Ország-Világ, 1967. január-június (11. évfolyam, 1-25. szám)

1967-01-25 / 4. szám

A GÖRGŐS EKE, AVAGY AZ EMBER REGÉNYE... _4■ÉBftrz egész ember testét rázta a könnytelen, száraz zokogás. Így­­ sírni, csak a nagyon erős férfiak tudnak. Figyelem a nagyöblű fotelban szinte gye­rekké összekuporodott embert. Mozdulok, hiszen tenni kel­lene valamit. Az ajkához eről­tetem a poharat. Hosszan, mo­hón iszik, a víz végigcsorog az ingén. — Restellem — mondja —, de már nem bírom tovább. Ül­döznek mint egy eretneket és feszítsd­ meg-ez kiáltanak olya­nok is, akiket sosem láttam. Miért? Az elhangzott kérdés szinte függve maradt a szerkesztőségi szobában. Néztem a vendége­met s mivel okosabbat nem tud­tam válaszolni, csak annyit mondtam: — rögtön itt lesz a jó erős fekete, attól megnyug­szik. Hát így ismerkedtem meg — hét esztendővel ezelőtt — Szabó Istvánnal, a görgős eke felta­lálójával. És amikor peregni kezdett a szó, kibontakozott előttem egy igaz ember kálvá­riája. — Honnan indult ez az ember — hol és mikor kezdő­dött ez a meg nem írt és talán sohasem megírható regény — amíg eljutott addig, hogy a szántás ötezer éves gyakorlatát egy merész, felfedezés-számba menő találmánnyal — a görgős ekével — megváltoztassa? Las­san kibontakozik előttem a kép. Apja urasági gépész volt a Maj­­láth gróf birtokán, valahol Ti­­szakarád közelében a József­­tanyán. Nyolcan voltak testvé­rek. Ahol sok éhes száj látogat, ott nagyon korán virrad és ké­sőn bukik le a nap. Szabó Ist­ván is már tizenkét esztendős korában megismerkedett a me­zei munkával, a látástól-vaku­­lásig tartó dologgal. Már gyer­mekfővel elhatározta, hogy csak mezőgazdasági gépeket fog csi­nálni, főleg olyan ekét, ami megkönnyíti a paraszt dolgát, mert hiszen ha sok a gép, akkor a földet túró embernek nem kell verejtékezni. Azóta sok víz folyt le a Tiszán is és a Dunán is, és Szabó István — sok millió tár­sával együtt — már azt is meg­tanulta, hogy nemcsak gép kell a szép, derűs munkához. Fel­szabadult az ország és Szabó is hozzálátott régi álmainak való­ra váltásához. Száztíz újítás, s köztük számos szabadalmat nyert találmány került ki a keze alól. De bármin is dolgo­zott, a fő cél — az eke — szün­telenül ott munkált a tudatá­ban. Végül az is megszületett. És ki tudná megmondani, talán nem voltunk eléggé érettek a találmány befogadásához, vagy a dolgok dialektikája követelte meg, hogy az alkotó ember felé a közöny, a tehetetlenség, a rosszindulat, a gálád gáncsve­tés, a butaság kinyújthatta po­­lipi karjait. Nem volna értelme a görgős­eke, avagy az ember — Szabó István — regényét fejezeten­ként most végigkísérni. Csak a legújabb fejezetből vegyünk né­hány mondatot, azt is csak váz­­latszerűen. A most kihagyott fejezetek — egy töredékét — amúgy is megörökítette Kovács András rendező, a »Nehéz em­berek« című filmben, amelyben láthattuk Szabó Istvánt, ahogy fut a görgős­ eke után, fut, fut a széles mezőségben, s akkor úgy éreztük, hogy sosem éri el. Elérte! Elérte, mert a feltaláló segítségére sietett a hazánkban milliók hitét, akaratát, szebb jövőbe vetett reményét magába foglaló erő: — a párt! Kint járunk a tilalmas­ ha­tárban. Figyeljük a görgős­ eke munkáját. Szabó a kezembe nyom egy stopperórát: — mérd! — mondja. — Mérje az ördög — gondolom magamban —, van itt hozzáértő szakember, mérőmű­szer elég. Én az eke munkáját akarom látni. Elvegyülök a tömegben, hallgatom a vélemé­nyeket. A hagyományos eke már végigdöcögött a távon. A traktor ballon­kereke meg-meg­­csúszott, a síkos, nedves tala­jon. Most a görgős­ ekére került a sor. Az ekevas mögé, a kor­mánylemez helyére szerelt enyhén kúpos, gumianyaggal borított görgők vidáman pörög­nek. A ballonkerék nem csúszik, szinte érezni, hogy milyen köny­­nyedén szalad az ekével. A ba­rázda széle olyan, mintha bo­rotvával jelölték volna ki, és a föld morzsalékszerűen perdül. Azt mondják a szakemberek, szép a szántás, itt