Ország-Világ, 1968. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1968-02-07 / 6. szám

A SZOBORNAK NEMCSAK SZÉPSÉGE VAN... a aktatáskám­ban ballagok Ambrózy Sándor szobrászművész lakása felé, és közben azon töprengek, hogy a sport, a szépség és a művészet »egy kalap alatti« említése ön­kényes társítás-e? Mire a műte­rem ajtaján csöngetek, már el is döntöttem: nem. Hiszen a szépség megmintázói hosszú év­századok óta választanak a sportvilágból modelleket. A szobrászok is. — Hány szobor van itt a mű­termében? — kérdem a mű­vészt. Tekintete gyorsan körbe­fut a szépség műhelyében, majd kissé csodálkozó arccal — mint aki maga sem érti, hogyan le­hetséges ez — kijelenti, hogy nem tudja. Pedig mindegyikhez fűződik valami történet: az öle­sekhez éppúgy, mint az arasz­nyiakhoz. És már mondja is a Táncsics Mihály, a Becze János népmesekutató és a Várban nemrég felállított »Irodalom« cí­met viselő szobor születésének körülményeit. S ha a kilónyi sú­lyú kapáló nőalakjáról nem is lehet hosszú történetet kanya­­rítani, de annyit érdemes róla feljegyezni: a modellt a művész egy bolgár kertben látta meg a villamosról, és a róla készült skiccet a villamosjegyen örökí­tette meg ... — Mi adta az inspirációt sportszobrainak megmintázásá­ra, alakjai milyen környezetben fogantak meg a fejében? — Gyerekkoromban magam is bokszoltam, később pedig mint futó, az FTC atléta gárdáját »erősítettem« — emlékszik sportpályájának kezdetére Amb­rózy mester. — A Képzőművé­szeti Főiskola elvégzése után a versenyszerű sportolást termé­szetesen abbahagytam, ám a sporthoz a mai napig sem let­tem hűtlen. Ma is szerelmese és művelője vagyok különösen a vízi és a téli sportoknak. Tulaj­donképpen ez, az évtizedek óta tartó vonzalom segített hozzá, hogy műveim között ma is elő­kelő helyet foglalnak el a sport­szobrok. — A mai képzőművészetben hol, és egyáltalán van-e helye a sportszobrászatnak? ■— Ez állandóan visszatérő vi­tatéma a szobrászművészek között — mondja Ambrózy Sán­dor. — A jelenlegi álláspontot valahogy így lehetne megfogal­mazni: sportszobrászat nincs, de vannak sportszobrok, amelyeket művészileg is el lehet fogadni. Ezt persze elsősorban a régi, klasszikus szobrokra értik, ame­lyek még zárt kompozícióban készültek. Az én szobraimban viszont mindenekelőtt a sport­szerű testtartás, a mozgásgaz­dagság dominál a kötöttség ro­vására. Talán azért is van sike­rük szobraimnak a sportolók kö­rében. Ám a sportolók elisme­rése még nem emelt volna a művészek sorába, így a portré­szobrászatban pótoltam mindazt, amit sportszobraimból hiányol­tak: a zártabb komponálást és mintázást, így, főleg a két stí­lus váltakozásában kamatozta­tom immár fél évszázada azt a tudást, amit még Szentgyörgyi István és Orbán Antal tanító­­mestereim alapoztak meg. Ambrózy Sándor pályafutása során mindig arra törekedett, hogy alkotásait a közvetlenség, az egyszerűség és a világosság jellemezze. Azt vallotta, »a szobrász legnagyobb öröme, ha másoknak örömet szerezhet.«. S hogy szépek-e ezek a szob­rok? Az ókori olimpiák idejéből ismert Myron Diszkoszvetőjét nagyon szép alkotásnak tartom. Ám a szépségnek nemcsak for­mái és normái léteznek, hanem időszerűsége is. És Ambrózy sportszobrainak éppúgy meg­van a szépségük, az időszerűsé­gük, mint a milliókat szórakoz­tató sportnak. Kákai Imre ■ s egy sportszobor Mester és a mű. A Herendi Porcelángyár számára készített futónő gipszalakja is tartalmazza mindazt az erőt, ruganyosságot, ami a sportolóban feszül, mégsem lehet belőle széria. Az előre lendülő testet nem bírná el az egy­i■porcelánláb­, így megmarad a művész szobor-családjában Évezredekkel ezelőtt Myron a férfierőt mintázta meg Disz­koszvetőjében. Ambrózy disz­koszvetőnője — az eredeti az új városháza előcsarnokában van — a dobás előtti koncent­rálást ábrázolja A síző figurája egy megoldás-próba. A mester a megállás utáni pillanatot kívánja gipszbe mintázni. S ha majd ez tökéletesen sikerül, mehet a kiállításra .. . Hajlékonyság, rugalmasság és lendület. Ez mind benne szorul ebben a gerelyhajító szoborban. Egy volt gerelyhajító bajnokunk szerint az alak hűségesen visszaadja a gerelyhajító mozgását, de különösen a lábnak a földben való megkapaszkodását... (Bojár Sándor felvételei) 27

Next