Ország-Világ, 1979. január-június (23. évfolyam, 1-26. szám)

1979-06-20 / 25. szám

A műkincsrablás — alvilági nevén a „forró művészet” — egyre gyakoribb Nyu­­gat-Európában. Az ezzel foglalkozó — mind többször felbukkanó — hírek jelen­tős művek elrablásáról és megkerüléséről szólnak. Kik és miért rabolják el­­ kik és hogyan kerítik elő a műkincseket? Erről olvashattunk a hamburgi STERN egyik cikkében, melyet az alábbiakban (rövidítve) közlünk. Paul Petrides, egykori ciprusi szabó, aki 1925 óta Franciaországban él, köztisz­teletben öregedett meg, és lett mesésen gazdag. Jó ízlésű műértőként kezdte kép­vásárlásait, majd miután számos festővel ismerkedett meg és barátkozott össze, fel­hagyva eredeti foglalkozásával — mű­kereskedő lett. Számos jelentős művészt fedezett fel — közöttük Maurice Utrillót — és napjainkban vagyonát már 40 mil­lió dollárra becsülik. Néhány héttel ez­előtt mégis bíróság elé állították, mert bebizonyosodott, hogy a ma hetvennyolc esztendős műkereskedő b ozgazda. Sok más között például tizennyolc olyan érté­kes képet vásárolt meg potom áron, me­lyet álarcos rablók fegyveres erőszakkal raboltak el egy iparmágnás házából, és e képeket több millió dollárért egy japán vállalkozónak adta el. Mivel a három hétig tartó perben nem sikerült bizonyí­tani, hogy Petrides maga adta volna a rablásra szóló megbízatást az időközben elfogott bandának, a műkereskedőt „csak’’ okirathamisításért (a képek, köz­te néhány ismert Renoir-mű, hamis pa­pírokkal keltek útra Japánba) és orgaz­daságért ítélték három esztendőre. Alig néhány héttel később, május vé­gén, a Becsületrenddel is kitüntetett pá­rizsi régiségkereskedő, a lengyel szárma­zású Lazare Rozenblat állt egy párizsi bíróság előtt. A vád: orgazdaság. Az ügyész szerint Rozenblat „másoktól eltu­lajdonított antikvitásokat vásárolt potom pénzért, és e kincseket (antik bútor, ré­gi ékszerek, festmények) busás haszonnal adta tovább”. A vád tárgyát képező té­telek értéke: több mint tizenkétmillió dollár. A Petrides- és Rozenblat-féle megbe­csült műkereskedők példája nem egyedül­álló. Magányos betörők és szervezett ban­dák szinte nap nap után nagy zsákmány­ra tesznek szert, sokszor „titokzatos meg­bízók” kívánságára előre kijelölt, világ­hírű műveket tulajdonítanak el. Az ICOM — a Múzeumok Nemzetközi Taná­csa — és az Interpol szerint pillanatnyi­lag 53 000 jól ismert műkincset köröznek. Értékük több milliárd dollár. Ami a műkincsrablás volumenét illeti, a­ haszonvágyból elkövetett bűntettek „ranglistáján” — mindjárt a kábítószer­csempészés és -kereskedelem után követ­kezik. Az új alvilági nagyipar ösztönzője az infláció és az egyre töb­b, túl gyorsan szerzett vagyon. Közel-keleti olajsejkek, kanadai, venezuelai, japán iparmágná­sok mentik készpénzüket az értékálló műkincsekbe, s közvetve tőlük származ­nak a megbízások, a műkincskereskedői hálózaton keresztül egyébként legálisan megszerezhetetlen értékekre. Az ügyle­tekbe bekapcsolódott a maffia is , így az alvilág új iparága, a „forró művészet” egyre erősödik. Éppen ezért a jelentős műkincsállo­mánnyal rendelkező országok, mint Fran­cia- és Olaszország, Anglia és az Egye­sült Államok, az elmúlt években arra kényszerültek, hogy specialisták segítsé­gével vegyék fel a harcot a nemzeti értéket is károsító műkincsrablások el­len, s ha kell, közös erővel próbálják meg földeríteni a műtárgyak