Orosházi Hírlap, 1971. január-március (16. évfolyam, 1-37. szám)

1971-02-25 / 23. szám

Aláírták a magyar—dán első közös közleményt Koppenhágá, szerdán délelőtt Koppenhágá­­ban aláírták a Magyar Népköz­­társaság kormánya és a Dán Ki­­rályság kormánya közötti első államközi kulturális egyezményt.­ Magyar részről a megállapo­dást Péter János külügyminisz­ter, dán részről pedig Poul Härtling külügyminiszter írta alá. A 19 cikkelyből álló megálla­podás aláírása — mint a magyar k­ülügymi­niszter kíséretében levő személyiségek elmondották — a jelenlegi hivatalos látogatás egyik fontos eredménye. A skan­­­dináv országok közül hazánknak eddig csupán Finnországgal volt hasonló jellegű megállapodása s az a készség, amellyel a dán fél ennek az egyezménynek a létre­jöttében közreműködött, meg­győző bizonyítéka a kétoldali kapcsolatokban feltáruló továb­bi lehetőségeknek is. A szerződés értelmében a fe­lek elősegítik a közvetlen együttműködést a kultúra, az oktatás és a tudományok terv- I hazafias erők megállították a saigoni páncélosokat Az intervenciósok kudarca Laoszban Saigon A Laoszon hatolt dél-vietnami­ intervenciós csapatok sorozatos­­­ kudarcairól számolnak be a hír­ügynökségek. Az UPI szerint­ például szerdára a Patet Lao egységei teljesen körülzárták a Laosz déli területein épített egyik dél-vietnami támaszpon­tot. A hazafias erőknek sikerült megállítani a saigoni páncé­los alakulatok előrehaladását is. Amerikai tanácsadók attól tar­­tanak, hogy ez a körülzárt dél­­vietnami egység is ugyanarra a sorsra jut, mint a partizánva­­j­dász zászlóalj néhány nappal ez­­ ellőtt. Mint ismeretes, a 450 fő­­­­ből álló zászlóalj 323 fős vesz­­­­teséget szenvedett és teljesen­­ szétmorzsolódott. Az amerikai parancsnokság­ Saigonban elismerte, hogy az USA légiereje Laosz fölött ked­­­­den három újabb helikoptert veszített. A helikopterek legény­­­ cége, összesen 11 fő, meghalt. A Felszabadulás hírügynökség arról számol be, hogy a DNFF­­ légelhárító ütegei lőtték le azt a helikoptert, amelyen Do Cao Trn dél-vietnami tábornok tar­tózkodott, s életét vesztette töb­­bedmagával. A Patet Lap hírügynöksége közli, hogy a laoszi felszabadító erők február 110-tól 22-ig Svan­­nakhet tartomány fölött 17 am­e­­rikai repülőgépet és helikoptert lőttek le. Ezzel 163-ra emelke­dett a február 5-e óta a tarto­mány fölött megsemmisített amerikai légijárművek száma. Szovjet—jugoszláv tárgyalások ■ Moszkva Moszkvában szerda délelőtt­ megkezdődtek a szovjet—jugo­­­szláv hivatalos tárgyalások. A szovjet küldöttséget Andrej­ Gromiko külügyminiszter, a ju­goszláv delegációt pedig Mirko­ Tepavac külügyminiszter vezeti ] Kőműveseket, kőműves segédmunkásokat, kubikosokat keresünk BUDAPESTI ÁLLANDÓ MUNKÁRA Jelentkezés­: az­ ÁPRILIS 4 HI­S­ munkaügyi osztályán. Budapest, Vili, Auróra u 23 sz. alatt. 2 m­amiss^. 1971, » *FBRUÁR 25, B­efejeződtek­ a magyar csehszlovák tárgyalások Szerda délután az Országház­­ban a Minisztertanács tanács­termében befejeződtek a magyar —csehszlovák tárgyalások. Az eszmecserén magyar részről részt vett Fock Jenő, a­­ Forra­dalmi ■ Munkás—Paraszt Kor­­mány elnöke, Pója Frigyes, a­ külügyminiszter első helyettese, Vincze József hazánk prágai­­ nagykövete, Várkonyi Péter, a­ kormány Tájékoztatási Hivatalé,­nalk elnöke, Drecin József, az Országos Tervhivatal elnökhe­lyettese és Perczel László, a Külügyminisztérium főosztály­­vezetője Csehszlovák részről részt vett a tárgyaláson dr. Lubomír Strop­­gal miniszterelnök, Karal Kur­­ka, a külügyminiszter első he­lyettese, fVwitteck Dvorsky, Csehszlovákia budapesti nagy­követe, Karol Üjházy, az or­szágos­­ terv hit­­ elnökhelyet­tese, Vratislav Vlk, a miniszter­­elnökség külügyi főosztályának vezetője