Ország-Világ, 1964. július-december (8. évfolyam, 27-53. szám)

1964-09-30 / 40. szám

A SCALÁTÓL A BOLSOJIGI S MOSZKVAI TUDÓSÍTÁS­ zeptember elején lépten-nyo­­mon olaszoktól találkoztam Moszkvában. Augusztus má­sodik felében a milánói La Scala technikai személyzetének tagjai érkeztek meg a fővárosba, elsején pedig két külön TU— 104-el a művészek jöttek vendég­­szereplésre. Bár már a XVIII. század elején is fellépett olasz operatársulat orosz színpadokon, első ízben történt meg, hogy a majdnem kétévszázados La Scala együttese orosz, illetve szovjet színpadon szerepelt, mégpedig méltó helyen, a Bolsoj Tyeatr­­ban. A Scalána­k nem kellett reklá­mot csumá­lnii Moszkvában. Jegy­hez jutni — fogalom volt. S amikor a rádió késő este műsort közvetített az olasz művészekről, sokan fennmaradtak, hogy meg­hallgathassák. Szinte zengett az utca a Scala művészeinek hang­jától. A magnó sosem volt ilyen kapós Moszkvában, mint ezek­ben a napokban. A Bolsoj Tyeatr-ban a műszaki előkészü­letek rendkívül meleg baráti lég­körben folytak , s a szabad időben a szovjet és az olasz mun­kások gyakran mentek el együtt labdarúgó-mérkőzésekre. Egyszer éjféltájban a Metropol Étterem előtt különös jelenetnek voltam tanúja. Először azt hittem, né­mák beszélgetését látom, úgy mutogatott egymásnak egy holló­­fekete hajú fiatalember és egy szőke fiú. Aztán a fekete hirte­len Olaszul kezdett énekelni, ér­ces tenorhangon, mire a másik csillogó baritonnal felért. Az olasz és a szovjet fiú a Rigolet­­tóról társalgott... A közönség körében forró si­kert arattak a Scala előadásai. •Különös érdeklődést keltett, hogy a Scalában fellépnek más orszá­gok tehetségei is, mint a svéd Biigit Nielsson, az amerikai Leontine Price és a­­bolgár Nyi­­kolaj Gjaurov. Ivan Petrov, a Nagy Színház kiváló művésze mondta, hogy a Scala­­ma is iga­zolja Stendhalnak, a nagy fran­­cia írónak majdnem­­másfél év­százada elmondott szavait: a Scala a világ legjobb operaháza. Ami még érdekes, a Scala nem­csak szólistáival aratott sikert Moszkvában, hanem egész együt­tesének összeforrott, kollektív munkájával. Az olaszok viszont nem győzték emlegetni, hogy a sikerben részük volt a vendég­látóknak, akik technikai segítsé­get nyújtottak nekik, velük együtt felléptek szovjet gyerme­kek, statiszták, zenészek. Hiába érkeztek négyszázan Milánóból a szovjet fővárosba, ez a kiegészí­tés szükséges volt. A Turandot, a Lammermoori Lucia, a Sevillai borbély és a többi előadás olyan forró légkör­ben, a hangos ovációnak olyan ritka megnyilvánulásai közepette zajlott le, hogy ilyen operai lég­körről csak a múlt század olasz zenei krónikásai számoltak be. Nem érdektelenek a majdnem háromhetes moszkvai vendégsze­replés mellékmozzanatai sem. A Scala igazgatója például közölte, hogy Flam­­io Pesti fiatal olasz zeneszerző Gorkij Éjjeli mene­dékhelyének operaszínpadra al­kalmazásával, megzenésítésével foglalkozik . .. Az olasz együttes­sel Moszkvában volt Toscanini lánya és unokája is... Amíg a Scala a Nagy Színház­ban vendégszerepelt, a Bolsoj együttese izgatottan készült kö­zelgő milánói fellépésre. A nem mindennapi csereszereplés ke­retében az orosz operairodalom remekeit adják majd elő — pél­dául a Borisz Godunovot, a Szadkót, és Prokofjev Háború és békéjét. Milanóban — Saljapin nyelvén... Kóródi József (MTI, KÜLFÖLDI KÉPSZOGALAT) Jelenet a Turandot második felvonásából. A címszerepben­­ Birgit Nielsson, a császár szerepében, Walter Guiino — a Bolsoj színpadán — Gyönyörű, színpadra való történelmi háttér — magyarázza a Vörös Téren Gabriella Tucci a milánói Scala Moszkvában vendégszereplő együttesének tagja. Nos, a rendőr szívesen meghallgatna egy áriát a nagysikerű díszlet előtt ... Mirella Freni és Fiorenza Cossotto a Kreml falánál

Next