Ország-Világ, 1967. január-június (11. évfolyam, 1-25. szám)

1967-01-04 / 1. szám

KIKÜLDÖTT MUNKATÁRSUNK IRAKI RIPORTSOROZATA BARZANIT KERESEM , A KIS OMAR ÉNEKE Arbil városával nem lehet betelni: valahányszor kilépünk a karavánszeráj kapuján, szinte mellbevág ben­nünket a háttérben tornyosuló domb, tetején az erődsze­rűen egymáshoz épült házakkal. Közelebbről világosan látni a domboldal furcsa rétegeződését: minden egyes ré­teg egy-egy történelmi kort jelent, egy ősi várost, amely elpusztult, hogy ráépüljön a következő város! Azt mond­ják, hogy Arbil a világ legrégibb városa, s a domb már jó magas volt, amikor világverő Nagy Sándor pusztító csa­pást mért közelében a perzsa hadakra. Micsoda régész­csemege ! A múltnál azonban jobban érdekel bennünket a je­len. Barzanival ugyan nem sikerült találkoznunk, de azért utunk nem volt eredménytelen, s most még megpróbál­kozunk azzal, amivel Ravanduzban kudarcot vallottunk: el akarunk látogatni egy kurd iskolába. Az iskolai statisztika is hadititok ? Látszólag könnyű feladat, semmiség. Korán reggel megjelenünk a mutaszarrif, a tartományfőnök hivatalá­ban. A kapuban megállítanak a katonák. — Hol a mutaszarrif? — kérdezzük. — Bagdadban. — És a vakil, a helyettes? — Nem tudjuk. — Kivel beszélhetnénk oktatási ügyben? — Milyen ügyben? Hosszas magyarázkodás után elirányítanak egy közeli épületbe. Riadtan fogad bennünket a tanfelügyelő. Szobá­jának falán grafikonok, táblázatok a tanulók számáról és megoszlásáról. Amikor értesül szándékunkról, a grafiko­nok elé ugrik, igyekszik eltakarni azokat, mintha haditi­tokról lenne szó (utólag kiderül, hogy nem is kellett vol­na szégyenkeznie: iraki Kurdisztánban kedvezőbb a köz­oktatási helyzet, mint az ország többi részében — az utób­bi öt évben több mint kétszeresére emelkedett az elemi iskolások, s több mint négyszeresére a középiskolások szá­ma. A nagy bökkenő itt is a lemorzsolódás: az elemi is­kola első osztályába iratkozó 100 gyerek közül alig 50 fe­jezi be a hatodik osztályt­. A tanfelügyelő kétségbeesetten telefonálgat. Egyre gyanúsabb külsejű férfiak bukkannak fel, leülnek a ló­cára és mereven bámulják őt, végre megérkezik egy kö­zépiskolai angol tanár. Vállalja a tolmács szerepét, s oda­súgja nekünk: — A tanfelügyelő úr szíve mélyén jó kurd hazafi, de félti az állását, nem mer nyilatkozni a tartományfőnö­k en­gedélye nélkül. — De hát ebben az esetben csak pozitívumokról be­szélhetne! — Nem tesz semmit. Látják, annyira fél, hogy beren­delt egy féltucat hírhedt besúgót. Velük ellenőrizteti ma­gát, hogy azok igazolhassák: nem tett felforgató jellegű kijelentést! Kóstoló a keleti bürokráciából Tíz perc múlva külön kísérettel visszavisznek a tarto­mányfőnök hivatalába. Leülünk a hivatalvezető szobájá­ban, s módunk van megismerkedni az arbili ügymenettel. Honi bürokratáink itt sokat tanulhatnának: a hivatalve­zető az aktákon könyökölve tárgyal a szobát körbeülő ba­rátokkal, rokonokkal és üzletfelekkel. Tízpercenként meg­jelenik egy szolga teával, kávéval és hűsítő italokkal — telik a reprezentációból. Félóránként felbukkan egy hi­vatalsegéd, s alázatosan néhány aktát nyújt át a hivatal­­vezetőnek, aki undorodva, sarkuknál fogva nyúl a papí­rokhoz és a könyöke alá gyömöszöli azokat. Néha benyit egy magasabb beosztású férfiú, erre mindenki alázatosan meggörnyed előtte, majd távozása után tovább folyik az elmélyült munka. A mi hivatalvezetőnk könyöke már a vállával egy magasságba ér, amikor végre betessékelnek bennünket az időközben megérkezett vakilhoz, a tarto­mányfőnök helyetteséhez. Az iskolalátogatással kapcsolatos kérelmünk elbírá­lására haditanácsot tart a tartományfőnök helyettese, az 1. hadosztály elhárító főnöke, a városi titkosrendőrség pa­rancsnoka és több vezető férfiú. Felteszik nekünk az ob­u­gát keresztkérdést ütünk célját, az iraki néppel kapcsol

Next