Ország-Világ, 1979. július-december (23. évfolyam, 27-50. szám)

1979-07-04 / 27. szám

D ÖTVEN ÉVE I TISZTQ es zqjTCiLCin Hazánkban 1873-ban — Európában har­madikként — épült fogaskerekű vasút, S. Cathry svájci mérnök tervei alapján. Meg­nyitását az akkori sváb-hegyi lakosok, kö­zöttük Jókai Mór, nagy örömmel üdvözölték. Érdekességnek számít, hogy a fogaskerekű 1910-ig csak a nyári időszakban járt. A vo­natokat gőzmozdonyok vontatták, illetve tol­ták, mert a mozdonynak a vonat völgy fe­lőli végén kellett lennie. A századforduló után egyre többen köl­töztek a csendes, tiszta levegőjű Sváb-hegy­re. Egymás után épültek a szebbnél szebb villák. Az itt lakók azonban sokat panasz­kodtak a gőzmozdonyok füstjére és nem csekély lármájára. Joggal, mert képzeljük csak el, a 170 lóerős gőzösnek mennyit kell­­ett erőlködnie, hogy legyőzze a 110 ezre­lékes emelkedőt. A villamosításra azonban 1929-ig kellett várni, ötven éve szűnt meg tehát a füst, a korom és a hatalmas lár­ma. Ekkor már meghosszabbított pályán, egész évben közlekedett a fogas. Évente csaknem 800 ezer ember utazott rajta. A fogaskerekű harmadik átváltozására fennál­lásának századik évfordulóján - 1973-ban­­ került sor. A modern szerelvényeket hat­száz lóerős automatikus vezérlésű motor­kocsi húzza a Széchenyi-hegyre, mindössze 18 perc alatt. A legmeredekebb és leghosz­­szabb emelkedő a Művész út és a Széchenyi-hegy között van. A 3,7 kilométeres utazás alatt csodálatos kilátás nyílik Budapestre. Ahogy egyre fel­jebb és feljebb emelkedik a fogaskerekű, úgy lehet mind többet látni a főváros szép­ségeiből. Derült időben a lőrinci és újpalo­tai lakótelepek is tisztán kivehetők. Nyáron különösen nagy forgalmat bonyolít le a vasút, sok-sok külföldi turista csodálja a panorámát. De talán még nagyobb a gyerekek öröme, akik kerekre tágult sze­mekkel figyelik, hogyan emelkedik egyre magasabbra a szerelvény. A kényelmes ko­csik szinte zajtalanul közlekednek, az ajtó csöngője kellemes dallamot játszik. A mai, modern fogaskerekűről elmondhatjuk, hogy a legkényelmesebb és legpontosabb tömeg­­közlekedési eszköze Budapestnek. De talán a legfontosabb, hogy ötven éve óvja a hegyvidék tiszta levegőjét. . . -hr­ Fotó: Ács Irén és MTI ORSZÁG-VILÁG

Next