Ország-Világ, 1888 (9. évfolyam, 1-26. szám)

1888-03-24 / 13. szám

1888 Amint meglátta Giiládyt," felvillant a szeme. So­kat keseregtek együtt, az egyik hallgatagon, a másik muzsikálva, kiolvasva amannak a szemé­ből a kínt, a keserűséget, a bánatot. Alig hogy Arzén leült, Pali oda csúszott hozzá, s úgy körülhizelegte, akár csak egy dorom­boló kis macska a gazdáját. — Mi lesz a nóta, nagyságos uram? — Húzzad, Palikám, a­hogy akarod, én nekem ma mindegy. Pali ránézett, megértette. A «mindegy» szó nagy bánatot jelent. Oda állott a banda elé s húzta, húzta egész lelkéből. A két művész előtt e perczben össze­folyt a világ, az egyik csak játékának élt, a másik pedig annak a névnélküli merengés­nek engedte át magát, a­melyben öntudatla­nul minden érzéssé foly össze. Eleinte mély, búgó hangokat csalt ki a czigány hegedűjéből, a nóta olyan orgonasze­­rűleg hangzott fel, mintha a lélek legmé­lyéből vájta volna ki, majd egyszerre fütyülő, sivitó accordok, vad, kétségbeesett, jajkiál­tásokhoz hasonló han­gok szakították meg a lassan folyó dalla­mot. Pali hajlongó de­rékkal, sápadt arcz­­czal, fénylő szemekkel csak húzta, húzta, rá­szegezve tekintetét an­nak arczára, a kinek játszott s a­kinek lel­két meg akarta sza­badítani kínjától. Ar­zén arczkifejezésének minden árnyalatát el­leste ; szemtükrén át belelátott lelke leg­mélyébe, s azt, a­mit a másik alig bírt volna kifejezni szóval, meg­értette és vissza is tudta adni. Végre a dal a szenvedély leg­magasabb skálájáig emelkedett, — mintha jajgató sirályok reb­bentek volna át a vil­lámmal terhes, viharos levegőn; a hegedűk zúgtak, pattogtak, a czimbalom zengett. — Pali ujjai lázasan, ide­gesen, végtelen gyor­sasággal futottak át a hegedű húrjain, utol­jára félbe szakadt, a kiáltáshoz hasonló ak­kord ... és a dalnak vége volt. A két em­ber összenézett, aztán a czigány oda ment az íróhoz. — Ez volt, uram? kérdezte ráhajolva. Arzén némán bólintott fejével. — Mi volt ez, Pali? — szólalt meg végre, megtörve a csendet, hogy éppen valamit kerdjen. — A kesergőm . . . Nagy ritkán játszom . . . Nagyon fáj ám nekem is ez a nóta. — Szép, nagyon szép volt. — Hát a történetét tudja-e? Nem? Nagy bajban voltam akkor, mikor ezt a nótát csinál­tam. Majd elmondom. Szegény apám halálos ágyá­nál nagy szomorúságomban gondoltam ki az első részét, a másodikat még akkor, mikor a sírba eresztették a koporsóját. Szegény öreg! Ő taní­tott meg hegedülni. . . Én hegedültem ki utolsó útján . . . Meg is könnyebbített a nótám, mondha­tom. Hát tetszett a kesergő, nagyságos uram ? — Gyönyörű szép, Palikám. Áldom a nyiret­­­tyüdet — szólt, s úgy érezte, hogy mond vala­mit ez a naiv, de minden ízében művész ember, valamit, a­mi több annál, mint a­mennyit szóval kifejezni bír. Érezte, hogy minden érzésünk, még a szerelem, még a fájdalom is csak a teremtés eszköze. És ilyenek vagyunk a legnaivabb művész­től, a czigánytól a legtudatosabbig mind, mind. Megértette, hogy tűrnie, szenvednie kell an­nak, a­ki teremteni akar, mert hiszen a kagyló kínja a gyöngy! . . . — Hát, nagyságos uram, a kisasszony