Ország-Világ, 1925 (46. évfolyam, 1-52. szám)

1925-12-20 / 51. szám

1925. december 20. A darabban nagy sikere volt Bau­­mannak, ő énekelte az akkori leg­híresebb nótát: Rég Volt, rég volt, nagyon rég volt... Két év múlva a Royal Orfeum mutatta be a Kék róka című egy­­felvonásosát, majd Mérei Adolf buz­dítására megírta az Aranyeső című operettjét, mely több mint száz elő­adást ért meg. Ezt követte a Katona­dolog s ezzel egyidőben a Most, amikor minden világ nyílik című nótájával kijut a külföldre is. Pár év alatt a világ minden nyelvén énekelték ezt a dalát. Komoly sikere volt Bécsben is. A Josef Theaterben adták elő a Wundermülle című operettjét, majd Bentieber felszólítására megírta a Finanzgenit. A főszerepet Mariska Huber játszotta és főként az Asz­­szony, asszony, csókos asszony című keringővel aratott nagy sikert. Legnagyobb pesti sikere az Arany­­madár-nak volt, amely 353 előadást ért meg és megérdemelt sikere volt a Hattyúlovag­­­n­a­k is. A Százszorszép a Városi Szín­házban ment mérsékelt sikerrel, mert Péchy Erzsi, akire a darab készült, lemondta az előadást. A csorbát ki­köszörülendő, megírta az egyik legfinomabb hangulatú operettjét az Árvácská­t. Ez volt az első nyári darab, amit téli színház is átvett a műsorába. Ezt követte a Postás Katica, mely­nek most készülnek a newyorki bemutatójára. Olaszországban La bambotta della prateria címmel egy 35 Zerkovitz-dalból komponált operett van műsoron, minden színpadon, még a gyarmatokon is, ahol olaszul beszélnek. Nevét, nótáit az egész világon ismerik Buenos­ Airestől Milánón keresztül Kairóig. Nagy sikert ért darabja a Nóta vége, mely még mindig műsoron van. Legutóbb az ABC című operettjét fejezte be, mely még ebben a szezonban kerül be­mutatóra a milánói Teatro Liricóban. Szöve­gét a Corriere della Sera szerkesztője és az olaszok legjobb librettistája írta, Arnoldo Fraccaneri. Jelenleg Savoirral kötött egyezség alapján a Nagy hercegnő és a szobapincér című parodisztikus operett komponálásával foglalkozik. Eme felsorolt nagyobb operettjein kívül szá­mos kisebb darabot írt: Beppo, Lucia, Kalan­dor kisasszony, Piffypalaffy kisasszony. Van két szcenirozott dala is: Az utolsó Dankó nóta meg a Falu végén kurta korcsma. írt több, mint 500 dalt s még egyre dolgo­zik, nem törődve az emberek rosszindulatú, kicsinyes, sokszor nagyon is ostoba csipkelő­déseivel. Minél többet gúnyolják, annál erősebb lesz. A bántalmakért a munkában keres kár­­pótlást, dolgozik, két kézzel szórja a lelke kincseit és mindig jobbat és értékesebbet alkot. A gáncsoskodók, kik minden munkáját már eleve elítélik, lenézik, már régen nem lesznek s a nevüket is elfelejtik, mikor a szívből fakadt, néha pajkos, de sok-sok meleg érzéssel telí­tett Zerkovitz-dalokat még mindig énekelni fogják! Csoportkiállítás az Ernst-múzeumban. A múlt vasárnap megnyílt, harmincötödik csoportkiállításnak gócpontját egy kimagasló művészünk képezi; ő az álló, ragyogó nap, mely körül a fiatalok, a bolygók csoportosul­nak. A mi Rippl-Rónai mesterünk ma már fogalom, maradandó érték hazai művészetünk­ben ; az ő művei már messze fölötte állanak az efemer sajtó elismerő kritikájának, azok­hoz már csak a feltétlen hódolat és a tiszta gyönyörködés érzésével lehet közelednünk. Újra lelkünkbe lopódznak azok a halk, finom melódiák, melyek az ő légiesen könnyed táj­képeiből, ezúttal balatoni impresszióinak tüne­ményes, szinte odalehelt színjátékaiból árad­nak , újra elgyönyörködhetünk árnyszerűen lenge női alakjaiban, melyek elmosódó kon­túrjaikkal, olykor a mélyen lehúzott kalap alól kivillanó szemeikkel szinte álomszerűen jelen­nek meg előttünk. Nem méltatlan kíséretet nyer a nagy mester az ifjabb piktorokban: Szüle Péterben és Vass Elemérben. Szüle