sikerült is már, mert egyre-másra jelennek meg a régi 54 tonnás kocsik helyett a 28 tonánsak. Ez, megfelelő sinálépítéssel, nagyobb gyorsaságot tesz lehetővé. Már építenek olyan mozdonyokat is, amelyek a jövőben 180 kilométerrel szaladnak óránként. Kedvezményes utazások Budapestre Budapesten október 4—7 között tartandó Katolikus Nagygyűlés alkalmával a Máv 50 százalékos utazási kedvezményt engedélyezett, az utazási kedvezmény érvénye odautazásra okt. 2. 6 órájától okt. 7. 12 órájáig, visszautazásra okt. 4. 12 órájától okt. 9. 24 órájáig tart.. A kedvezményes utazásra jogosító igazolványok ára a kötelező 1 pengős nagygyűlési tagsági jeggyel együtt 2 pengő és kapható az IBUSz összes irodájában, bizományosainál és pályaudvari pavilonjaiban. Ugyancsak 50 százalékos kedvezményes utazást engedélyezett a MÁV okt. 25-től november 4-ig a Budapesten megtartandó Országos Protestáns Napok ünnepségei alkalmából. Orosháza község elöljáróságától ad. 6807—1941. ikt. sz. HIRDETMÉNY Orosháza község elöljárósága közhírré teszi, hogy az 1941. évi október hóra érvényes 5. és 6. számú petróleumszelvények ellenében a kereskedők 5—5 dl. összesen tehát a két utalványszelvényre 11. azaz egy liter petróleumot kötelesek kiszolgáltatni. A szelvények közül az egyiket köteles a kereskedő a jegyen meghagyni és az októberi jegyek elszámolásánál beszolgáltatni. A kitöltetlen szelvényes peróleum jegy tulajdonosa köteles a jegyzere nevét és lakhelyét rávezetni, a kereskedő csak ilyen jegyre szolgáltathat ki petróleumot. Orosháza, 1941. október 1. Elöljáróság*