Ország-Világ, 1932 (53. évfolyam, 1-14. szám)

1932-06-15 / 7-8. szám

4 ORSZÁG-VILÁG 1932 június 30 — július 15 A magyar filmváros titkai Két és fél évre van munkája a magyar stúdiónak Megoldható a szerződés nélküli színészek problémája Manapság már közel sem annyira hí­zelgő beállítás hollywoodi méreteket és tempót emlegetni, ha dolgozó filmgyár épületébe lépünk. Legalább­is a tengeren­túlról átszivárgó hírek határozottan azt bizonyítják, hogy az amerikai filmkábel falain belül az utóbbi időben lehalkult az élet, a filmhegemóniát jelentő robotos munka zaja csendesebb lett. Ilyenformán tehát sokkal inkább illik francia, vagy né­met filmstúdiók példájára hivatkozni, (ahol kétségkívül lüktetőbb és fiatalosabb len­dületű a munka dala, mint a távoli óceán­parton), amikor látogatóban járunk az új­ból megindult magijai filmgyártás egyedü­li otthonában, a Gyarmat­ utcai Hunnia Film­gyárban. A hosszú kényszerű pihenésnek ma már nyoma sincs a Gyarmat­ utcai filmgyár te­­­­rületén. A bejárat előtt autók táboroznak, a tágas udvaron hatalmas kulisszák, díszle­tek ágaskodnak, az üvegtetős stúdióban rendezők hada intézkedik, feslettarcú film­hősnők és hősök mozognak a reflektorok fényében, francia, angol, német és magyar szavak keverednek és záróra nélkül nap­im­ és éjjel egyforma tempóban folynak a felvételek. S mindez nem egy-két napja tart, hanem hónapok óta, világhírű magyar rendezők, Fejős P Pál és Székely István irá­nyításával. Kalauzolásunkat a Hunnia Filmgyárban maga dr. Bingerth János ügyvezető-igaz­gató vállalta. Az ő vezetésével jártuk be ezt a különös birodalmat, amelyben ez idő­­szerint a Mannheim-féle párizsi pénzcso­port francia filmszínészei ütöttek tanyát és immár a második nagy filmet forgatják magyar művészek bevonásával. Mielőtt azonban elindulnánk, nem érdek­telen felvázolni a magyar filmváros veze­tőjének, dr. Bingerth Jánosnak karrierjét Ez azért is érdekes, mert amennyire nem rajta múlott, hogy filmgyártásunk már eddig is nem vonult be a világmárkás pro­dukciók gyűjteményébe, éppen annyira a nevéhez fűződik az új lendület, a magyar film reneszánsza. Bingerth János igazi self made man tí­pus. Ezt ezúttal úgy kell érteni, hogy soha semmi köze sem volt a színészet­hez, a filmhez. Állami tisztviselő volt, akit kezdetben csak a sors játéka sodort ebbe az irányba, de mindenesetre a tehetsége, szervezőképes­sége, tudása állított az idők során a ma­gyar filmügy élére. Bingerth az államrend­­őrség kötelékébe tartozott, ez pályafutásá­nak első stációja. Mint fiatal rendőrkapi­tányt a belügyminisztérium rendőri szer­­vezeti és közbizton­sági osztályára ren­delték be. Felettesei csakhamar felis­merték képességeit és őt küldték ki nyelvtudása és a rendőri szervezeti kérdé­sek alapos ismereténél fogva a nemzetközi rendőri kongresszusokra, Newyorkba, Ber­linbe, Párizsba, Zoppotba és még egy sereg más külföldi városba. Nem sokkal később váratlanul a mozi­ügyek és a rendőrileg engedélyezett mu­tatványokat intéző ügyosztályba került át­­—• már akkor miniszteri titkári rangban —­­s ebben a minőségben hosszabb tanulmány­utat tett Angliában, Németországban, Fran­ciaországban és Belgiumban, így elsőizben kapcsolatba a filmügyekkel került és­­ 1925-ben már a moziügyek referense lett. A magyar filmgyártás akkor már öt éve szünetelt és az újbóli megszervezéssel kap­csolatos Filmipari Alap felállításának gon­dolatát ő képviselte a belügyminisztérium­ban. Ennek az alapnak, mint ismeretes, lé­nyege az volt, hogy a külföldről behozott filmeket a magyar filmgyártás céljaira m­egadóztassák. Bingerth még ugyanebben az esztendő­ben a Filmipari Alap ügyvezető-igazgatója lett, m­íg azután 1929-ben a kormány meg­alapította a Hunnia Filmgyár Rt.