és dr. Jan Kolar, a mi­niszterelnöki kabinet munka­társa. A tárgyalások befejeztével kö­zös közleményt adta­k ki. EIMI Budapestül dr. Lubnmír Slroogal Dr. Lubomir Strougal, a Cseh­szlovák Szocialista Köztársaság szövetségi kormányának elnöke, aki Fock Jenőnek, a Magyar F­orradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökének meghívásá­­ra háromnapos hivatalos baráti látogatást tett Magyarországon, feleségével együtt szerdán este elutazott Budapestről. Vele együtt utaztak el kíséretének tagjai. Államosítások Ngériában Algéria egyoldalúan elhatá­rozta, hogy kisajátítja az ország­­ben működő francia olajtársasá­gok érdekeltségeinek 51 száza­lékát, jelentette be szerdán Bu­­medien elnök. Azt is közölte, hogy államosít­ják az algériai földgáz kiterme­léset és az összes szállítóeszközö­ket, köztük a franciák által fi­nanszírozott olaj­ és gázvezeté­kek széles körű hálózatát. Az első fegyverszállítmány Dél-Afrikába Óriási vihart kavart az a brit bejelentés, hogy London valóban felújította a délafrikai fegy­verszállításokat. Az első szállítmány — mint a képen látható — már elindult. Rugalmasság vagy manőver? Kairó Az izraeli kormány vasárnapi közleménye nyomán mozgásba lendült az egyiptomi diplomácia gépezete. Kairó az ENSZ rendel­kezésére bocsátotta annak a hi­vatalos nyilatkozatnak a szövegét, amelyben az EAK a Jarring-ja­­vaslatok kategorikus elutasítása­ként értékelte Tel Aviv állás­foglalását. Riad külügyminisz­­terhelyettes és külügyminiszter ezzel kapcsolat­ban — kairói kép­viseleteik útján — üzenetet in­tézett a négy nagyhatalom kül­ügyminisztereihez. Riad fontos utasításokat adott Zajjal ENSZ-fődelegátusnak, akit megbízott, hogy folytas­son tárgyalások­at U Thant főtit­kárral és Jarring közel-keleti megbízottal. Tájékozott források szerint — írja a lap — a Biztonsági Tanács valószínűleg napirendre tűzi és megvitatja a közel-keleti válság kérdését, amennyiben Izrael a Jarringnak adandó válaszában nem tanúsít rugalmas magatar­tást a megszállt területek kiürí­tését illetően. ENSZ-diplomaták mégis re­mélik, hogy az izraeli válasz tartalma lehetővé teszi a közve­­tett dialógus folytatását, s az izraeli kormány vasárnapi köz­leménye nem tekinthető végle­ges és utolsó állásfoglalásnak. Hírek szerint Tel Aviv készülő válasza nem ismétli meg azt a vasárnapi kijelentést, amely sze­­rint Izrael nem hajlandó vissza­­térni az 1967. június 4-i hatá­rokhoz, csupán „biztonságos és elismert határok” szükségességé­ről beszél. Izrael tehát továbbra is megtagadja az egyenes választ Jarringraak arra a kérdésére, hogy hajlandó-e kivonulni az összes megszállt területről, kész-e elfogadni a Palesztinai probléma igazságos rendezését, s lemondani a területi terjesz­kedéséről. Lehetséges, hogy Tel Aviv a Jarring-misszió „meg­mentése” érdekében, vagyis a tűzszünet esetleges meghosszab­bítása reményében a vasárnapi merev, expanziós nyilatkozat el­lenére „rugalmas” választ ad Jarring javaslataira, pontosab­ban az EAK memorandumára. Ismerve az izraeli taktikázás hagyományait, félő azonban — mondják Kairóban —, hogy ez a „rugalmasság” csupán időhúzó és félrevezető manőverek szá­mát szaporítja. Két okból is érdekelt a cseh­szlovák autógyártás. Egyrészt ez a modern cseh­szlovák ipar­ egyik legjellegze­tesebb és Európa-szerte ismert­ ága, másrészt úgy tudtam, hogy néhány magyar vállalat koope­rációs kapcsolatban áll Skodá­­ékkal. A győri vagongyár példá­ul a gépkocsi hátsóhidak gyár­tásában. A LIAZ-cég, vagy teljes nevén a Libetrecke Automobilové Zá­­vody hét gyáregysége teherko­csikat, zömmel Skoda 706-osokat gyárt, ezek 50 százalékát expor­tálja. A Neisse menti Jablonec —550 méter magasan a tenger­szint felett, a romantikus észak­­csehországi