Ország-Világ, 1965. július-december (9. évfolyam, 27-52. szám)

1965-09-01 / 35. szám

Xu*s 2a Xcua S3 RÉGI KÉPEK MESÉL­NEK térségét, rekedt hangján érezni lehetett az 1899-es évjáratú rizlinget. Cseh-tót dialek­tussal beszélt, ez volt a humora. A másik két bohóc fogalomnak számított akkor Pesten. Az egyiket Hugyela Pata-nak hív­ták, a másikat Bauer-nak, aki „éneklő” kutyájával lépett föl. Túlzás a nyüszítést és vonítást „éneklésinek minősíteni, — de sikere tagadhatatlan volt. Kint, a cirkusz körüli állóhelyeken zsú­folódott össze a nincstelen publikum. Időnként körüljárt valaki egy persellyel, megcsörgette, 1—2 krajcárt kért. Akinek még ennyije sem volt,­­ az odébb állt, vagy átsiklott arra az oldalra, ahol már leadták a baksist. Sokan voltak ilyenek. A főbejáró fölött kínai pagodára emlé­keztető faalkotmány állt. Itt néhány fecske­család fészkelt sok éven át. Tavasszal jöt­tek, egész nyáron át szorgalmasan ki-be röpködtek, zeneszó mellett etették az éhes kicsinyeket. Kisasszony napja körül — pe­dig még működött a cirkusz —, elröpültek messze, arra, amerre az öreg igazgató szü­letett —, dél felé. Aztán tavaszra visszajöttek. Pontosan megtalálták régi fészküket. Boldogan csi­­viteltek a cirkusz főbejárója fölött. De eetf­éfgi titkoztér o­tt, ahol most a Széchenyi fürdő gyó­gyító artézi vizében annyian találnak enyhülést, — állt a múlt század végén az első magyar Néparéna, a modenai születésű ör­eg Barokaldi cirkusza. Tavasszal, amikor a Városligetből hárs­fák és orgonabokrok illata áradt, a friss barna olajfestékkel átfestett népszórakoz­tató üzem kapujában megkondult a kis ha­rang, jelezve: kezdődik az előadás. Egyet­len fénykép maradt meg a cirkuszról és az öreg Barokaldiról,­­ Olaszországból Magyarországra telepeden valamikor híres kötéltáncosról. Fiatal korában leesett a drótkötélről, eltörte jobblábát, azóta sántí­tott. Kis társulatával először bejárta az ak­kori Horvát-Szlavóniát és Dél-Magyaror­­szágot, aztán Pestre jött , és ittmaradt. Évekig szórakoztatta a külváros népét. Megtanult magyarul és éhező artistáknak adott kenyeret minden nyáron. Volt olyan nyár, amikor nap mint nap zápor, zivatar mosta el az előadásokat. Viszont voltak nyarak, amikor szép idő­ben jól ment a kis cirkusz. Ilyenkor dél­után kettőtől este 10 óráig szólt a hattagú zenekar és minden előadáson eljátszották a Dunári-valcert. Betanított apró kese lo­vával, a „Csipkéivel az öreg Barokaldi na­ponta kétszer is fellépett. Emlékszem, ful­­lasztó meleg késő nyári délutánokra, ami­kor a tavasszal frissen festett padokra oda­ragadt a nadrágunk és az artistákról csur­góit a verejték. Kint a ligetben a faszén és a főtt kuko­rica szaga jelezte, hogy nemsokára beáll az ősz, vége felé közeledik a ligeti élet, el­némulnak a verklik, téli csöndes álomba merül minden. Bent a cirkuszban, a ma­gas lebegő trapézon a két Christian nővér, L-Viu és Rózsi életveszélyes mutatványai­nak tapsoltunk. Barokaldinál indult el a gyönyörű lány karrierje. Bejárták az egész vitásé­, hírnevet szereztek a ma­gyar artistaművés­zetnek. Itt tanította Ba­rokaldi a világ első női oroszlánidomító­­ját, Józsa kisasszonyt a veszélyes mester­ségre. Igaz, hogy csupa öreg, jóindulatú, szófogadó ártalmatlan oroszlánból állt a trupp. Itt lépett fel egész fiatalon az utol­érhetetlen zenebohóc Grock, a magyar ru­hába öltözött Enders család, a kitűnő lo­vasdinasztia és a később nemzetközi hír­nevű Rastelli zsonglőr édesapja. Kívülről tudtuk Fiedler úrnak, a népszerű hasbe­szélőnek vicceit. Az egyik bohócot Man­­kow-nak hívták. Fehérre mázolt arca ko­mor és szigorú volt, a humor szikráját sem lehetett felfedezni benne. Utálhatta a mes­már akkor bontották a cirkusz hátsó épít­ményét, hogy helyet adjanak az akkor épülő Széchenyi fürdőnek. Pár nap múlva bontani kezdték a főbe­járót a fecskefészekkel együtt. Ott álltam akkor én is, könnyes szem­mel. Miss Józsa, az első magyar női oroszlán­idomitó a Barokaldi cirkuszból indult el világkörüli útjára A Barokaldi cirkusz a Város- Ugerben IMI 18 Szőreg én fotó: Inyei­ Pál

Next