Ország-Világ, 1888 (9. évfolyam, 27-52. szám)

1888-09-29 / 40. szám

1888 árad kifelé, a gyermek­szobák zárva, a hitvesi ágy üres ... a boldogság helyén a gyönyör után való hajsza. A­­ramló tavaszi szellő a virágok illatát onnan a Luxembourg oldaláról hozza. Az est bal­zsamossá teszi a levegőt, a nagy kert orgonáinak, jázminjainak illata betölti a városrész levegőjét. Mintha csak a fiatalság, az «élet tavaszának» városa lenne. A tanuló, a művész, a grisette, a derült, bol­dog évek városa. Az élet huszadik évének han­gulatával telített házak, utczák, boulevardok. Ének, zene hangja az életről, a nyitott tánc­­­termek, atelierek ívei álmokról, reményekről be­szélnek. Messziről énekkar hallatszik, karonfogva tanu­lók és «tanulónők» rohannak le a Bullier felől. Mind erősebb, erősebb lesz a dal, mind köze­lebb jő. Ott robognak el, lármázva, nevetve, da­lolva, mosolylyal ajkaikon, az asszonyok, leányok tánczoló léptekkel, suhogó ruhákban emelik ég felé lábaikat, a­melyekkel még pár percz előtt, Bulliernél a gázcsillagokat akarták lerúgni a pad­­maly íveiről. Egymásra hajolnak, szerelmök érzékies bol­dogságot, finomult gyönyört lehel. Egy elaggott nép fiatalságának szerelmét. A lárma lassan elfogy, a dal távolabb hang­zik, végre elhal. Csak a Luxembourg gesztenyefáinak lombjai susognak, susognak . . . Párbeszéd alulról: — Egy napig még! — Nem lehet, lelkem, tudod, a perez drága, sietnünk kell, a­mi elmúlt, vissza nem jő soha sem ! — Hát már nem szeretsz ? — Szeretlek, de tudod jól, hogy mi ketten nem gondoltunk, nem gondolhattunk sohasem örök szerelemre, ez a frázis jó a gyermekeknek. — Itt hagysz ? — Megházasodom ... tudod, hogy csak pénzért. A fiú huszonkét éves nevetését, a­mely össze­vegyült a harminc­öt éves nő kéjre vágyó, hisz­térikus csukló sírásával, egy árva szellő hozta el idáig. Még messziről az elhangzó kar egyikének hangja hallik, majd megint csak a fák leveleit megrezgető szél beszél a­­ szerelemről. Az erődítések oldaláról most egy másik hang merül fel s jön idáig. Mintha ezer és egy ember tompa zúgása lenne. Ezeknek a tavasz éhségről, nélkülözésről beszél, az első langy szellő forrongó, elnyomott szenvedélyüket kelti fel. A kis külvárosi korcsmák kivilágított ablakai­ból kurjongatás hallatszik ki, a szombat este kurjongatása, egy heti keresményük volt az ára annak a bornak, a mely végig folyik ott az asz­talon, s a mely rekedtté, recsegővé teszi az egy füstölő lámpát kürülülő alakok hangját s véressé villogó szemeiket. A testvériségről beszélnek, majd a pohár csen­dül, mind bosszút kiált. Előttük pár újság és röpirat, a tánczoló betűk vették el nyugalmukat. Tudják, hogy szegények s azt hiszik, a gazda­goknál a boldogság, igy most a testvériség szava ismét felhangzik s kórusban a «Marseillaise»-ra gyújtanak . .. Villogó szemük előtt fellobban a régi láng, a mely végig nyalta Páris utczáit. Az égő petroleum fényébe merülő tőke... az új kezdet. Mindenki egyformán, egyenlő pénzzel s ha úgy kell lenni, egyenlő ész és erővel is. A szabadság új víziója, a­mely élni lelkesit. A holnap reményében, pohárcsengés mellett el­élni a mai napot. A tavasz virágos fái csak susognak, susognak. Mind messzebb, feljebb jutunk. Már mintha a természet s a millió és millió ember hangja egygyé olvadna. Szó nem hallatszik, csak hang. Nem látszik semmi, csak a köd, a­melyet a város fényözöne aranyszínre festett. Zúgó, tompa moraj. Az élet moraja. A virágok mámoros illatot árasztanak, itt-ott a paloták tetői megcsillámlanak, keresztültörve a ködöt. Amott az opera boltivei (mert hiszen az éjszakán e kupolán nem a Notre-Dame páros tor­nyai uralkodnak), villámfény, csillagözön, íme, a gyönyör városa kívülről. De a keretben ember is lakik. Hallom a hangot. Ezer kiáltás egy karra ve­gyülve, a­mely keserű, mint az orgona kara, magas, mint egy női hang. Erőtlen, de művészies, nagy tudományra, de folytonosság nélkül való. Mind fenyegeti az életet adó örök természetet. A jajgatásszerte síró kórust itt-ott fel-felsza­­kadó hörgés szakítja meg. A különböző jajkiáltásokat egygyé hangolja az a véres fonál, a­mely hasonlóvá teszi őket: «Unom azt, a­mim van, többet akarok . . .» «Fáj a jelen, várom a jövőt...» «A szerelemben nem hiszek, valami újat, mert ezt már ismerem ...» «Egyenlőséget, mert éhes vagyok, testvériséget, hogy szabadon felfalhassam embertársaimat. ..» Mind e jajkiáltások egy hanggá tömörülnek s felülemelkednek az illatszerek, virágok balzsamos illatán, a­ lámpafény zöld, arany és ékkövekről visszavert fénytől ragyogó ködön. Mind e hangok emelkednek, emelkednek, de nem jutnak a vigaszt hozó égig. Az elvonulás fagyos lehellete iromlik át a város felett. Az aranysugarú, gyümölcsfakasztó nap letűnt, beállt a csend, az éjszaka. Amott egy csillagász virraszt fenn a város felett. De ez nem csügged el, talál vigaszt, szembe néz a végtelenséggel. Pedig ezt is a tudomány, a tuda­tosság tette azzá, a­mi. A «SÁRGA HÁZ». III. TALMA. A világhírű franczia színész , Talma, császárok és királyok előtt ragyogtatta művészetét; bizal­mas barátja volt a nagy Napóleonnak, s taní­totta őt járni és állni, fejedelmi plasztikával. A mi öreg Lendvaynknak egy exaltált német azt mondta, hogy: «Jöjjön az úr hozzánk Bécsbe, s fizetni fogják csak azért, hogy néhányszor vé­gig menjen a Burgszínház színpadján». Ez valami, ugy-e ? S én mégis vakmerő vagyok hinni, hogy még ezt a két művész­óriást is túl­szárnyalja Makra Ferencz czipészmester, ki másod­rendű pinczelakó a «sárga ház»-ban, s kinek bá­dog czégtáblájára geniális rövidítésekkel van ki­írva, hogy: (Javítás elfogadtatik. Reparlien wird angenommen.) Pitymalatkor, ha a városliget lombsátorán a verebek százezre elkezdi süketítő hangversenyét, s az éhes fecskék hosszában, széleiben hasogatják a nyirkos levegőt. Makra Ferencz méltósággal emeli föl Shakespearehez hasonló fejét a párnáról s oda adja a feleségének, ki kezében sütő vassal már lesi a fejedelmi szem­pillák fölcsappanását. Szokott-e Makra Ferencz vízzel és szapannal közelebbi érintkezésbe jönni, azt bizonyosan nem állíthatom, miután némi ellentmondó kételyek aka­dályoznak meg benne, — de hogy a haját min­den áldott reggel fölsüti a felesége tüzes vassal, azt látom és szemtanukkal tudom bizonyítani. Gyönyörű haja van Makra Ferencznek, gyö­nyörű! Színe vacillál a Tegetthoff-kék, gesztenye­barna és éjsötét között, majd ilyen, majd amolyan, a­hogy a nap rásüt, mint az igaz gyémántra, s én egy csöppet sem csodálom, hogy a felesége mindenekelőtt a hajába lett szerelmes, s azért ment hozzá, csakis azért. De vegyük sorjában a dolgot. Miután a feleség és tüzes vas megfeleltek hi­vatásuknak, a mester tükör elé áll és kezének könnyed legyintésével kigömbölyíti a fürtöket. A «hajállomány» így rendbe lévén hozva, Talma feltűri ingujjait könyökig, s reggelizni megy a­­mérsékelt pálinka árutlán­ba. Megy ??!!... Istenem! Ha én élőszóval, vagy írott betűvel ki tudnám fejezni azt, a­mit látó szerveimmel fölfogok, midőn el megy . ..! Hasztalan erőlködés ; éppen mintha egy vakon születettnek le akarnám írni, hogy minő báj van a ligetek árnyas berkeiben, mily