Ország-Világ, 1966. január-június (10. évfolyam, 1-26. szám)

1966-05-18 / 20. szám

lünk. (Zongorán kísér Kistétényi Melinda, a Zeneművészeti Főiskola tanára.) »Lányom, lányom, gyöngyvirágom Kerti virágszálom Elmennél-e a diákhoz ...« Soha hálásabb közönséget! Sellei Zoltán előadóművész. Az Irodal­mi Színpad dobogójára lépve talán nem volt ekkora felelősség a vállán, mint most. Egy kis fekete fiú szurkol neki, két kezét az álla alatt ökölbe szorítva. —­­Ismered? — Igen. Ő a magyar tanárom a Május 1. úti iskolában. »Egyedül hallgatom tenger mormolását...« A légyzümmögést is hallani lehetne. Harmadik »jelenését« már taps fogadja. Vers és dal közben a termen átfutó mo­rajokból, a nevetésből és a csendből szinte mérhetően alakul ki a közönség hangulata. A reagálás majdnem mindig helyes. Az el­enyésző kis nyugtalanság csupán annak tudható be, hogy a nézőtéren kisdiákok ül­nek, akik nemcsak Csokonait és Vörösmar­­tyt, de a színházi viselkedést, a vershallga­tás művészetét is most tanulják. S a Búvár Kund egyik soránál (»... Hajóid e kar fúr­ta meg ...«) észlelt enyhe kuncogást nem is az ifjú közönség, inkább korunk számlá­jára írnám... Az pedig majdnem törvény­­szerű, hogy a szépséges »A négy ökrös sze­kér« hallgatásakor a » .. .s valék szomszéd­ja éppen Erzsikének ...« elhangzása után X. Erzsikét alaposan oldalba böki a mel­lette ülő... Ám ezek az apró kis epizódok nem za­varták meg az értékes másfél órát. Figye­lő arcok, magafeledt tekintetek, csönd, fel­szabadult nevetés, taps, taps. Az együttes nem fáradt hiába. * A XIV. kerületi Szabó Pál művelődési házba a kerület tizenkét iskolájából érke­zett a hallgatóság. Iskolánként kb. tizen­nyolc tanuló és egy tanár. Az előadást megelőzően a kerületi tanács oktatási osz­tálya körlevelet küldött a kerület iskolái­ba. »Valamennyi általános iskola igazga­tójának!« A körlevél ismerteti az előadá­sok célját, tartalmát és kéri az igazgatók segítségét. Az előadáshoz szükséges anyagi feltéte­leket a kerületi tanács művelődési osztálya biztosította. Megjegyzendő, hogy a fellépő művészek szokásos fellépti díjuk töredé­kéért vállalták — már több alkalommal is — a szereplést. A hasonló jellegű irodalmi műsorok kez­deményezője és szervezője Seller Zoltán volt. Most átadjuk a szót Seller tanár úr­nak. * — Az a célunk, hogy megszabadulva az iskolai órák gátlásaitól, a »meg kell tanul­ni« kényszerétől, nemes szórakozásként is­merkedjenek a tanulók az irodalmi művek­kel. Az élő előadás sokkal szuggesztívebb, mint a magnó vagy a tv által közvetített művészi élmény. Ünnepibb, s ezáltal az él­mény is ünnepivé válik. — A hatást »jó élmény«-nek nevezném. Mivel a versek nagy része a tananyagból való, példával szolgálhatunk arra, hogyan kell azokat elmondani. »Jé, így is lehet?« »Nem is tudtam, hogy Petőfinek ilyen hu­mora van.« Ezt egy dolgozók iskolájában tartott est után hallottam. Más alkalommal Is—14 éveseknek mondtam verseket, töb­bek között a Jóka ördögét is, Aranytól. Közismerten nehéz, hosszú vers. Egy kis­lányt elhozott a nővére; a kicsi következő évben ötödik osztályba hozzám került. »•Megtanultam a Jóka ördögét! — jelentet­te. — Úgy megtetszett...« Máskor meg pedagógus-továbbképzésen voltam előadó. »Te, ne húzd soká ...«— súgta valaki a fü­lembe. Végülis a téma — a művészi szem­léltetés lehetőségei és módja — teljesen felrázta a­ társaságot. Még azokat is, akik elhatározták: aludni fognak ... — Több jól sikerült előadást, estet tar­tottunk már, Kistétényi Melinda (zongora), Rohmann Henrik, Terlanday Alice (hárfa) és Török Erzsébet közreműködésével. — Most annak örülünk, hogy a XIV. ke­rületben intézményesen is bevezetik a mű­vészi szemléltetésnek ezt a formáját. * Fügedi Péter, az oktatási osztály veze­tője: »... Ez a szemléltetési mód az új tan­­terv célkitűzéseinek is megfelel. Az érzel­mi nevelés hatásos eszköze...« Grusz Lászlóné, továbbképzési felügyelő: ».... Hasznos és jó ez a kezdeményezés, mert a tananyaghoz kapcsolódik, az iro­dalom szeretetére nevel. A ’nehéz versek’ megértését könnyíti. A megzenésített ver­sekkel új élményt is nyújt...« András Tivadar, iskolaigazgató: »... Alkalom nyílik olyan költők és ver­sek bemutatására is, akik és amelyek — sajnos — nem szerepelnek a tananyag­ban ...« Sellei Zoltán: » ... Afféle magvetés ez ... A szépre és jóra a gyermeki értelem és lélek a legfo­gékonyabb, a legjobb talaj.« Némethi Györgyi Vörösmarty »Petikéje« után »

Next