Orosházi Hírlap, 1971. január-március (16. évfolyam, 1-37. szám)
1971-02-25 / 23. szám
Aláírták a magyar—dán első közös közleményt Koppenhágá, szerdán délelőtt Koppenhágában aláírták a Magyar Népköztársaság kormánya és a Dán Királyság kormánya közötti első államközi kulturális egyezményt. Magyar részről a megállapodást Péter János külügyminiszter, dán részről pedig Poul Härtling külügyminiszter írta alá. A 19 cikkelyből álló megállapodás aláírása — mint a magyar külügyminiszter kíséretében levő személyiségek elmondották — a jelenlegi hivatalos látogatás egyik fontos eredménye. A skandináv országok közül hazánknak eddig csupán Finnországgal volt hasonló jellegű megállapodása s az a készség, amellyel a dán fél ennek az egyezménynek a létrejöttében közreműködött, meggyőző bizonyítéka a kétoldali kapcsolatokban feltáruló további lehetőségeknek is. A szerződés értelmében a felek elősegítik a közvetlen együttműködést a kultúra, az oktatás és a tudományok terv- I hazafias erők megállították a saigoni páncélosokat Az intervenciósok kudarca Laoszban Saigon A Laoszon hatolt dél-vietnami intervenciós csapatok sorozatos kudarcairól számolnak be a hírügynökségek. Az UPI szerint például szerdára a Patet Lao egységei teljesen körülzárták a Laosz déli területein épített egyik dél-vietnami támaszpontot. A hazafias erőknek sikerült megállítani a saigoni páncélos alakulatok előrehaladását is. Amerikai tanácsadók attól tartanak, hogy ez a körülzárt délvietnami egység is ugyanarra a sorsra jut, mint a partizánvajdász zászlóalj néhány nappal ez ellőtt. Mint ismeretes, a 450 főből álló zászlóalj 323 fős veszteséget szenvedett és teljesen szétmorzsolódott. Az amerikai parancsnokság Saigonban elismerte, hogy az USA légiereje Laosz fölött kedden három újabb helikoptert veszített. A helikopterek legény cége, összesen 11 fő, meghalt. A Felszabadulás hírügynökség arról számol be, hogy a DNFF légelhárító ütegei lőtték le azt a helikoptert, amelyen Do Cao Trn dél-vietnami tábornok tartózkodott, s életét vesztette többedmagával. A Patet Lap hírügynöksége közli, hogy a laoszi felszabadító erők február 110-tól 22-ig Svannakhet tartomány fölött 17 amerikai repülőgépet és helikoptert lőttek le. Ezzel 163-ra emelkedett a február 5-e óta a tartomány fölött megsemmisített amerikai légijárművek száma. Szovjet—jugoszláv tárgyalások ■ Moszkva Moszkvában szerda délelőtt megkezdődtek a szovjet—jugoszláv hivatalos tárgyalások. A szovjet küldöttséget Andrej Gromiko külügyminiszter, a jugoszláv delegációt pedig Mirko Tepavac külügyminiszter vezeti ] Kőműveseket, kőműves segédmunkásokat, kubikosokat keresünk BUDAPESTI ÁLLANDÓ MUNKÁRA Jelentkezés: az ÁPRILIS 4 HIS munkaügyi osztályán. Budapest, Vili, Auróra u 23 sz. alatt. 2 mamiss^. 1971, » *FBRUÁR 25, Befejeződtek a magyar csehszlovák tárgyalások Szerda délután az Országházban a Minisztertanács tanácstermében befejeződtek a magyar —csehszlovák tárgyalások. Az eszmecserén magyar részről részt vett Fock Jenő, a Forradalmi ■ Munkás—Paraszt Kormány elnöke, Pója Frigyes, a külügyminiszter első helyettese, Vincze József hazánk prágai nagykövete, Várkonyi Péter, a kormány Tájékoztatási Hivatalé,nalk elnöke, Drecin József, az Országos Tervhivatal elnökhelyettese és Perczel László, a Külügyminisztérium főosztályvezetője Csehszlovák részről részt vett a tárgyaláson dr. Lubomír Stropgal miniszterelnök, Karal Kurka, a külügyminiszter első helyettese, fVwitteck Dvorsky, Csehszlovákia budapesti nagykövete, Karol Üjházy, az országos terv hit elnökhelyettese, Vratislav Vlk, a miniszterelnökség külügyi főosztályának vezetője és dr. Jan Kolar, a