Orosházi Friss Hírek, 1941. október (18. évfolyam, 223-249. szám)

1941-10-01 / 223. szám

A Rádió Szerda, október 1. 6.40 Ébresztő — Torna. 7.00 Hírek — Közlemények. 10.00 Hírek. 10.20 Felolvasás. 10.45 Felolvasás. 12.00 Fohász — Himnusz. 12.10 Hanglemezek. 12.40 Hírek. 1.20 Időjárásjelentés. 1.30 Cigányzenekar. 2.30 Hírek. 2.45 Műsorismertetés. 3.00 Piaci árak. 3.20 Szalonzenekar. 4.10 Asszonyok tanácsadója. 4.45 Hírek. 5.00 Hírek idegen nyelven. 5.15 Felolvasás. 5.45 Jazzhármas. 6.10 Rádió a rádióról. 6.20 Honvédműsor. 7.00 Hírek idegen nyelven. 7.25 Operaházi előadás. 9.00 Hangképek. 9.40 Hírek. 10.10 Operaházi előadás folytatás 11.00 Hírek idegen nyelven. 11.25 Cigányzenekar. 12.00 Hírek. Orosháza község elöljáróságától 8535—1941. ikt. sz. III. u. o. HIRDETMÉNY Az elöljáróság közhírré teszi, hogy minden kereskedő, iparos és más, zsir, háj és zsirszalonna áru­sításával, raktározásával és feldol­gozásával foglalkozó vállalkozó, il­letőleg üzem köteles birtokában le­vő 2 darab, vagy azon felüli számú hízósertést és 2 drb. vagy azon felüli hizlalásra szánt hat hónapnál idő­sebb sertést október hó 5-ig a hó­nap első napján fennálló állapot szerint a községháza III. u. o. 4. számú szobájában bejelenteni. Aki bejelentésének idejében nem tesz eleget, vagy a valóságnak meg nem felelő adatokat jelent be, kihá­gást követ el és szigorúan büntet­­tetik. Orosháza, 1941. szeptember 30. Elöljáróság* Laptulajdonos és kiadó: DEMARTSIK FERENCZ Választási malacok eladók, Hajnal utca 16. 114 Elveszett 750 pengő a Haraszti­puszta közelében. Becsületes meg­találó adja be a csendőrségre, vagy a Haraszti-puszta, ispán ur lakásá­ra, jutalomban részesül. 110 C.ÉPTÖRLŐRONGYOT tisztára mosollal veszünk, Demart­­sik-nyomda. 124 Eladó Balassa utca 5 számú ház, ér­tekezni Gyulai utca 15. 128 Gyermekiben fiatal házaspár la­kást keres azonnalra. Címeket a ki­adóba kér. 126 Majdnem uj férfi* csizma eladó. Cím a kiadóban. 127 Háromszobás fürdőszobás lakás azonnalra kiadó, érdeklődni lehet Deák Ferenc utca 18. 130 Egész lakás kiadó Nádasdy utca 8. Azonnal elfoglalható._________133 Egy szabósegédet felvesz L­órencz­­ Vörösmarty utca 2., ugyanott egy bútorozott szoba kiadó. 134 OROSHÁZI FRISS HÍREK 1941. október 1. M­agyar A német haditudósító század tudósítójának közlése — Danzer — A távoli szovjetorosz szteppék e­­gyik magyar­­tábori repülőterén ma is igen élénk élet uralkodott. Va­dász-­ repülők szálltak fel, hogy megvédjék bajtársaikat a szovjet bombázók esetleges támadásaitól. Amott közelfelderítők indulnak út­nak, hogy az ellenség hátsó vonala­in történő csapatösszevon­ásokról, szállításokról beszámoljanak pa­rancsnokságuknak. Egész nap zu­gó motorok lármája tölti be a re­pülőteret. Amikor este végre elcsendesül a repülőtér, alkalom adódik ezekkel a pompás magyar pilótákkal élmé­nyeikről beszélgetni. — Mindenképpen meleg helyzet volt a tegnapi — meséli T. száza­dos, az egyik repülőosztag parancs­noka. Vadászgépekkel hajtottunk végre felderítő feladatot, mivel több szovjet vadász keringett az el­lenséges állások fölött. Alacsony felhők úsztak az égen s ez alaposan megnehezitette feladatunkat. Mé­gis minden nehézség ellenére sike­rült eljutni a kijelölt végcélhoz. Meg is figyeltük a látható részlete­ket s miután igy megszereztük a kívánt adatokat visszafelé indul­tunk. E közben egyszerre észre­vettük, hogy egy domboldalban e­­lőnyomuló csapataink, oldalában néhány szovjet harcikocsi rejtőzik a magasra nőtt rozsban. Most mi té­vék legyünk ? — villant át agya­mon a gondolat. Hiszen ,ha rádió útján jelzem a fenyegető veszedel­met, már