hollétét, hogy megkíséreljék visszaszerezni és ere­deti tulajdonosaikhoz visszajuttatni őket. A párizsi rendőrség például Gilbert Ragideau felügyelő irányításával ötven­­tagú műkincsbrigádot szervezett, mely igen eredményesen dolgozik. Csak a leg­utóbbi fél esztendőben negyvenmillió dol­lár értékű műkincset mentett ki orgaz­dák és rablók karmaiból, és adott vissza jogos tulajdonosainak. Ragideau csoportja derítette fel a Petrides-ügyet is. Sajátos módszerrel és teljesen egyedül dolgozik a New York-i rendőrség detektív­­je, a harminchat esztendős Robert Vollpe, az amerikai rendőrségek egyetlen olyan nyomozója, aki kizárólag műkincsrablá­sokkal foglalkozik. Néhány rendkívül lát­ványos sikert ért el, és jelentős hírnévre tett szert: leghíresebb ügyeiből a közel­múltban tévésorozatot is forgattak. „Min­dent visszaszientek, aimtimek utánravetem magamat, ebben az élen állok” — mondta nem túl szerényen a sorozat bemutatása­kor adott interjújában, de kétségtelen, hogy nem beszélt a levegőbe. Volpe, az illegális műkincs-kereskedelem James Bondja rendkívül széles körű és átfogó információs hálózattal dolgozik. Műkeres­kedők, orgazdák, olykor rablók is infor­málják ügyeikről. Hogy" hogyan és miért, ezt csak ő tudja. Az is az ő titka, hogyan sikerült kiépítenie e sajátos hálózatot, melyben teljes biztonsággal mozog, min­denki számára rejtélyes módon. Volpe le­ *4 S­tow­e­ gendás életművész. Hatalmas autóval jár, veszett szerencse­játékos hírében áll, olykor közvetít műkincseket, olykor maga kereskedik velük. Állítólag egy ideig a leg­drágább New York-i örömház hölgyei se­gítették napi költségei fedezésében, ugyan­akkor bűnvádi értelemben feddhetetlen maradt, sőt. Amikor az elmúlt évek egyik legnagyobb rablásának híre jött Itáliából (római érmék, bizánci elefántcsont-kin­csek, aranypénzek), azonnal „ráállt” az ügyre, és a több mint másfél millió dollá­ros értéket látatlanul elcsípte. Felfigyelt ugyanis egy New York-i árverés egyik, Venezuelából érkezett ajánlatára, mely­ben római érmék is voltak. Értesítette az olaszokat, ő maga pedig New Yorkban várakozott. Kezében az érmék fényképé­vel csinálta végig az árverést, és csak ak­kor csapott le, amikor az utolsó darab fölött is harmadszor koppant a kalapács. Az érmék nem kerültek új tulajdono­saikhoz, a rablókat viszont — Volpe ada­tai, információi alapján — a venezuelai és az olasz rendőrség szinte egy időben tartóztatta le. Itáliában az egykori diplomata és mi­niszter, Rodolfo Siviero harcol a „forró művészet” alvilága ellen. Harminchárom évvel ezelőtt magánnyomozói szenvedé­lyének eleget téve kezdte hivatását, me­lyet negyed százada már hivatalos meg­bízásból folytat. A ma hatvannégy esz­tendős műértőnek bőven akad tenniva­lója. Itáliában csupán az elmúlt öt esz­tendőben 28 000 értékes műkincs tűnt el. Siviero, akinek számos informátora, sőt barátja van az alvilágban és a műke­reskedők körében, igen eredményesen A párizsi rendőrség „műkincsbrigádja"’ né­hány eltűnt, majd újra visszaszerzett mű­vel. A felderített műkincsrablások száma jóval 20" (­ alatt marad ... Paul Petrides, az egykori ciprusi szabóból lett megbecsült párizsi műkereskedő felfe­dezettjével, Maurice Utrilóval, akit fia ke­resztapjának kért fel 1948-ban. . . Harminc évvel később orgazdaságért bíróság elé kel­lett állnia és hetvennyolc éves korában há­rom évre börtönbe zárták ...

Next