már boro­­nálni sem kellene. Jöhetne a vetőgép. Szabó arcát figyelem. Ezen az arcon most boldog mo­soly sugárzik át a nedves verej­téken. Mert megint szalad. Sza­lad, de most hol az eke előtt, hol mögötte. Késő éjszaka van — ahogy írom ezeket a sorokat —, előt­tem az írógép, mellettem egy nagyformátumú műanyagkötésű fekete könyv. A könyv a gör­gős­ eke regényének egyik »mű­szaki fejezetét« foglalja magá­ba. A könyv címoldalán arany­kalászra helyezett fogaskerék embléma — és mellette a fel­irat: — Mosonmagyaróvári Me­zőgazdasági Gépgyár. Lapozgatom a könyvet. Szá­mok, képek, grafikonok. A gör­gős­ ekével folytatott kísérletek eredményei. Mit is mond ez a könyv? — Végeredményben — ezt ol­vasom a könyv utolsó előtti ol­dalán — a kísérletek alatt vég­zett mérések igazolták, hogy a görgős eke — az eddig nagy da­rabszámban a magyar mezőgaz­daságban használatban levő ekékhez viszonyítva (a PN—355 típusról van szó) — 22,7—27,7 százalékos vonóerő megtakarí­tást, 47—100 százalékos teljesít­ménynövekedést és 18—39,5 szá­zalékos üzemanyag megtakarí­tást eredményezett. Nézegetem a táblázatot, ebből is érdemes — ha most többet nem is — legalább három szá­mot megemlíteni. A görgős ekével a hagyományos ekéhez képest — a karcagi kísérletnél katasztrális holdanként 4,9, a perbáli kísérletnél 5,7, a gödöl­lői kísérletnél 4,1 kilogramm üzemanyagot takarítottak meg. Ezeknek a számoknak a közép­­arányosát meg kellene szoroz­ni több mint 10 millióval — ti. körülbelül ennyi katasztrális hold szántóterület van az or­szágban — és akkor némi fo­galmat nyerhetnénk arról, hogy mit is jelent e görgős eke, az a találmány, amire államunk 28 országban biztosított szabadal­mi védettséget. A múlt esztendő végén a Mo­sonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyár 5 darab ekét átadott a Mezőgazdasági Gépkísérleti In­tézetnek. A bemutatón — ez volt az átadás kezdete — ott voltam. Az intézet kiküldötte akkor azt mondta, hogy a lá­tottak alapján javasolja — kez­detnek — 50 görgős eke legyár­tását. A KGM Műszaki Osztá­lyának vezetője — Frank János — pedig kijelentette, hogy vál­lalják a gyártást — csak rende­lés legyen. (A rendelések már kezdenek gyülekezni, csak az eke ára még nincs megállapít­va.) Késő éjszaka van, nézegetem ezt a fekete, arannyal díszes könyvet. Most már jó volna — a görgős eke regényét — ezt az írást és egyáltalán az egész té­mát — befejezni. De, még min­dig nem lehet. Úgy látszik, Sza­bó István elé még jónéhány fe­hér lapot terített a sors. Mert még mindig sok kérdőjel ásít felé, Szabó István felé? Úgy gondolom, hogy ez a kérdés már nem egy ember ügye. A görgős eke mezőgazdaságunk további fellendítésének problémája, mű­szaki fejlesztésünk presztízskér­dése, újat teremtő kedvünk egyik vizsgafeladata. * És még egy töredék a meg nem írt regényből: (1967. ja­nuár). Figyelem a nagyöblű fo­telben ülő embert. Mosoly vil­lan az arcán. Ha eddig eljutot­tunk — mondja —, akkor most már nem torpanunk meg. Csak már azt az árat megállapíta­nák! De van itt probléma még más is. A külföldi szabadalma­kat is meg kellene hosszabbíta­ni, hiszen a cél előtt nem buk­hatunk el. — Rendelés jött már? A közbevetett kérdésre ven­dégem — Szabó István — a bő­röndszerű aktatáskájában kezd matatni. Előkerülnek az iratok. Levelek tsz-ekből, állami gaz­daságokból. — Kérik a görgős­eket. Sür­getik. Jó lenne, ha nem is most tavasszal, de legalább már ősz­­szel ezzel szánthatnánk! Szabó szavaiból az örömteljes bizakodás hangja csendül ki. Hiszen ebben az országban — és ezt is Szabó mondja —, annyi segítőkész ember, olyan sok jó barát van! Amíg hallgatom vendégemet — aki most már nem kér feke­tét, — hiába, a szív, ez a cso­dálatos gépezet is idő előtt meg­kophat — arra gondolok, hogy a görgős eke regénye talán mégis »happy end«-del végző­dik. Talán!? Rajtunk, mindany­­nyiunkon múlik! Tokár Péter Ime a görgős eke legújabb típusa 10

Next