akkor is elkéstem vele. Nem maradt más választásom, mint alacsony támadással megriasztani a páncélosokat. De addig is min­denesetre nyomjelző lövedékeket lőttünk a­­szovjet páncélosok felé, hogy ezzel hívjuk fel saját csapa­taink figyelmét. Gépeink eközben szorosan egymás mellett tartva zug­va repültek rá a szovjet páncélo­sokra. Ezek első meglepetésükből magukhoz térve, gyilkos géppuska­­tűzzel fogadtak. Gépemet több go­lyó találta, de egyik sem lényeges alkatrészt. A pilótaülésembe is csapódott golyó, nyilván nekem szánták. A légi csetepatéra persze felfigyeltek csapataink és a szinte másodpercek alatt tűzkészültségbe helyezett páncélelhárító lövegeink elvégezték a többit. A hadijelen­tésben aznap néhánnyal több harc­képtelenné tett szovjet páncélkocsi szerepelt. Előnyom­uló páncélosok. Érdekes élményét mesélte el H. repülőhadnagy is. — Azt a feladatot kaptam, hogy támadjak meg egy Um­án körzeté­ben földreszállt orosz repülőgépet, amelynek német felderítő bajtársa­ink szerint nyilván az volt a felada­ta, hogy a szövetségesek által szo­ros gyűrűbe zárt szovjet csapatok parancsnokait megmentse. A szov­jet repülőgépet sebtiben­­tépett ga­bonával meglehetősen jól álcázták és a vörös légvédelmi tüzérség is erősen lőtt bennünket. Ennek elle­nére is sikerült csekély magasság­ból néhány jól elhelyezett bombá­val a gépet felgyújtanunk. Amikor elrepültünk, már csak a váza fü­s­­tölgött a rozstábla közepén. Azt hi­szem ezzel sikerült hozzájárulnunk az um­a­ni körzetben f elfogott hu­szonkét szovjet tábornok kézrekerí­­téséhez. ( Veszélyes pillanatok. Rendkívül érdekes kalandban volt része K. magyar pilótafőhad­nagynak is. ) Nikolajev elfoglalása előtt né­hány nappal — meséli — bombave­tő alakulatunk azt a feladatot kap­­hogy rombolja szét a Bug egyik hídját,­­a pályaudvart, valamint egy fontos út- és vasúti kereszteződést. Parancsunk szerint mi fedeztük va­dászrajunkkal a bombavetőket. A­­lig végezték el a bombavetők fel­adatukat, megfordultak és hazafelé repültek, amikor egy, túlsúlyban levő szovjet vadászrepülőosztag tá­madta meg őket. Abból indultunk ki, hogy a szovjet gáták távolról sem oly­an fordulékonyak, mint a mi gépeink. Tehát azt a parancsot adtam, hogy gépeink használják ki harc közben fordulékonyságukat Hajmeresztő kanyarokban szá­guldottunk fel és alá, miközben gép­puskáink csak úgy ontották­ a­­Rác­sákra a tüzet. Már az első percek­ben égve zuhant le az egyik Rata, majd egy második és egy harmadik. A támadó azonban veszteségei elle­nére sem vonult vissza. Minden­áron azon igyekeztek, hogy szem­től szembe, vagy föléj­k kerüljenek. De amikor röviddel utóbb két ú­­jabb Pata is lezuhant égve, belát­ták a harc céltalanságát és nagy sebességgel elfordulva elmenekül­tek. Néhány jelentéktelen sérülés­től eltekintve valamennyi gépünk épen tért vissza a diadalmas harc­ból. Alkalmam volt két fiatal zászlós­sal is beszélgetni, akik ugyancsak Nikolajev előtt aratták első légi győzelmeiket. Az imént említett lé­giimre során gépjüket mintegy 500 méter távolságból hat Rata támad­ta meg. Az egyik zászlós, a támadó Ráták és saját bombavetőink közé kirakodott gépével, míg a másik, felvette a harcot a sokszoros túlerő­vel. Közben azonban mindketten el­szakadtak köteléküktől a felhőfosz­­lányos levegőben, úgyhogy végered­ményben két magyar vadászgép harcolt a hat szovjet géppel. A szovjet kötelék most megkísé­relte maga alá gyúrni az alacso­nyabban szálló egyik magyar gé­pet, de a másik zászlós szorosan követte őket. Ezalatt az egyik ellen­séges gép teljes oldalával fordult az előbb említett magyar vadász felé és az rövid