Ország-Világ, 1972. július-december (16. évfolyam, 27-52. szám)

1972-11-29 / 48. szám

„T­el­jesít­jük...” A jó öreg „kávédaráló” ma talán valamelyik közlekedési múzeum féltett kincse, vagy az is lehet, hogy beolvasztva, újjászületve még most is rója a kilométereket a végtelen orosz síkságon. Negyvenegynéhány évvel ezelőtt azonban — a felvétel Lenin halálának hatodik évfordulóján készült — még fontos szerepet töltött be, bár már akkoriban sem képezhette az eszményinek tú­lozható legkorszerűbb típust. A forradalom vi­hara, majd a polgárháború pusztításai után meg­tépázott szovjet gazdasági életnek talán a legfon­tosabb ágazata volt a vasúti közlekedés és szál­lítás, amely a földrésznyi kiterjedésű ország egyes részei között szinte az egyetlen összekötő­­kapocsként szolgált. „Teljesítjük Lenin végaka­ratát” — ezt a jelmondatot írták a vasutasok a fellobogózott mozdony homlokára. Ma már nem díszítik a szerelvényeket zászlókkal, transzpa­rensekkel, de hogy az akkori vasutasok telje­sítették is fogadalmukat, annak a mai szovjet közlekedés tényszámai a legékesebben szóló bi­zonyítékai. Az egész országot behálózó, korszerű­­ és menetrendszerű pontosságukért nálunk is gyakran irigykedve emlegetett — járatok ezrei, a világ legnagyobb polgári légi közlekedési hálóza­ta, egyre korszerűbb, gyorsabb, biztonságosabb közlekedési eszközök — ez napjaink valósága. De hogy idáig jutottak, azt ezeknek az öreg masi­náknak is köszönhetik. És a behavazott pero­non ácsorgó akkori vasutasoknak. „Réti Oroszország ! Béke már rád ! Sziken tolni szuvas faekét ? Szenvednének ők is, hogyha látnák, a szép sor nyírfák és jegenyék.” Így vallott és remélt egykor Szergej Jeszenyin - s szólt számunkra Illyés Gyula tolmácsolá­sában­­ a szovjethatalom hajnalán. A keményen valóságos, mégis költői öt évtized­nek adózik e néhány kép és sor, a Szovjet­unió ötvenéves krónikájának, amely oly sok fejtörést okozott ellenségeinek s oly sok együttérző örömöt barátainak. Az archivális értékű, eredeti - hitelesen korhű - fényképe­ket Grósz E. András, a Magyar Televízió mun­katársa, korabeli dokumentumok felhasználá­sával, gyűjtötte lapunknak, magyarországi „ősbemutatóként”. Az APN szovjet hírügy­nökség ugyancsak rendelkezésünkre bocsátot­ta képarchívumának ritkaságait, valamint egy-egy szövetséges köztársaságról legfrisseb­ben készült fotóit hozza nyilvánosságra ezeken az oldalakon. A felvételeket Fenyves György, Horváth J. József, Kelemen Gyula, Némethi Györgyi, és Szilágyi Péter kommentálja. A teg­nap történelmi pillanataihoz társították a ma, a jelenkor tanúságtételét, egy „csokor” archív képet egy szovjet köztársasághoz. Az összeve­tés így valóságos, s így teljesebb a jeszenyini költői vallomás: ,,Hallgatom, hogy csahol közel-messze a motor, amíg bőg, zeng az ég. Fognám fülemet a két kezembe, ha megint a kordék kezdenék !” KAZAH JELZŐTÜZEK Egy cári tisztviselő jelentése az 1800-as évek végéről: „Ez a föld csupán nyájak legel­tetésére alkalmas, lakói e munka végzésén kí­vül legfeljebb arra valók, hogy az igy nyer­hető nyersanyagokból tárgyakat készítsenek és a mi termékeinket megvásárolják. Mindvégig erre kell őket rászorítani." * 1919 őszén a Frunze vezette Turkesztáni Front megkezdi a kazahlakta területek fel­ől típusú lakóházak a fővárosban, Alma-Atában szabadítását. Sok hőstett születik. Lenin a Kremlben aranyórával és karddal ajándékoz­za meg F. Guljajev öreg parasztot, aki nagy csapat fehérgárdistát vezetett tévútra a Szemi­­palatyinszk környéki mocsarakban. 1920 őszén megalakult a Kazah Autonóm Köztársaság. * 1928-ban Urquart angol nagytőkéstől levél érkezik a Szovjetunió Fő Koncessziós Bizott­ságához: „Nem engednék meg nekem, hogy beletúrjak ezekbe a BalhaS-tó körüli puszták­ba? Önök ott ötven vagy száz évig úgysem lesznek képesek semmit sem csinálni." * 1936 decemberében Kazahsztán új alkotmá­nya befejezett tényként foglalja okmányba a szocializmus alapjainak lerakását Kazahsztánt Szovjet Szocialista Köztársaságnak nyilvánítják és felveszik a szovjet államszövetségbe. * Megindul a szocialista iparosítás második nagy hulláma. Dinmuhamed Kunajev, a Kazah KP jelenlegi első titkára így emlékezik erre: „A Balhas-tó északi partjára az ország minden részéből özönlöttek a komszomolisták és a kü­lönböző nemzetiségű szakemberek: oroszok, ukránok, kazahok, moldvánok, beloruszok, grú­zok, üzbégek, tatárok, németek, ujgurok és koreaiak. Rendkívül nehéz körülmények között dolgoztak." Így nőttek ki a pusztából az első nagy ipari központok: Kamnrad, Dzsezkazgan, Karaganda, Ekibasztuz, Lenyinogorszk. Egy korabeli verssor: „A kazahok már nem ugyanazok - a sztyeppe ma már nem ugyan­az” — Tarr Zsarakov kazah költő. A Nagy Honvédő Háborúban Kazahsztán a hátország egyik erőssége lesz. A fenyege­tett nyugati országrészekből több tízezer em­ber - több gazdasági és kulturális intézmény - költözik át ideiglenesen vagy végleg erre a

Next