Ország-Világ, 1970. július-december (14. évfolyam, 26-51. szám)

1970-08-19 / 33. szám

kor nyugdíjba ment, szabadult fel e kötöttség alól, s aratta sikereit Milánó, Róma, New York, Barce­lona, Bécs, Salzburg színpadain. A „fél életét" tette erre — mon­dottam. Mert a másik életcélja a festészetnek ettől igencsak eltérő irányzatához kapcsolódik. Már 1914-ben, az egri főreáliskola zá­róünnepségén diákként tartott előadást „A festészet, mint tár­gyatlan művészet" címen. Később, a húszas években Berlinben ren­dezett kiállítást amikor a kritika ilyen műveiből, ezt emelte ki: „Közelebb hozta a festészetet a zenéhez". És csakugyan: a formák és szí­nek változatai, a maguk harmó­niájával, dinamikai hatásaival ugyanolyan érzelmi - sőt értelmi! - hatást tudnak elérni, mint a ze­ne. Olvasom egy kanadai francia lapban: „Klausz nonfiguratív ké­pei szinte egy negyedik dimen­zióban élnek, mozognak, monda­nivalójuk időben folyik le, akár­csak a zene, a költészet, vagy a tánc”. Amikor a háború végének vajú­­dó-tisztuló napjaiban összekerül­tünk, éjszakákba nyúló beszélgeté­seken vázolta nagy álmát: Ma­dách „Tragédiáját” megvalósítani, a Berlioz-műhöz hasonlóan, vetí­tett díszletek között. És mutatta a Tragédia teljes kész díszlettárát­­ a tenyerében. Mert elfért ott mind a 20 díszlet... Csak egy ve­títőgép kell hozzá - hangsúlyozta -, és a legnagyobb szabadtéri színpadon s a legkisebb falusi te­rem pódiumán egyaránt ezeket a művészi izzású képkompozíciókat lehet varázsolni a mondanivaló il­lusztrálására. Emlékszem egy ilyen éjszakára. Németh Antal is ott volt, a Nemzeti Színház volt igaz­gatója, és Gombaszögi Frida, és még néhányan, akik akkor sod­ródtunk köréje, és néztük egy pri­mitív nagyítóval a miniatűr leme­zeken a magyar irodalom halha­tatlan művének színekbe-formák­­ba örökített gondolatait. „Ze­nekíséret ez” - mondta Németh Antal, aki nemcsak színigazgató, hanem tudós, esztéta is volt. Nem tudom, mi van most a mű­veivel. Annyit tudok, hogy a mi Galériánkon kívül csak a párizsi Musée National d'Art Moderne kapott egyet művei közül. A töb­bit magának őrizte meg. S ott vannak most lakásán a Madách­­díszletek apró lemezei is, amelye­ket - mindenkor hangoztatta - hazájának szánt. Talán lehetne valamit tenni, hogy ez a magába zárkózott, csak És ez Krausz Ernő utolsó műve: a X. Szimfónia, a Magyar Nemzeti Galéria tulajdonában. A színek és formák nonfiguratív kompozí­ciójának hátterében végül is megjelenik az Ember ... műveiben kitárulkozó érdekes mű­vészegyéniség ne csak a Galéria raktárában bemutatásra váró egyetlen művével legyen a hazá­jában képviselve. Reményi-Gyenes István Az I. Szimfónia egyik tétele: Téma con variazione. Téma, változatokkal. A színek a fehér-sárgától a lila-feketéig akkordot képeznek, harmóniát alkotnak a formákkal (Bojár Sándor­­elvételei)

Next