lövéssorozat, amit a fiatal zászlós a szovjetorosz mo­torba küldött, elég volt ahhoz, hogy a Ráta égő fénycsóvaként zuhan­jon alá. Mialatt ez a légipárbaj folyt, a másik zászlósnak is sikerült egy másik Rátát megsemmisítenie. Az így­ keletkezett nagy zűrzavarban és az üldözésben, a magyar fiúk utolérték köteléküket és első légigyőzelmük büszke örömével, sér­tetlenül tértek haza repülőterükre. Lassan beesteledett. Szívélyes bú­csút vettünk magyar baj­társainktól. S azzal a gondolattal hagytuk el re­pülőterüket, hogy a fiatal magyar légierő katonái, a levegőég harcai­ban is ugyanazok, mint akik régi őseik a lovasharcban, az előttünk járó nemzedék magyarjai pedig az első világháború szárazföldi és ten­geri küzdelmeiben voltak t­örök katonák. Nyomatott Damartsik Ferenci könyvnyomdájában, Orosházán. Villamosítják a német vasutakat A német vasutak rövid idő alatt teljesen kiküszöbölik vonalaikról a gőzgépeket és villamosítják az e­­gész üzemüket. A nagyvárosok kö­zül a legtöbb helyen már csakis villamosvasutak járnak, mert ez az első és legfőbb pontja annak a pro­gramnak, amely teljesen el akarja tüntetni a városokból a füstöt és kormot azáltal, hogy mindent, ami ilyet szolgáltat, belevéve a háztar­tásokat is, villamosítanak. A villa­­mosvasutakat a magas hegyekben is bevezették már, mert a villamos­mozdonyok húzóereje és ellenállása sokkal nagyobb, mint a gőzgépeké. 15.(XX) Voltos feszültséget alkalmaz­nak a németek a vonatoknál és o­­lyan mozdonyokat szerkesztettek,, amelyeknek minden egyes kereke 20 tonna súllyal nehezedik a pálya­testre. Villamos gyorsvonatok 120 kilométeres órasebességgel közle­kednek. Ha a pályatesteken nincse­nek éles kanyarulatok, 135 óra kilo­­méter is engedélyezve van. Az ezer lóerős mozd­onyok azonban a jövő tavasszal már 140 kilométerrel fut­nak. Még a személyvonatok is 90 kilométerrel száguldanak Németor­szágban. A minél erősebb mozdo­nyokkal szemben a németek arra törekednek, hogy a személykocsik súlyát csökkentsék. Ez részben si­került is már, mert egyre-másra jelennek meg a régi 54 tonnás ko­csik helyett a 28 tonánsak. Ez, meg­felelő sinálépítéssel, nagyobb gyor­saságot tesz lehetővé. Már építe­nek olyan mozdonyokat is, amelyek a jövőben 180 kilométerrel szalad­nak óránként. Kedvezményes utazások Budapestre Budapesten október 4—7 között tartandó Katolikus Nagygyűlés al­kalmával a Máv 50 százalékos u­­tazási kedvezményt engedélyezett, az utazási kedvezmény érvénye o­­dautazásra okt. 2. 6 órájától okt. 7. 12 órájáig, visszautazásra okt. 4. 12 órájától okt. 9. 24 órájáig tart.. A kedvezményes utazásra jo­gosító igazolványok ára a kötele­ző 1 pengős nagygyűlési tagsági jeggyel együtt 2 pengő és kapha­tó az IBUSz összes irodájában, bi­zományosainál és pályaudvari pa­vilonjaiban. Ugyancsak 50 százalé­kos kedvezményes utazást engedé­­lyezett a MÁV okt. 25-től november 4-ig a Budapesten megtartandó Or­szágos Protestáns Napok ünnepsé­gei alkalmából. Orosháza község elöljáróságától ad. 6807—1941. ikt. sz. HIRDETMÉNY Orosháza község elöljárósága köz­hírré teszi, hogy az 1941. évi októ­ber hóra érvényes 5. és 6. számú petróleumszelvények ellenében a kereskedők 5—5 dl. összesen tehát a két utalványszelvényre 1­1. azaz egy liter petróleumot kötelesek ki­szolgáltatni. A szelvények közül az egyiket kö­teles a kereskedő a jegyen meg­hagyni és az októberi jegyek el­számolásánál beszolgáltatni. A kitöltetlen szelvényes peróleum jegy tulajdonosa köteles a jegyze­re nevét és lakhelyét rávezetni, a kereskedő csak ilyen jegyre szolgál­tathat ki petróleumot. Orosháza, 1941. október 1. Elöljáróság*

Next