Ország-Világ, 1977. július-december (21. évfolyam, 27-52. szám)

1977-11-23 / 47. szám

ORSZÁG-VILÁG Bocsánatos bűn, ha a szerző saját magát plagizálja. A címet attól a rádiós sorozattól kölcsö­nöztem, amelyben január óta, havonként egy-egy alkalommal az idén 175 éves Magyar Nem­zeti Múzeum munkatársaival beszélgetek. Az intézmény tör­ténetéről, a szakemberek kuta­tásairól, nevezetes közgyűjte­ményünk különleges értékeiről. Másképpen: a tudomány kin­cseiről. Tarkócsont a páncélszekrényben Ki mit tart kincsnek? Dr. Do­bosi Viola — egyebek között — Sámuelt, Páncélszekrényben őr­zik a múzeumban, Vértesszőlő­sön — a lelőhelyen — csak má­solatát láthatja a közönség. Pe­dig nem más, csupán egy 25—27 év körüli férfi tarkócsontja. A „tulajdonos” viszont 400 000 év­vel ezelőtt élt! Amikor 1965. augusztus 21-én dr. Vértes Lász­ló a szenzációs leletre bukkant, a BBC-től a mauritiusi sajtóig szinte az egész világ hírt adott az előember-maradványról. De nem csupán a csont értékes. Ha­sonló korú tűzmaradványokat ■ csak Peking közelében leltek. Pi Több tízezer szilánk és kőesz­­­ö­köz, nagyszámú állatcsont ke­­res­rült elő Vértesszőlősön az ása- Eí­tások során. Az is szenzációs Pi volt, hogy öt, egymás fölött fekv­­­vő települési felszínt tártak fel. ||| Az ősrégészek alapos képet al­kothattak az előember életéről. Még annyit, hogy dr. Dobosi Viola dr. Vértes László egykori asszisztenseként tanúsítja: igaz, a tarkócsont Sámuel napján ke­rült elő, de — a közhiedelem­mel ellentétben — nem ezért kapta ezt a nevet. Már koráb­ban eldöntötték, hogyan fogják „hívni” a nagyon várt ember­maradványt. Az obsitok római elődei Augustus császár végrendele­tében találjuk Pannónia legko­rábbi említését. Azóta a múzeum falain belül sokszor hangzott el a provincia neve, hiszen gazda­gok vagyunk római leletekben. Dr. Soproni Sándor a két-két bronztáblából álló, fémhuzallal összefűzött katonai diplomákról (afféle elbocsátó levelekről) is beszélt. A római birodalom te­rületén éppen Pannóniából ke­rült elő a legtöbb belőlük. A múzeumban látható egyik dip­loma arról tudósít, hogy: „azok­nak a lovasoknak és gyalogosok­nak ..., akik huszonöt vagy több szolgálati évet töltöttek ki..., én, a császár római pol­gárjogot adok, ha még nincs meg nekik. Továbbá: jogérvé­nyes házasságot köthetnek azok­kal az asszonyokkal, akiket... bírtak, vagy pedig később fele­ségül vettek. De: csupáncsak egyet vehetnek el...” Egy patena (szertartásoknál használatos kehelyfedő) most dr. B. Thomas Edit kedvence. A tíz centiméter átmérőjű ezüst tá­nyérkán a Napkrisztus a keleti Mithrász isten kultuszának ha­tására utal. Hét halat, hét ke­nyeret, a patena szélén tizen­három madarat (lélekszimbólu­­mot) és tizenhárom, embert utánzó motívumot látunk. Az elsőre a fejet kétszer ütötték, glória formájában, ez az antro­­pomorf ábrázolás Krisztusra utal. A többi motívum a tizen­két apostolt jeleníti meg. Jelen­legi tudásunk szerint ez a ke­resztény világ legkorábbi is­mert patenája! Vérdíjra szánt solidusok? öreg parasztasszony botjával megpiszkálta a földet, és meg­csillanni látott valamit a nap­fényben. Aranyak voltak. Tör­tént ez 1963 őszén, a Hódmező­vásárhely környéki Szikáncs­­tanyán. Aztán jöttek a kutatók , és összesen 1439. V. századi solidust találtak. Dr. Biró Kata­lin példákkal illusztrálta, milyen nagy összeg ez. Annak idején a kelet-római birodalomban 1 so­­lidusért 88 kiló marhahúst vagy 109 liter bort lehetett venni. Ma­gasabb iskolában egy hónapi tandíj volt a solidus. Hogyan került az Alföldre a sok kincs? Vagy bizánci vérdíj volt Attila fejére (Gárdonyi is ezt gondolja „A láthatatlan ember”-ben), vagy pedig a kelet-római biro­dalom hunoknak fizetendő évi adójából maradt meg. Rejtély, hogyan került a földbe. „A magyarok csinosak és jó kinézésűek” — állapította meg Gardizi perzsa történettudós honfoglaló eleinkről. Viseletüket előszeretettel ékesítették ötvös­tárgyakkal. A férfivá avatás egyik legfontosabb kelléke a dí­szes, fémből készült öv volt. Ma­gát a szertartást is felövezésnek nevezték. Ilyen övet minden egyes honfoglaláskori sírban ta­lálunk. A IX—XI. században alakul ki az európai hírű ma­gyar ötvösművészet. (Különböző korokból származó remekeiből ma összesen körülbelül tízezer van a Magyar Nemzeti Múzeum két gyűjteményében.) Az első századokban, okleveleink tanú­sága szerint, a kolostorok — egyéb adományok mellett — egy-egy ötvöst is kapnak. A föld pedig „aranyban és ezüstben bővelkedő”, továbbá: „az urak állandóan termeltetik az ara­nyat” — ahogy azt 1308-ban egy francia domonkos barát — más utazókhoz hasonlóan — megem­líti. Az ötvöstárgyak a magyar viseletről is tájékoztatást ad­nak. A XII. századi, egyetlen öntőmintából készült két bronz víztartó edény vadászatból ha­zatérő férfiakat ábrázol. Visele­tükkel később a Képes Króniká­ban találkozunk. Dr. Kolba Ju­dittal folytatott beszélgetésün­ket egy XVIII. századi versiké­vel fejeztük be. E szabályok megtartása is szükséges volt ah­hoz, hogy valaki kincseket ké­szítsen. íme: „Ha ötvös akarsz lenni / Inaskorban pénzt gyűjts / Azt mind műszerre költsd / És ne restelly dolgozni /.. .Azért legény sorban / Ne üllj mind­járt sorban / Korzsomákon bort vinya / Hanem a heti bort / Adgyad jó műszerért...” Magyar módi, magyar fegyver Mi is az a díszmagyar? Dr. Dózsa Katalintól erre a kérdés­re is választ kaptam. Kiderült, hogy pontatlanul használjuk ezt a kifejezést. Az úgynevezett ma­gyar női díszruha az olasz, a spanyol és német reneszánsz öt­vöződéséből alakult ki, de honi elemek is gazdagították. Bő szoknya, fűzött ingváll, fehér vászonderék, csipkekötény a jel­lemzői. És a férfiviselet? Kabát­szerű dolmány (helytelenül ne­vezik néha atillának), föléje ke­rül a mente (gyakran panyókára vetve), karakterisztikus még a zsinórozásos csizmanadrág, a csizma, vagy az úgynevezett deli saru, hímzéssel díszítve. A re­formkorban kettévált a magyar módi. Megjelent a díszruha, és volt fekete, zsinórozott dol­mány, úgynevezett magyar ru­ha. Ez utóbbit ismerjük — pél­dául — Barabás Miklós Petőfit megörökítő arcképéről. A ma­gyar díszruha (helytelenül: dísz­magyar) bársonyból készült, gazdag arany-, ezüstzsinórzattal. Díszmagyarnak legfeljebb a két világháború között használt, gyenge kivitelű díszruhát ne­vezhetjük. A textilgyűjtemény szakemberei egyébként jobban örülnek a tipikusnak, mint a szépnek. Nem divattörténettel foglalkoznak, hanem egy-egy kor, egy-egy osztály minden­napjait akarják illusztrálni. Tex­tíliával. A modern múzeumi felfogás szellemében úgyneve­zett életmódkutatást végeznek. Középkori lovagi felszerelés­sel mintegy 8000 embert lehetne „csatasorba állítani” a grazi fegyvergyűjteményből. A Nem­zeti Múzeum nincs ilyen szeren­csés helyzetben, bár sok,­­körül­belül 13 000 tárgya van. Több is lehetne, ha például a Habsburg­­birodalom gyűjtői — császárok­tól a főurakig — nem vetettek volna szemet a magyar előkelők kincseire. „Ne rösteld azt­­ne­künk ajándékozni és haladékta­lanul megküldeni” — írja Ru­dolf császár Zrínyi Miklós gróf­hoz egy török pajzs ügyében. A B A JUBILEUM ALKALMÁBÓL Kincsek a nemzet múzeumában Római kocsioromdísz Somodorpusztáról II. Mátyás tallérja 1609-ből

Next