Ország-Világ, 1889 (10. évfolyam, 1-26. szám)

1889-02-23 / 9. szám

VÁRADI ANTAL. A Kisfaludy-társaság idei tagválasztó ülésén egy olyan költővel szaporodott, a­kinek a nevét már rég ott kellett volna látnunk legelső­ irodalmi társaságunk tagjai közt. Legújabb választásával a társaság régi tartozást rótt le. Váradi Antalt csaknem 20 éve ismeri a ma­gyar olvasó­közönség. Tetszéssel fogadták, mikor első kötet költeményével a síkra lépett. Gondol­kozó és érező költőt sejtettek benne, a­kit nem tarthatatlan hangulat sarkal örökös pennaforga­tásra, nem is szórja pazarul a szavakat a szavak kedvéért, hanem megvárja, míg csakugyan akad valami eldalolni, talán még inkább «eszmélődni» valója. Rendezett agyú költő, ki megtatolja, a­mit mond, s a felöltöztetésnél is maga szabja meg divatját a ruhának. Szereti az ünnepélyességet, van benne rethorikai fordulatokra és annyi készség, mint hév. Ábrándossága — főleg fiatalkori versei­ben — nem csapong arra a messzi talajra, hol merő allegória, szemkápráztató szín­­vegyü­let, sejtelmes árny az uralkodók, hanem előtérbe juttatja eszét, szívesen összehasonlítja a múltat a jelennel, a létező állapotokat vizsgálja, s érzelmeit ítéletekkel korlátozza. Hazafias szemlélődése inkább keresi a múlt árnyait, a sötétebb emlékekhez simul, nem hogy föltépje a sebet, de hogy vigasztalást valamely módon mégis talál­jon. Szerelmes dalaiból nem a gondtalan átengedés mámoros öröme, szilaj heve, a szenvedély lángja csap föl, hanem a csön­des boldogság vágya, a­nélkül, hogy kö­nyökben olvadozna fel, vagy szenvedések­től elkeserednék. Olykor-olykor megfeled­kezik magáról és kitör, hogy nyomban helyet adjon reflexiókhoz menekülő nyu­godtságának. E reflexiók különböznek a fiatalos eszmehajhászat ama nemétől, mikor a tarka-barkaságban örömét lelő ifjú költő keres valami eszmei magvat, s önmagától meg nem értett homályos­ságba burkolja azt, hogy mások se ért­hessék meg. Váradi reflexióinak van súlya, hogy néha nem szerencsés ruhába öltözteti, arról maga sem tehet. A ruha talán czifra, czifrább, mint az eszme, s úgy tűnik föl hivalkodónak, — pedig csak apai gondos­ság eredménye volt a költői mez pazar dísze. Gondolkozó lélek, s ez tartja féken képzeletét gyakran, melynek szabad folyást csak ott enged, a hol az eszme őt is ma­gával ragadja. Lyráját éppen ez a józan­ság terheli meg, a­hol le szeretné is rázni, s­ teljesen alig sikerül. Annál jóleső­bb ez tanító, elmélkedő költemé­nyeiben. Eszmék lánczolata, hol az összekötő sze­mek adnak csillogást, változatosságot, s költői hév párosul emelkedettséggel, a tárgyhoz mérten átcsap olykor a nemes pathosz hangjába, s ment a manapság oly gyakori disszonancziától, mely végén ellapítja a nagy hangon induló szó-áradatot. A családi élet újabb hangot adott Váradi lant­jának. Feleségéhez, gyermekeihez szól meghatóan, bizonyos vallásos, mondhatnám kenetteljes atyai­­sággal. Elsiratja kis fiát, s a legnagyobb bánat­ban, a meg-megújuló emlék keservei közepett szól önmagának egyedüli vigaszául — a feltámadásról. Ez a hang ritkán hallható ma. A kor előre siet, nagyon előre, s a kor fiai nyakra-főre lépést tartanak vele. Akárhány csupa nyegleségből, má­sok megcsömörödve tudástól és földi gyönyörtől, csak gúnymosolyt tartogatnak ez eszme számára. Pedig ki tagadhatná ennek költői igazságát az apa szájában, mikor koszorút tesz a kicsiny sírhantra, honnan a világi tudás elő nem hív­hatja többé elvesztett kincsét? Ezek a kis dalok gyöngyei Váradi lyrájának. Minden oly természetes: a fájdalom, a panasz, a szeretet, a vallás vigasztalása s betetőzésül a feltámadás hite. Különös vonzódással fordul a bibliá­hoz s a vallásnak erkölcs-filozófiai fensé­gét mélyen érezi, meghajlik előtte. Innen merítette tárgyát «Iskárióth»-jához, mely­ben Váradi újabb oldaláról mutatta be tehetségét. A mesterét eláruló Judás tra­gédiája. Ebben is az elmélkedő részek, főleg a monológok dús, poetikus tartal­mukkal megkapók ; sehol dikeziója annyi hévvel és olyan könnyedséggel nem foly, mint e szerkezetileg nem kifogástalan, de részleteiben kiváló tragédiában. Az epika felé nem hajlik, mese­szö­vésre nincs sok érzéke, nyugalma az esz­­mélődés zátonyára jut s valóságos elemé­ben ott van, a­hol ismeretet költői for­mába öltöztet. Váradi tanár is, ez a ma­gyarázata. Csak vissza-visszatér akarat­lanul is mindig arra a hangra, melyet hivatása szab eléje. Pihenés a költészet neki, nem kenyérkereset, teszi akkor, ha megszállja az ihlet, nem robotból, üdülni megy a Pieridák forrásához, nem piaczra vinni minden hangulatát. Érett, filozóf lélek, képekben néha dúskáló s önmagá­nak tetszelgő képzelet, kényes érzék a csinos forma iránt: ezek jellemzik. Sze­rencsésen választotta meg irányát, mikor a prózáról lemondott, mert sok írónak az nálunk a veszedelme, hogy életük végéig törekednek a polyhisztorság kétes dicső­ségére: a csak lyrikus megirigyli a dráma­író zsíros dicsőségét, a csak epikus da­lolni szeretne s a regényíró megpróbál­koznék mind a hárommal. A középsiker el­­csalogatja gyakran arról a térről, melyre igazán hivatott. Váradi költőnek maradt, idegenkedett lelke mindenha a mai tár­sadalom életének festésétől és másnak hagyta a nem neki való feladatot. Fellépésének első éveiben sűrűn jelen­tek meg versei, majd megkoszorúzták «Iskárióth»-ját s ő már egy másik nagy munkán dolgozott, mely évekig íróaszta­lához bilincselte s csaknem tizenöt évi fáradságos munka után elkészült Goethe «Faust»-jának második részével. Tőle hal­ VÁRADI ANTAL. —— M X. évfolyam 9. szám Budapest, 1889 febr. 23. Sz­ERKESZTŐSÉG , ELŐFIZETÉSI FELTÉTELEK:Kiadóhivatal : ERZSÉBET-KÖRUT 12-IK SZÁM Egész évre ... ... 10 írt — kr 1 Negyedévre...........­ írt 50 kr Félévre ... ... ... ... 5­0 — •­­ Egy hóra ... ............ — * 85 * PALLAS IRODALMI ÉS NYOMDAI RÉSZVÉNYTÁRSASÁG Felelős szerkesztő: BENEDEK IVLEK. EGYES SZÁM­ÁRA 20 KR KÉTHETI SZÁM BORÍTÉKBAN 40 Kft. VI., Kecskeméti­ utcza 6.

Next