hol maradt ? — Mit csinál ? vette fel töprengéseiből a czigány. — A kisasszony ? Fürdőzni ment, úgy ám Pali, hanem majd visszajön — tette hozzá gúnyosan mosolyogva, s most ismét eszébe jutott az egy­szer elálmodott Anna. Elvesztette! S a keserű hangulat még egyszer, utoljára fényévet vont a csalfa leány homloka köré, e perczben ismét sze­rette és végtelen keserűség töltötte el lelkét. Éjjel aztán haza ment, s levelet írt Kálmán Ernőnek. Röviden értesítette, hogy milyen csapás érte, s elmondta azt is, hogy mennyire, de meny­nyire rá­szorult e perczben az ő derült, nyugodt, harmonikus egyéniségére, hogy várja ... jöjjön. Jöjjön mielőbb ! A levelet lepecsételte s aztán hosszasan nézte Anna arczképét. A lámpa sárgás fényt vetett az arczkép finom vonásaira. «La donna e mobile» dúdolta félhangon s keserűen mosolyogva meggyujtotta az arczképét a thea­tist lángjánál, s beledobta az üres, tátongó kályhába. Aztán fásultan nézett a fel-felcsapó lángokba. Végre csak egy kis csomó szállingó hamu maradt meg a képből. Miklós czár trónralépte után, a császári család szá­mos tagja nem a legjobb viszonyban áll az új feje­delemmel, ki tudvalevőleg senkit sem tisztelt, senkit sem szeretett, és termé­szetellenesnek tartotta, ha más ember is némi önál­landóságot mutat. Hiába figyelmeztették tanácsosai, hogy gondoljon Pál czár szomorú végére, s ne zúdítsa maga ellen a közvéleményt­ és tulaj­don családját. Ilyesmikre legfeljebb a mindég keze­­ügyében levő «nahaj­ká­val» (rövid bőrkorbács) fe­lelt, és nem egyszer tör­tetét, hogy magas állam­hivatalnokokat éjszakának idején ágyaikból kizavarva, egyenesen Szibériába hur­­czoltak, mert a dölyfös autokrata akarata előtt tüstént meg nem hajoltak. Egy alkalommal azon­ban mégis rajta vesztett, és pedig oly mértékben, hogy sokáig búskomorrá lett, egész valójában meg­változott, mintha csak előb­­beni életét megbánta volna. 1851-ben a sz.-péter­­vári olasz operában, va­lami Santini nevű nagyon közönséges tehetségű teno­rista lépett fel, ki ha vé­letlenül az előadás folyamán egyedül jött a színpadra, rendesen elmulasztotta magát — a miként elő­írva volt — háromszor az üres udvari páholy előtt meghajtani. Egy ízben Miklós czár, Adlerberg gr. főhadsegéde kíséretében éppen akkor jött páho­lyába, midőn Santini a színpadra lépett s szokás szerint ismét elmulasztotta a bókokat. — Iván Alexejevits, — mondá a czár Adler­­berg grófhoz fordulva, — majd előadás után, ezt a majomképű olaszt fülön fogva kisértesd a téli palotába. A czár parancsát szó szerint végrehajtották, a mennyi­ben két óriási gránátos a halálra ijedt énekest fülénél fogva vezette a téli palotába s csak akkor eresztették el, midőn a szolgálattörő szárnysegéd Santini megérkezését a czárnak bejelentette. — Hadd jöjjön be! — kiáltá a czár dörgő hangon. — Nos, te naplopó, tudod-e, ki szokott az udvari páholyban ülni, tudod-e, kit illet az a hely, tudod-e, hogy ma én 26 VITTORIA SANTINI. (Tolstoj L. gróf emlékirataiból.) A HANGVERSENY-SZEZONBÓL. — Linek Lajos eredeti rajza az Ország-Világ számára. ORSZÁG-VILÁG '01

Next