Ország-Világ, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-07-07 / 27. szám

4 A JA július 7-én volt a Ma- 11­ Ilii gyár—Szovjet Műve­­sztej­lődési Társaság első kongresszusa. A Társaság, mint ismeretes, 1945 júniusában alakult meg, haladó szellemű magyar tudó­sok, írók és művészek kezdemé­nyezésére, azzal a céllal, hogy a szovjet tudomány és kultúra nálunk ismereti«) eredményeit és értékeit közkinccsé tegye. Alig több mint egy esztendő­vel a háború befejezése után, olyan körülmények között ke­rült sor az első kongresszusra, amikor még szinte »mindenki számára elsődleges gond volt a táplálkozás, a háború nyomai­nak eltüntetése, az élet újra­kezdése. S mégis: a kongresszus programján már nem csupán a jövendő feladatok, a tevékeny­ség fő irányvonalainak meghatá­rozása szerepelt, hanem jelen­tős eredményekről is beszámol­a­hattak. Az a viharos életkedv, gondokon felülkerekedni akaró aktivitás, amely az élet minden területén megnyilvá­nult, jellemezte az MSZMT mun­káját is. Az I. kongresszus idejére már 901 500 tagot szám­lált; egymás után alakultak meg vidéki csoportjai is. Ezek­nek száma alig egy esztendő alatt 84-re emelkedett. Az MSZMT kiállításokat, hangver­senyeket rendezett, könyveket adott ki és szovjet vendégmű­vészeket fogadott. Az I. kong­resszusig mintegy harminc hangversenyre és több mint öt­száz előadás megrendezésére került sor. A­z MSZBT archívumában ta­láltunk egy régi felvételt. Ez is abból a bizonyos kongresszus előtti esztendő­ből való. Major Tamást ábrázol­ja a felvétel, Péchy Blanka és Kőműves Sándor társaságában. Major Tamás télikabátban, sál­lal a nyakán — előadást tart. — Emlékszik a képre? — kérdez­tük a művészt. — Igen — mondta Major Ta­más. A felvétel 1945 végéről va­ló. A Társaság Szentkirályi ut­cai helyiségében tartottam elő­adást a Jegor Bulicsovról — mint az akkoriban gyakran előfordult — fűtetlen teremben. Még­is, akkor már elkezdődött vala­mi, ami azóta elmélyült, kiszé­lesedett: kapcsolatunk, barátsá­gunk a Szovjetunióval — szov­jet művekkel, színházakkal és művészekkel. Ez a kapcsolat va­lóban a felszabadulás első per­ceitől értendő, hiszen — emlék­szem — Budán még harcok folytak, amikor Marton Endré­vel a Vilma királynő út 3. szá­mú ház felé igyekeztünk, Gur­­kin parancsnokhoz. Gurkin ez­redes — aki maga is zenera­jongó, művészetpártoló ember — adta az első segítséget a színhá­zi élet megindulásához. Katonái segítettek villanydrótokat húz­ni, élelmet szereztek a színészek számára... Úgy, hogy amikor a Tisza Kálmán téri tűzoltólak­tanyában összejöttünk — színé­szek, zeneszerzők, festők, építé­szek, hogy az újrakezdés felada­tairól tanácskozzunk, Gurkin örömmel jegyezte meg: ami a színházat illeti, ott már megin­dult az élet... — A Moszkvában tartózkodó Hont Ferenc közvetítésével ju­tott el hozzánk az első két da­rab, amelyet a felszabadulás után bemutattunk: a Jegor Bu­­licsov és a Viharos alkonyat. Még 1945-ben egy kulturális küldöttséggel Moszkvába is el­jutottam. Emlékezetes színházi esték, megismerkedés Kedrov­­val, s rajta keresztül a Szta­­nyiszlavszkij-módszerrel... Társaság színházi szakosztályá­­­nak volt tehát miről beszámol­nia azon a 25 év előtti, I. kong­resszuson. K­ondor István, a Filmtröszt vezérigazgatója az első lé­pésektől kezdve tevékenyen részt vett a Társaság mun­kájában. Felelős volt a belső ap­parátus munkájáért, valamen­­­nyi szervezési jellegű feladat el­végzéséért. Arra kértük, idézze fel a kongresszussal kapcsola­tos emlékeit. — Kitörölhetetlen kép: kongresszusi küldöttek érkezé­­­se. Különösen a vidékről érke­zettek nyújtottak igen vegyes, tarka látványt ki ingujjban, ki csokornyakkendővel... Kis bő­röndjeikben többnyire nem ün­neplőruhát, hanem két-három­ napi élelmet hoztak maguk­kal. Talán a vidéki küldöttek szereplése volt számomra leg­emlékezetesebb azon a kong­ 4

Next