Ország-Világ, 1965. július-december (9. évfolyam, 27-52. szám)

1965-09-15 / 37. szám

M M­­­­­eghalt a Kalamen. -*-» — Ki az a Kalamen? — Az osztálytársam volt. Tudod, akiről meséltem, hogy túlkoros, idősebb, mint mi, mert többször elbukott, csavargott. Aztán, amióta kimaradt az iskolából és elment kő­művesnek, gyakran bejött, leült csende­sen az utolsó padba és hallgatta az elő­adást. Azt mondják, az esti iskolába is járt. — Mi történt vele? — Verekedés közben hasbarúgták. Vala­ki bántani akarta az öccsét, s ő odament, hogy megvédje. Így kezdődött. Nemcsak anyja, nemsokára két testvére is lett Ká­lemen Ferinek. Talán úgy érezte, azokat jobban sze­retik. Ahogy nö­vekedett, egyre többet veszeked­tek. Máshol is így van ez. De ahol nem egy szülőtől származnak a test­vérek, minden szó, minden tett sú­lyosabb értelmet kap, nagyobb nyo­mot hagy a szülő­ben, gyerekben egyaránt. A vi­szony Feri, a szü­lők és kisebb test­vérek között egy­re jobban romlott. És Feri elcsavar­­gott, nem tanult. Aztán, amikor rásütötték, hogy »gyepes­«, hiába igazolta az orvos az ellenkezőjét, tovább romlott a helyzet. Szörnyű bélyeg ez. Nehéz elviselni. Különö­sen, ha otthon, a szülök és testvé­rek is mondják. Feri elhatározta, hogy fittyet hány a világra. Minden­kinek a szemébe nevetett, örült, na borsot tört a felnőttek, a taná­rok orra alá. — Én valahogy örökös harcban vagyok a felnőt­tekkel. Nem bír­ják elviselni, ha nevetek. Rögtön bosszankodnak. Még a szüleim is — mondta egy­szer. S ő mégis nevetett. Vagy csak álarc volt a vidámsága, bosszantó jókedve? Hiszen, amióta dolgozott, amióta úgy érezte, kike­rült a tanulás kötelezettsége alól , maga ment vissza az iskolába. S közben állandóan arra készült, azzal büszkélkedett, hogy megvédi a kisebbe­ket, a gyengébbeket. Hős lesz, s akkor min­denki tisztelni fogja ... Csak az öccsével veszekedett folyton, aki olyan gyakran gúnyolta. A fotóriporter, aki a képeket másnap elém tette, 9 éves kora óta ismerte Kala­men Ferit. A Gyermekklinika pszichológiai osztályán találkozott vele először. Csavar­gott, elfogták, odaküldték vizsgálatra. Szü­lei panaszkodtak, hogy nem bírnak vele, nem tanúi. Azt mondták, képtelen rá. Az iskolában áttették a gyógypedagógiai osz­tályba. A felülvizsgálaton aztán kiderült, hogy semmi baja. Teljesen normális. Mégis, hogy jutott ide? Az apja próbál magyarázatot keresni. — Fiatalkoromban futballista voltam. Sokfelé jártam, keveset tartózkodtam ott­hon. A jóbarátok, jószomszédok tapintato­san tájékoztattak, hogy a feleségem... Szóval elhatároztam, hogy elválok, és a gyereket se hagyom vele. Rendes embert nevelek belőle. Az asszony azonban nem bírta elviselni, hogy megfosszák kisfiától, öngyilkos lett. — Nehéz egy férfiembernek egyedül baj­lódni a gyerekkel. Bár csalódott voltam, újból megnősültem, hogy legyen anyja a fiamnak... Aztán egyszer észrevette, hogy az utcán egy felnőtt éppen az öccsét szorongatja. Egy felnőtt az ő testvérét, aki gyengébb! Odasietett, a védelmére kelt, s amikor nem vették figyelembe szavait, ütött is. A fel­nőtt elengedte a kisebbet és nekiesett. Az arrajárók választották szét őket és zavar­ták be Gyurit a házba. Ő el is indult, már háttal volt, mikor a férfi utánament és rá­támadt. Visszafordult, hogy védje magát, de aztán hasbarúgták és elterült. Néhány perc múlva halott volt. Megölte elvadult haragjában egy kétgyermekes apa, akit so­kat bosszantottak a környékbeli gyerekek... * 17 évet élt. Most kezdett dolgozni, é­s csak most kezdte érteni az élet értelmét... Somlyó Zsuzsa ÉLT 17 ÉVET * Fotó: Balliitth István 20 Mikor a Filmgyár házivetítőjében ki­gyullad a fény, néhány pillanatig még mindannyian ülve maradunk. Sándor Pál, a film rendezője rögtön megkér­dezi: — Hogy tetszett? — Nagyon tetszett. Mást egyelőre nem is igen tudnék mondani. Bizonyos idő feltétlenül kell, amíg az ember feldolgozza és mérlegeli magában a látottakat. Hanem később elcsodálkozom. »A nagyfülű­«-t, ezt a tizennyolc perces kisfilmet képtelen va­gyok elfogulatlanul megítélni. Az »elsőfilm­« szokásos korlátait fi­nom líra, rokonszenves, nem eredeties­­kedő újra­törekvés, humánus mondani­való feszíti szét. Mesefilm — ez áll a főcímen. Per­sze elsősorban felnőtteknek szól, öt esztendős volt Sándor Pál, amikor 1943 végén, az üldöztetések elől egy kis csal­lóközi tanyára vitték, s ott bújtatták 1945 márciusáig. Ennek a két évnek az emlékei jelennek meg, meseszerűen át­­költve a filmvásznon, ő így fogalmazza meg: — Az emlékek mesévé válnak. A vé­gén az ember némelyik dologról már maga sem tudja, valóban megtörtént-e, vagy csak nagyon erősen képzelte el... Mese és valóság furcsa ötvözetét akarta hát megteremteni —, s hogy ez mennyire sikerült, a főiskolás filmek moszkvai seregszemléje is tanúsíthatja. A fesztivállal egyidőben megrendezett bemutató-sorozaton »A nagyfülű­« egy­értelmű sikert aratott. Herskó János, aki a főiskolán a fiatal rendező tanára volt, arról is beszámolt, hogy vala­mennyi részvevő ország megvásárolta a filmet. (Nemsokára a magyar közön­ség is láthatja.) »A nagyfülű­« Sándor Pál diploma­­munkája. Csaknem nyolc hónapig dol­gozott rajta, háromszor vágta újra tel­jesen. Legközelebbi munkatársa, opera­tőre, a szintén rendezői szakot végzett Fazekas Lajos, a sajátos hangulatú, szép képek megkomponálásával szinte a film társszerzőjévé vált. S a most készülő második film: »Há­rom történet a romantikáról­«. (»A nagy­­fülű«-höz hasonlóan Tóth Zsuzsával együtt írta.) A húsz-huszonkét perces filmben háromféle alaphangot, játékstí­lust szándékozik kipróbálni. ... Amikor legközelebb szóba kerül »A nagyfülű­“, Sándor elkeseredve mondja: — Már tudom, hogy durva hibák van­nak benne... S én most sem tudnék mást mondani: nagyon tetszett. (torda) Sándor P.: a fűmben szereplő gyerekeknek magyaráz (Dobray György felvétele)

Next