Ország-Világ, 1979. július-december (23. évfolyam, 27-50. szám)
1979-07-04 / 27. szám
D ÖTVEN ÉVE I TISZTQ es zqjTCiLCin Hazánkban 1873-ban — Európában harmadikként — épült fogaskerekű vasút, S. Cathry svájci mérnök tervei alapján. Megnyitását az akkori sváb-hegyi lakosok, közöttük Jókai Mór, nagy örömmel üdvözölték. Érdekességnek számít, hogy a fogaskerekű 1910-ig csak a nyári időszakban járt. A vonatokat gőzmozdonyok vontatták, illetve tolták, mert a mozdonynak a vonat völgy felőli végén kellett lennie. A századforduló után egyre többen költöztek a csendes, tiszta levegőjű Sváb-hegyre. Egymás után épültek a szebbnél szebb villák. Az itt lakók azonban sokat panaszkodtak a gőzmozdonyok füstjére és nem csekély lármájára. Joggal, mert képzeljük csak el, a 170 lóerős gőzösnek mennyit kellett erőlködnie, hogy legyőzze a 110 ezrelékes emelkedőt. A villamosításra azonban 1929-ig kellett várni, ötven éve szűnt meg tehát a füst, a korom és a hatalmas lárma. Ekkor már meghosszabbított pályán, egész évben közlekedett a fogas. Évente csaknem 800 ezer ember utazott rajta. A fogaskerekű harmadik átváltozására fennállásának századik évfordulóján - 1973-ban került sor. A modern szerelvényeket hatszáz lóerős automatikus vezérlésű motorkocsi húzza a Széchenyi-hegyre, mindössze 18 perc alatt. A legmeredekebb és leghoszszabb emelkedő a Művész út és a Széchenyi-hegy között van. A 3,7 kilométeres utazás alatt csodálatos kilátás nyílik Budapestre. Ahogy egyre feljebb és feljebb emelkedik a fogaskerekű, úgy lehet mind többet látni a főváros szépségeiből. Derült időben a lőrinci és újpalotai lakótelepek is tisztán kivehetők. Nyáron különösen nagy forgalmat bonyolít le a vasút, sok-sok külföldi turista csodálja a panorámát. De talán még nagyobb a gyerekek öröme, akik kerekre tágult szemekkel figyelik, hogyan emelkedik egyre magasabbra a szerelvény. A kényelmes kocsik szinte zajtalanul közlekednek, az ajtó csöngője kellemes dallamot játszik. A mai, modern fogaskerekűről elmondhatjuk, hogy a legkényelmesebb és legpontosabb tömegközlekedési eszköze Budapestnek. De talán a legfontosabb, hogy ötven éve óvja a hegyvidék tiszta levegőjét. . . -hr Fotó: Ács Irén és MTI ORSZÁG-VILÁG