Ország-Világ, 1968. július-december (12. évfolyam, 27-52. szám)

1968-12-04 / 49. szám

I­tospolitiszolt közlekedési gondok Három napon át jártam a közlekedés nyomában. Beutaz­tam egész Budapestet villamo­son, autóbuszon, Újpesttől Ke­lenföldig, Angyalföldtől Kis­pestig, Soroksártól a Hármas­­határ-hegyig. És a legnagyobb kalandra is vállalkoztam: utas voltam a Nagykörúton, csúcs­forgalmi időben. Találkoztam ideges utassal, goromba kalauzzal, hallottam szellemeskedő bemondásokat és jóízű tréfákat, udvarias szava­kat, nyomdafestéket nem tűrő káromkodásokat. Találtam le­szakadt gombokat, hallottam fájdalmas felszisszenéseket, va­lakinek a lábára léptek,­­ vala­kit gyomorszájon vágtak egy testes aktatáskával. Utastársaim voltak asszonyok, férfiak és a fel-leszállóajtók­­ban lustán keresztbe eltámasz­kodó nagy hajú ifjak, szájkosaras vadászkutyák és Újházi-levesbe való baromfiak. A Móricz Zsigmond körtér autóbusz-megállóhelyén elles­tem egy párbeszédet. — Ezer éve nem láttam, Bog­­nárkám. — Ne túlozzon, csak három éve. — Mi történt magával azóta? — Most meséljem el?! — Miért ne? Ha lassan mond­ja, a végére talán jön a 7-es. Akit annyian emlegetnek ... Utaspanaszokkal sűrűn tele­írt 64 lapos jegyzetfüzetemmel és körülbelül 30 órás személyes utazási tapasztalatokkal állítot­tam be Biró Lajoshoz, a Buda­pesti Közlekedési Vállalat for­galmi igazgatójához. Úgy tűnt, hogy már régen ismerem. Hi­szen az alatt a három nap alatt őt emlegették állandóan. Meg is mondom neki. — Tudom. Viszont ezért nincs irigyem. — Ismeri az utasok panaszait? — és választ sem várva sorolom fel a jegyzetfüzetemből: — Utas is van, hely is van, mégis lecsöngetik... Nem jön ... Amikor igen, zsúfolt... Piszkos ülések, piszkos ablakok ... Ab­lak felhúzva, ha meleg van... goromba kalauz ..., káromkodó sofőr ..., Sz. F.-nek a vég­állomásig kellett utazni, mert csak százasa volt... Vezető, so­főr látja, hogy szaladnak az ál­lomás felé, orruk előtt indít..., káromkodás: ez a lemaradt uta­soktól ... Nem jön ... (Ez több­ször ismétlődő bejegyzés a jegy­zettömbben.) — Ritkán jön... lassan megy... 23 óra után egy­általán nem... M. Gy.: „Színház után nem lehet egy pohár sört meginni a Kárpátiában, mert akkor már elmegy az utolsó ,hegyi járat’. — T. K.: És, kérem, büdös az ivóvíz...” _ ? — Ó, bocsánat, ez már egy másik készülő riport jegyzete. De ezt is a buszon hallottam ... Zsúfoltság..., parázs jelenetek megállókban, kocsikban... ki­esett járatok ... késői indítá­sok ... Többen, úgy látszik, csak addig fontos az utas, amíg megváltja a bérletet... Bérlet van, autóbusz nincs ... Lassan nőnek az órák, fogy­nak a jegyzetlapok, hogy to­vábbi pimaszoknak adjon helyet egy vadonatúj blokkban. Csak közben szerepcsere történik. A panaszos szerepkörébe a forgal­mi igazgató lép. ... most kiönti a szívét . Még egy éve sincs, hogy a fővárosi tömegközlekedési esz­közök közös vezetés alá kerül­tek­ a Budapesti Közlekedési Vállalathoz. Azóta az összes panaszok egy helyre, hozzánk érkeznek. Előttünk tehát isme­retesek. De kevésbé ismerősek az utasok előtt a mi gondjaink, problémáink. A néhány újság­hír, hogy „október 1-ig kétmil­liárd utas a főváros közlekedési járművein”, vagy „tizenkétmil­lióval nőtt az autóbuszutasok száma” — egymagában nem sokat mond az utasnak, mert nem is tud ilyen horribilis szá­mok mögé nézni. Neki ez egy­szerű statisztika. De nekünk minden egyes növekedő szám újabb fejtörést okoz és csak számokban tudjuk a választ megadni. Sorolhatom? — Hallgatom. — Négyezer járművünk bo­nyolítja le a főváros forgalmát, beleértve 20 kishajót is. Autó­busz-kocsiparkunk 1270 darab, ebből rendszerint 200 javítás és karbantartás alatt van. Tehát a csúcsforgalmi időkben 1075 autóbusz jár. Ezt azért hangsú­lyozom, mert az autóbuszutasok száma jelentősen emelkedett. És hiába csökkent a villamosuta­sok száma 8 millióval, zsúfoltak a szerelvények. — Ezt tapasztaljuk a nap minden órájában. Egyenetlen a közlekedés. Néha egymásba érve Csúcsforgalom — a nap minden szakában Bíró Lajos, a Budapesti Közlekedési Vállalat forgalmi igaz­gatója a hálózati térkép előtt: — Van még „fehér folt” .

Next