miniszterelnöki kabinet munkatársa. A tárgyalások befejeztével közös közleményt adtak ki. EIMI Budapestül dr. Lubnmír Slroogal Dr. Lubomir Strougal, a Csehszlovák Szocialista Köztársaság szövetségi kormányának elnöke, aki Fock Jenőnek, a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökének meghívására háromnapos hivatalos baráti látogatást tett Magyarországon, feleségével együtt szerdán este elutazott Budapestről. Vele együtt utaztak el kíséretének tagjai. Államosítások Ngériában Algéria egyoldalúan elhatározta, hogy kisajátítja az országben működő francia olajtársaságok érdekeltségeinek 51 százalékát, jelentette be szerdán Bumedien elnök. Azt is közölte, hogy államosítják az algériai földgáz kitermeléset és az összes szállítóeszközöket, köztük a franciák által finanszírozott olaj és gázvezetékek széles körű hálózatát. Az első fegyverszállítmány Dél-Afrikába Óriási vihart kavart az a brit bejelentés, hogy London valóban felújította a délafrikai fegyverszállításokat. Az első szállítmány — mint a képen látható — már elindult. Rugalmasság vagy manőver? Kairó Az izraeli kormány vasárnapi közleménye nyomán mozgásba lendült az egyiptomi diplomácia gépezete. Kairó az ENSZ rendelkezésére bocsátotta annak a hivatalos nyilatkozatnak a szövegét, amelyben az EAK a Jarring-javaslatok kategorikus elutasításaként értékelte Tel Aviv állásfoglalását. Riad külügyminiszterhelyettes és külügyminiszter ezzel kapcsolatban — kairói képviseleteik útján — üzenetet intézett a négy nagyhatalom külügyminisztereihez. Riad fontos utasításokat adott Zajjal ENSZ-fődelegátusnak, akit megbízott, hogy folytasson tárgyalásokat U Thant főtitkárral és Jarring közel-keleti megbízottal. Tájékozott források szerint — írja a lap — a Biztonsági Tanács valószínűleg napirendre tűzi és megvitatja a közel-keleti válság kérdését, amennyiben Izrael a Jarringnak adandó válaszában nem tanúsít rugalmas magatartást a megszállt területek kiürítését illetően. ENSZ-diplomaták mégis remélik, hogy az izraeli válasz tartalma lehetővé teszi a közvetett dialógus folytatását, s az izraeli kormány vasárnapi közleménye nem tekinthető végleges és utolsó állásfoglalásnak. Hírek szerint Tel Aviv készülő válasza nem ismétli meg azt a vasárnapi kijelentést, amely szerint Izrael nem hajlandó visszatérni az 1967. június 4-i határokhoz, csupán „biztonságos és elismert határok” szükségességéről beszél. Izrael tehát továbbra is megtagadja az egyenes választ Jarringraak arra a kérdésére, hogy hajlandó-e kivonulni az összes megszállt területről, kész-e elfogadni a Palesztinai probléma igazságos rendezését, s lemondani a területi terjeszkedéséről. Lehetséges, hogy Tel Aviv a Jarring-misszió „megmentése” érdekében, vagyis a tűzszünet esetleges meghosszabbítása reményében a vasárnapi merev, expanziós nyilatkozat ellenére „rugalmas” választ ad Jarring javaslataira, pontosabban az EAK memorandumára. Ismerve az izraeli taktikázás hagyományait, félő azonban — mondják Kairóban —, hogy ez a „rugalmasság” csupán időhúzó és félrevezető manőverek számát szaporítja. Két okból is érdekelt a csehszlovák autógyártás. Egyrészt ez a modern csehszlovák ipar egyik legjellegzetesebb és Európa-szerte ismert ága, másrészt úgy tudtam, hogy néhány magyar vállalat kooperációs kapcsolatban áll Skodáékkal. A győri vagongyár például a gépkocsi hátsóhidak gyártásában. A LIAZ-cég, vagy teljes nevén a Libetrecke Automobilové Závody hét gyáregysége teherkocsikat, zömmel Skoda 706-osokat gyárt, ezek 50 százalékát exportálja. A Neisse menti Jablonec —550 méter magasan a tengerszint felett, a romantikus északcsehországi hegyek, tűlevelű