erő a tenger hullámzásában, s mily tűz a nap szemfénytvesztő sugarában. Ő megy .... először is fel a lépcsőn, mely­nek karfáján keze hullámszerűen végig siklott; aztán, mintha megakarná az oszlopgerendát ölelni, simán kikanyarodik az udvarra, s megy a kapu felé. Megy ... az egész ember egy menés. A feje megy, büszke méltósággal, melyből nem hiányzik a leereszkedő nyájasság. Lőcsszerűen kikanyarított két karja megy, ide-oda himbálódzva, ütem szerint, ritmikusan. Lába megy, a világért sem emelné az egyiket magasabbra, mint a másikat; nem csoszog és mégis hallatszik papucsának enyhe suso­­gása, mely oly jótékonyan hat a fülekre, mint tavaszi szellő fuvallata a virág kelyhére. Ő megy ... aztán kapunyikorgás, zárcsattanás, s a grajzler­­bolt ajtaja eltakarja a szép látványt. Nem! Talma és Lendvay nagyok lehettek, de hogy úgy tudtak volna járni, mint Makra Ferencz, azt nem hiszem. S ha eszembe jut, hogy ez az ember is meg fog halni! Eltemetik és azzá lesz, mivé fejedelmi Caesar, ki «... föld röge lett, s lyukat töm, hogy kizárja a szelet...» No de félre a komor eszmékkel! Térjünk vissza a nagy Makrához. Azt mondtam, hogy Talma reggelizni ment, igaz, csak hogy ő ezt az utat megteszi minden negyed­órában. Mert ismerni kell a mester élete módját. Ha egyszer leül a munkához, s­iratva, csiriz és dikics váltakoznak a kezében, összedőlhet feje fölött a ház is, ő nem áll föl a háromlábú szék­ről, nem­­ egy negyedóráig. A­mint azonban egy negyedóráig ült, egyszerre mintha csak mondaná : «Most nyújtsunk a testnek élvezetet!» letesz min­dent a kezéből, s a már leírt módon végig lépe­get az udvaron, ki az utczára és be a «korlá­tolt pálinka árudá»-ba, nyakára hágni egy po­hárka sligoviczának. Innen van aztán, hogy felületes szemlélők azt tételezik föl Makra Ferenczről, hogy soha sem dolgozik, de mindig csatangol, s állingál a kapuban, utcza sarkon és legtöbbet a «korlátolt árudá»-ban, de ez optikai csalódás, nem egyéb. Mert a­ki a dolgok mélyére hat, az észreveheti, hogy a mester néhány percz múlva éppen úgy ballag vissza a «korlátolt»-ból, a­mint oda ment, s eltűnik a pinczegátorban, a­hol bizonyosan megint dratva, csiriz és dikics váltakoznak szépen formált kezeiben. Hogy az úton meg-megcsipkedi valamelyik csinos szolgálónak az orczáját, vagy mutatóujját végig huzgálva az orra hegyén, megáll, gondo­latokba mélyed­ve a «Cogito ergo sum» kérdése felett, — azt ismét nem lehet neki rész néven venni, mert ő először is szép ember, kinek joga van fodorított fejével a szép nemhez közelíteni, másodszor gondolkodó lény, ki a tudósok állítá­sának nem ad hitelt, míg a valóság felől ő maga meg nem győződik. E negyedóránkénti sétákkal, közbe közbe egy kis munkával, telnek el a mester délelőttjei. Ebéd után éppen úgy adja meg testének az üdülést, éppen oly méltósággal és leirhatlan plasztikával halad végig az udvaron, mint reggel. Csupán két dologban fedeztem föl eltérést. Ugyanis: dél­után már nem magánosan megy inni, de vagy öt lépéssel mögötte ballag a hitestárs, s nem a «kor­­látolt»-ba igyekszik, de a Ludovics korcsmáját tiszteli meg személyes megjelenésével, a­hol negyed­óránként, sajátkezüleg hajt föl egy pohár sört. Makráné úrhölgy, ki különben polgári mosónő és a kinek az arcza — nem tudom mily okból mindig tele van igen gyanús kék foltokkal, daganatokkal és folytonossági hiányokkal, csakis hívásra követi urát és parancsolóját. E hívások­ban is meg van az a változatosság, mely minden dolgot kellemessé tesz. Irta Jav. elf. tátik. Rep. wird ang. ország-vilag 627

Next