Ország-Világ, 1971. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)
1971-03-24 / 12. szám
Viktor Szadovnyikov 1969-ben készült el a 22$ ezer négyzetméter területű karosszériaszerelő csarnok, amelynek két félkilométeres futószalagja naponta 700 Moszkvicsot képes lebocsátani Moszkvics és a KGST-palota Akár szimbólumnak is beillik, hiszen a Lenini Komszomol Autógyár életében különösen fontos helyet foglal el a szocialista országokhoz fűződő baráti kapcsolatok erősítése és fejlesztése Bojár Sándor felvételei szerű reklámot hozott a Moszkvics gépkocsiknak. A dél-amerikai lapok már ak- • kor egész oldalakat szenteltek autóinknak és versenyzőinknek, akiket nem kis túlzással az űrhajósokhoz hasonlítottak. De a Moszkvics—412-es kapta meg elsőként „o legbiztonságosabb gépkocsinak” járó elismerést is, attól a nemzetközi bizottságtól, amely Párizsban székelt. — Ám úgy látszik ez sem volt elegendő a teljes sikerhez. Még egy próba kellett. S ez tavaly ősszel meg is történt. Belgiumban, a világ egyik legnépszerűbb autóversenyén először jelentek meg a Moszkvics— 412-esek, méghozzá úgy, hogy azokat nem szovjet, hanem belga versenyzők irányították. A kétnapos verseny után a világ legnagyobb autógyárainak 64 kocsijából mindössze 22 érkezett a célba és elsőnek egy Moszkvics futott be. A vert mezőnyben ismét Alfa Rómeók, Peugeot-k és Ford Es- cortok voltak... A verseny után újra sok megrendelést kaptunk a világ minden tájáról. Ez a mi számunkra azért is jelentős, / mert azok a szkeptikusok, akik a London— Sydney és a London—Mexikó rallye-n elért sikereinket csak véletlennek tartották, ezúttal méltó választ kaptak. Most már talán mindenki elhiszi, hogy a Moszkvics a legmegbízhatóbb, a legjobb minőségű és a legdinamikusabb gépkocsik közé tartozik. Ügy gondoljuk nem véletlenül született a belgiumi versenyen az a jelszószerű megállapítás: — A Moszkvics mindent tud! 35 ezer, Magyarországon Az elmondottak után már csak az a kérdés maradt hátra: hová kerül, hová kerüljön ez a sok gépkocsi? Viktor Szadovnyikov röviden így válaszolt: exportra és a hazai utakra. Majd a két fogyasztói területet külön-külön is elemezte. — A Lenini Komszomol Autógyár futószalagjairól 1967. május 19-én gördült le az egymilliomodik gépkocsi, mely azóta 500 ezerrel gyarapodott. A mi házi statisztikánk szerint a világ 70 országában található Moszkvics. A Szovjetunió különböző vidékein egymillió futkározik, a külföldiek közül pedig Magyarországon 35 ezren vallják magukat Moszkvics-tulajdonosnak. — Hogy a Moszkvába kerülő Moszkvicsok a taxivállalat kezelésébe kerülnek-e, azt csak annak a vitának a rendezése oldja meg, amely jelenleg akörül folyik: a közlekedési hálózatot a taxik nagyarányú növelésével tökéletesítsék-e, vagy inkább magán- személyeknek adják el a gépkocsik zömét? Ha engem kérdeznek, a kongresszusi irányelvekre hivatkozva azt mondom, az élet- színvonal lényeges emelkedéséhez az is hozzátartozik, hogy a néhány éve autóra várók igényeit is jobban elégítsük ki. S miután az új személygépkocsik most meginduló nagybani sorozatgyártása erre lehetőséget nyújt — éljünk is vele. Kákái Imre 5