Ország-Világ, 1973. január-június (17. évfolyam, 1-26. szám)

1973-04-11 / 15. szám

Rubljov és a­­Rubljov­rejtély Nincs könnyű helyzetben a mozilátogató, aki a Rubljov­­film megtekintése után alapo­sabban meg akar ismerkedni az orosz középkor legnagyobb fes­tőjének munkásságával, hiszen életének számos mozzanatát még mindig áthatolhatatlannak tűnő homály fedi. A lexikonok adatai szerint 1360 és 1370 kö­zött született, és 1427 valamint 1430 között halt meg. Rubljov számos városban dolgozott, min­dig festőtársai vagy tanítványai körében. Művei — amelyeket sajnos nem szignált nevével — ott találhatók Moszkva, Troice- Szergejev, Zagorszk, Vlagyimir kolostorainak sok évszázados falain. A művészettörténészek évti­zedek óta kutatják a „Rubljov­­rejtélyt”. Nagyságának, freskói különleges kifejező erejének forrását abban látják, hogy túl­lépett az Európa-szerte elter­jedt, hatalomközpontú bizánci stílus égre néző merevségén. A kötött téma, a szigorú mértani szabályok követése mellett Rubljov képein a fény és ár­nyék játéka, alakjainak kétség­telen bája, a csodálatos, élő színek, amelyeken alig kopta­tott valamit az azóta eltelt év­századok számos vihara, mind­ez egyet szolgál: a nagyon is evi­lági boldogságkeresést és az életöröm diadalát. Rubljov leghíresebb fennma­radt alkotásai, az 1411-ben elké­szült Szentháromság és a Vla­gyimiri székesegyházban szinte „megbúvó” Máté és Lukács freskó az orosz ikonfestészet csúcsa, és egyben a későbbi ko­rok orosz művészetének kiin­dulópontja, eredményeinek for­rása. (K. u. A.) Szentháromság Péter apostol Fotó: APN Mihály arkangyal

Next