előadása az ő zsíros színei­vel bevont vásznain egyszerűsége és közvetlen­sége mellett is tud monumentális lenni. Sötét tónusú, mély érzésből fakadt Szeptemberén, Tavaszán, Áradó Zagyváján és több hasonló témájú képein feltűnik valamiféle rokonság a hollandusok őszinte természetszeretetével. A pendantként egymáshoz illő Öregek és Fel­olvasás kitűnő megkomponálása Munkácsy felfogását hozzák emlékezetünkbe. A Biblia­olvasó nő és az ablakon átszűrődő fény mellett Horgoló nő is múzeális értékű alko­tások. Nagy meglepetést jelent a kiállításnak az a terme, melynek falait Vass Elemér festményei töltik meg. Vasst már korábbi szereplései al­kalmával is a természet gazdag, titokzatos hangulatainak költői lelkű tolmácsaként is­mertük fel. Mostani, technikájában is teljesen kiérett oeuvreje láttára pedig a mi tájképfes­tőink legdíszesebb sorába iktathatjuk. Górék, Szérűs kert, Eső után, Lellei ház, Paraszt­­udvar egy-egy ősmagyar zamata, de kulturált poétalelken átnemesedett élmény. Előkelő fel­fogás jellemzi Vass Elemérnek mindig artisz­­tikus képmásait, akár báró Hatvany Lili vagy Biller Irén, akár Barreda spanyol festő, vagy az Olasz kisleány portréjára gon­dolunk. Virágcsendéletét viszont jól összehangolt színharmóniája teszi hatásossá. A grafikusok sorában komoly értéket képviselnek Gara Arnold és Beron Gyula. Amaz egy Ma­gyar Parnassus című költemény­ciklushoz készülő rézkarc illusztrá­­cióit mutatja be, Ady, Babits, Kosz­tolányi, Szép Ernő, Juhász Gyula és több más modern költőink arc­képét, illetve egy-egy versük mű­vészi parafrázisát. El kell ismer­nünk, hogy Gara grafikája úgy dús fantáziára valló kompozíciói, mint a költők egyéni lelkivilágá­nak megértése, illetve megsejtése folytán a költői művekhez konge­­niális kiegészítést tud nyújtani és az író eszméinek, érzelmeinek hi­vatott tolmácsként testet adni. Be­ron Gyula, a biztoskezű grafikus, aki eddig finom trónrajzain adott levegős városi vedutákat, ezúttal mint akvarellista mutatkozik be igen előnyös oldaláról. Üde, zo­­máncos színekben tartott vízrajzain új világításban, idealizálva köszön­tenek fővárosunk ismert utcarész­letei, hol napfényben, hol erős borulatban, iff-off nyüzsgő alakoktól élénkítve. Valljuk meg, hogy ebbe az impozáns és kedves környezetbe némi disszonanciát visz bele Vértes Marcell grafikája, a mai tánc­­őrületet és a párisi éj­szakák léhaságait fri­­volsággal elénk táró színes vagy fekete raj­zain, melyeknek nyugtalan vonaljátékában vagy szeszélyesen odavetett színfoltjaiban nem tudunk meglátni egy komoly tudású művészt, hanem csupán a tömeghatásra dolgozó fel­színes plakáttervezőt, akinek paszteljei és ak­­varelljei is csak olcsó sikerre pályáznak. Az egyébként magas színvonalú kiállítás méltóan illeszkedik bele a finn származású, de immár másfél évtized óta köztünk élő Lu­pola Yrjö nemes felfogású plasztikája. Hu­szonöt darabból álló kollekciója kerül a kö­zönség elé, képmások, akttanulmányok, cso­portkompozíciók márványban, bronzban. Lu­­pola aktjai gondos mintázással, választékos vonalvezetésükkel, a mozdulatok lendületes ritmusával nyerik meg tetszésünket, (Lány galambbal, Diana, Haldokló szabadsághős, Ifjúság, Flóra), míg József Ferenc főherceg és neje, továbbá Szemere Árpád, Papp Viktor, a finom mosolyú úrhölgyek portréinak értékét a lelkiség, az egyéni élet nagyszerű kivetítése adja meg. Örömmel és büszkeséggel valljuk most már magunkénak a messze északról ideszakadt, velünk rokon származású mű­vészt. (M. D.) VASS ELEMÉR: Biller Irén arcképe. Az Ernst-múzeum csoportkiállításából. VASS ELEMÉR: téliés udvar. Az Ernst-múzeum csoportkiállításából. ntlVESZETt VASS ELEMÉR: Enrique Barreda spanyol festő arcképe. Az Ernst-múzeum csoportkiállításából. ORSZÁG-VILÁG 423

Next