hegyek, tűlevelű er­­dők koszorújában — a vállalat központja és egyik gyáregysége. Ez utóbbi most van átalakuló­ban: két év óta folyik a töbszáz­­millió koronás rekontsrukció, a csarnokok, irodaépületek egy részét bontják, építik, másutt már beköltöztek, folyik a ter­melés, illetve a hivatali munka. A nagy szerelőcsarnokban a gyár büszkeségét, az M 634-es 210 lóerős, hathengeres Diesel-moto­rokat gördíti a szalag, óránként 12 darabot. Fenn a laboratóriumszerű fi­gyelőteremben automaták ellen­­őrzik a kész motorok próbaüze­meltetését. Az úgynevezett ,,fék"’-ben 24 db motort állíthat­nak be egyszerre. 4 és fél órán át IKOU-es, 1300-as, 2000-es for­dulatszámmal járatják, s közben rögzítik a legfontosabb adatokat a víz hőmérsékletétől az olaj, s egyéb üzemanyagfogyasztásig. Miloslav Bohdal mérnök, a műszaki fejlesztés egyik vezető­­je fiatal szakember. Készséggel magyarázza a gyártástechnológia részleteit. Egyebek közt megem­líti, hogy az automata-ellenőrzés teljes berendezése csehszlovák gyártmány. A minőségi követel­mények megnövekedése miatt az üzempróbán kívül minden tizenkettedik motort szétszedik, darabonként megvizsgálják, majd ismét a próba-,,fék”-be helyezik. A Sk­oda-marfka meg­követeli a magasságú garanciális biztonságot. A gyártás ellenőrzését magyar berendezés könnyíti meg. A bu­dapesti VILATI gépeit részben már felszerelték, a többit foko­zatosan szerelik a kulcsfontos­ságú gépekhez, gépcsoportokhoz. A berendezés lényege a proces­­­szográf, amely egy központi diszpécser-teremben feljegyzi a megfigyelt gépek működését, ál­­lásidejének, az állás okainak adatait, a gépcsoporthoz szerelt ipari tévé-készülék pedig be­pillantást nyújt az üzemrészbe. Jámbor Béla szerelővel — aki egy éve dolgozik Jablonecban — az egyik tv-kamera felszerelése közben találkoztam. Elmondta, hogy az első 40 géphez csatlako­zó berendezést február 15-én ad­­ják át, majd újabb 40 fontos­­ kulcs-munkahelyet kötnek be a diszpécser-terembe. Csehszlová­kiában ez az első ilyen magyar berendezés, az NDK-ban, a magdeburgi csőgyárban már fel­­szereltek ilyent szakembereink. Az együttműködés részleteiről Jaromir Provaznik igazgatóhe­lyettes tájékoztatott. Megmondta őszintén, hogy ezen a területen még sok a tennivaló. A proces­­­szográf ügyében nem volt aka­dály, a berendezést megvásárol­ták. Sokkal több problémát okoz a szakosítás, a gyártás nemzet­közi megosztása, az alkatrészek szabványosítása. A KGST-orszá­­gok azonos, vagy hasonló profilú üzemei, vállalatai nem minden esetben tudják egyeztetni saját érdekeiket a KGST-partner igé­nyeivel. — Egyébként most várjuk Romvári Ferencet, a Győri Rába megbízottját — mondja —, hogy a hátsóhíd kooperáció részletei­­ről tárgyaljunk. A LIAZ autó­buszokhoz győri hátsóhidakat szeretnénk rendelni. A megbe­szélés egyébként folytatása lesz annak a KGST-tanácskozásnak, amit Moszkvában tartottunk. — Egy pillanatra maradjunk még a győri hátsóhidaknál. — Elképzeléseink szerint a győriek 13 tonnás hátsóhidakat szállítanának teherkocsijaink számára. Mi ezek gyártását leál­­lítanánk,­­ csak a motort, sebes­ségváltót, pontosabban: a hajtó­műveket gyártanánk. A szakosí­­tás megkönnyítené a nagyobb sorozatok beindítását, az auto­matizálást. Az utóbbinak kö­szönhetjük, hogy üzemünk pél­dául egy év alatt — azonos mun­­káslétszámmal —, ha az 1969. évit 100 százaléknak veszem, 218 százalékra emelte a terme­lést. A LIAZ munkásainak átlag­­keresete 2000 korona, saját böl­csődéjük, üzemi rendelőjük, ét­kezdéjük, vállalati üdülőjük (Zámostiban) van. A vállalat kölcsönnel és gépi segítséggel könnyíti meg a munkások lakás építését. (Következik: Staropramen — 100 let). Bertalan Lajos Csehszlovákiai jegyzetek Látogatóban Skodáiknál 0

Next