erdők koszorújában — a vállalat központja és egyik gyáregysége. Ez utóbbi most van átalakulóban: két év óta folyik a töbszázmillió koronás rekontsrukció, a csarnokok, irodaépületek egy részét bontják, építik, másutt már beköltöztek, folyik a termelés, illetve a hivatali munka. A nagy szerelőcsarnokban a gyár büszkeségét, az M 634-es 210 lóerős, hathengeres Diesel-motorokat gördíti a szalag, óránként 12 darabot. Fenn a laboratóriumszerű figyelőteremben automaták ellenőrzik a kész motorok próbaüzemeltetését. Az úgynevezett ,,fék"’-ben 24 db motort állíthatnak be egyszerre. 4 és fél órán át IKOU-es, 1300-as, 2000-es fordulatszámmal járatják, s közben rögzítik a legfontosabb adatokat a víz hőmérsékletétől az olaj, s egyéb üzemanyagfogyasztásig. Miloslav Bohdal mérnök, a műszaki fejlesztés egyik vezetője fiatal szakember. Készséggel magyarázza a gyártástechnológia részleteit. Egyebek közt megemlíti, hogy az automata-ellenőrzés teljes berendezése csehszlovák gyártmány. A minőségi követelmények megnövekedése miatt az üzempróbán kívül minden tizenkettedik motort szétszedik, darabonként megvizsgálják, majd ismét a próba-,,fék”-be helyezik. A Skoda-marfka megköveteli a magasságú garanciális biztonságot. A gyártás ellenőrzését magyar berendezés könnyíti meg. A budapesti VILATI gépeit részben már felszerelték, a többit fokozatosan szerelik a kulcsfontosságú gépekhez, gépcsoportokhoz. A berendezés lényege a processzográf, amely egy központi diszpécser-teremben feljegyzi a megfigyelt gépek működését, állásidejének, az állás okainak adatait, a gépcsoporthoz szerelt ipari tévé-készülék pedig bepillantást nyújt az üzemrészbe. Jámbor Béla szerelővel — aki egy éve dolgozik Jablonecban — az egyik tv-kamera felszerelése közben találkoztam. Elmondta, hogy az első 40 géphez csatlakozó berendezést február 15-én adják át, majd újabb 40 fontos kulcs-munkahelyet kötnek be a diszpécser-terembe. Csehszlovákiában ez az első ilyen magyar berendezés, az NDK-ban, a magdeburgi csőgyárban már felszereltek ilyent szakembereink. Az együttműködés részleteiről Jaromir Provaznik igazgatóhelyettes tájékoztatott. Megmondta őszintén, hogy ezen a területen még sok a tennivaló. A processzográf ügyében nem volt akadály, a berendezést megvásárolták. Sokkal több problémát okoz a szakosítás, a gyártás nemzetközi megosztása, az alkatrészek szabványosítása. A KGST-országok azonos, vagy hasonló profilú üzemei, vállalatai nem minden esetben tudják egyeztetni saját érdekeiket a KGST-partner igényeivel. — Egyébként most várjuk Romvári Ferencet, a Győri Rába megbízottját — mondja —, hogy a hátsóhíd kooperáció részleteiről tárgyaljunk. A LIAZ autóbuszokhoz győri hátsóhidakat szeretnénk rendelni. A megbeszélés egyébként folytatása lesz annak a KGST-tanácskozásnak, amit Moszkvában tartottunk. — Egy pillanatra maradjunk még a győri hátsóhidaknál. — Elképzeléseink szerint a győriek 13 tonnás hátsóhidakat szállítanának teherkocsijaink számára. Mi ezek gyártását leállítanánk, csak a motort, sebességváltót, pontosabban: a hajtóműveket gyártanánk. A szakosítás megkönnyítené a nagyobb sorozatok beindítását, az automatizálást. Az utóbbinak köszönhetjük, hogy üzemünk például egy év alatt — azonos munkáslétszámmal —, ha az 1969. évit 100 százaléknak veszem, 218 százalékra emelte a termelést. A LIAZ munkásainak átlagkeresete 2000 korona, saját bölcsődéjük, üzemi rendelőjük, étkezdéjük, vállalati üdülőjük (Zámostiban) van. A vállalat kölcsönnel és gépi segítséggel könnyíti meg a munkások lakás építését. (Következik: Staropramen — 100 let). Bertalan Lajos Csehszlovákiai jegyzetek Látogatóban Skodáiknál 0