-t. Akkor a belügyminisztérium megbízásából ennek élére került adminisztratív és kereske­delmi igazgató ranggal. Egyidejűen egyévi fizetés nélküli szabadságot kapott, majd egy évvel később, 1930-ban nyugdíjaztatta magát és a Hunnia Filmgyár szerződéses ügyvezető-igazgatója lett. — Aki valaha bármilyen vonatkozásba is került a filmmel, az aligha tud többé elszakadni tőle, — mondotta Bingerth, amikor elindultunk a körsétánkra. — Éppenugy gyógyíthatatlan betegségévé vá­lik az áldozatnak, mint, mondjuk, az új­ságírás a vérbeli riporternek, — fűzte hozzá mosolyogva. — Hogyan kezdődött el a magyar filmgyártás második etapja? — Kezdettől fogva, amikor a reorgani­zálás terve felmerült, azon az álláspon­ton voltam, hogy versenyképes magyar hangosfilmet csak úgy lehet előállítani, ha külföldi produkciókhoz kapcsoló­dunk. A magyar tőke egymagában nem bírja el az előállítás fantasztikusan nagy költségeit, szükséges tehát a külföldi se­gítség. A szegényes anyagi eszközökkel készített magyar filmek sorsa csak a csú­fos bukás lehet. A közönség csak a jó filmre kiváncsi, ebből a szempontból nem ismer hazafiasságot. .. Ez adta a gondolatot arra, hogy ki­használjuk a magunk érdekeinek szem­­­előtt tartásával a külföldi tőke segítő­­készségét. Természetesen jó időnek kel­lett eltelnie, m­íg a tervezgetésből való­ság lett és a közelmúltban sikerült összehoznom egy nemzet­közi tőkecsoportot, amelynek pro­gramja két és fél évre biztosítja a munkát a Hunnia Filmgyárban. A szerződés pontjaiban gondoskodtunk arról, hogy az év tizenkét hónapjából négy hónap speciálisan magyar tárgyú film forgatására álljon rendelkezésre. Lényeges kikötés az is, hogy a magyar verzióban is elkészített fil­mek esetén a franciák nem fizetnek műterembérért, ami természetesen arra serkenti őket, hogy minél több verziót készítsenek, len­nek az előnye pedig nyilvánvaló ránk nézve. Elérjük ugyanis azt, hogy minden tekintetben, technikai fe­l­­készü­ltségben és a díszletek minősé­gében egyaránt elsőrangú hangos­filmeket forgathassunk magyar sze­replőkkel, amihez egyébként nem volna iheg az anyagi felkészültségünk. Nem utolsósor­ban emeli azonban a most készülő filmek értékét az a körülmény is, hogy az em­lített okoknál fogva lehetővé válik olyan már világszerte ismert szakem­berekkel, rendezőkkel dolgozni, mint Fejős Pál és Székely István, akiket egyébként nem tudnánk lekötni. — Mi az oka annak, hogy a­ franciák szívesen dolgoznak Magyarországon? — Természetesen nem az önzet­lenség. A környezet is alkalmas szá­mukra, de elsősorban azért, mert itt lényegesen olcsóbban tudják elkészí­teni a filmjeiket, mint otthon. — Mi a gyár legközelebbi munkapro­gramja? — Ezidő szerint Mihály István és Pierre Giles Weber magyar miliőben ját­szódó humoros kalandorfilmjét, a r Re­pülő aranyt-at forgatjuk. A filmet Szé­kely István rendezi, mégpedig francia és magyar verzióban. A francia változatban a főszerepeket Lisette Lanoin, Thea­t­»ri román szépség­király­nő, Roland Toutain, Leon Beliéres és Góth Sándor játsszák A magyar verzióban Vass Éva, Habos Gyula, Gyergyay István, Kertész Gábor és természetesen Góth Sándor szerepel­nek. A második női főszerepre, egy vamp szerepre most keresünk megfelelő szí­nésznőt. Ezzel a filmmel körülbelül há­rom hét múlva készülünk el s akkor rö­vid szünet következik, mert a franciák a már meglévő műterem mellé újat épí­tenek, amire azért van szükség, hogy míg az egyikben a felvételek folynak, a másikban a többi jelenethez szükséges díszleteket állítsák fel s így ne álljon be kényszerű megszakítás a munkában, liz a berendezkedés amellett bizonyít, hogy a franciák meg vannak elégedve munká­juk eddigi eredményével és szívesen dolgoznak velünk. A franciák egyébként szeptember végéig maradnak itt. Akkor

Next