Országépítés - Nemzetpolitikai Szolgálat, 1941 (1. évfolyam, 1-23. szám)
1941-01-15 / 1. szám
ORSZÁG tiVÍT ÉS Vasút, gépkocsi, repülőgép kapcsolja össze az anyyaországot és Erdélyt Minden ország és minden országrész életében különös jelentősége van a közlekedési útvonalaknak. Az utak kapcsolják öszsze egymással az embereket, az országrészeket és az országokat. Az út a gazdasági életnek és a hidtűzéletnek egyaránt ütőere. Kettőzötten fontos szerepet nyernek a közlekedési útvonalak kérdései egy olyan, országrész területén, mint a visszatért keletmagyarországi rész és Erdély. Több mint húsz esztendőn keresztül volt távol ez az országrész az anyaországtól, különélvén annak kulturális és gazdasági életétől, amelytől ellenséges kezek gondosan igyekeztek is elzárni. Mi sem természetesebb, hogy a visszatért országrész bekapcsolása az anyaország életébe csak úgy képzel-köztudomású, hogy a Bécsben megállapított magyar-román országhatár Székelyföld vasútvonalait elvágta a magyar vasúthálózattól. A székely körvasútra, vagy onnan a törzshálózatra irányuló személy- és teherforgalmat mintegy 60 km hosszú útvonalon nem lehetett másképen megoldani, csak úgy, hogy közúti autóbuszokat és teherautókat állítottak forgalomba. Ez, természetesen, nem lehet végleges megoldás, hiszen a közúti autóbuszforgalom részben sem fedezi azt a szállítási és forgalmi szükségletet, amelyre szüksége van Székelyföldnek az anyaországgal való kapcsolatában. Azonnal gondoskodni kellett új vasútvonalak építéséről és a vasútvonalak hető el a lehető leggyorsabban, ha megfelelő közlekedési eszközök állanak rendelkezésre. Márpedig a visszatért országrész közlekedési viszonyai sokkal mostohább állapotban voltak, semhogy ennek a feladatnak kellőképpen megfelelhettek volna. A közlekedési útvonalak közül legfontosabb korunkban a vasút, majd ezt követi az országút és ma már ehhez a két útvonalhoz erős versenytársként járul mint kiegészítő harmadik, a légi út. Erdély közlekedéséről beszélve tegyük vizsgálat tárgyává egyenként az egyes közlekedési útvonalak kérdését és beszéljünk arról, hogy milyen eredményeket értünk el alig 1 hónap elteltével Erdély közlekedésében, gyors megteremtéséről. A dél-besztercei vonal és a székely körvasút összeköttetésére tervezett nagyvasúti vonal építése máris folyamatban van, azonban ennek a vonalszakasznak a megépítése bármilyen gyorsan folytatják is, csak mintegy másfél év múlva nyerhet befejezést. A közlekedés lebonyolítása szempontjából egy másik megoldáshoz kellett folyamodni, amely sokkal gyorsabban volt keresztülvihető. Ez a vasútvonal a Marosvásárhelyről Kolozsnagyidára vezető keskeny nyomtávú vasút meghosszabbítása volt, Szászlekence községig, ahonnan már rendes nyomtávolságú vasút csatlakozik a dél-besztercei vonalhoz Sajómagyaros állomáson. Az új vonal, amelyet december 21-én már át is adtak a forgalomnak, tulajdonképpen meghosszabbítása a Marosvásárhely és Kolozsnagyida között meglévő keskenyvágányú vasútvonalnak. A régi vasútvonal hossza 78 km volt. A rendes nyomtávú vasútvonalhoz való csatlakozás Marosvásárhely és Szászlekence állomáson történik, megfelelő átrakóberendezések segítségével. Bár Szászlekencén és Marosvásárhelyen a nagy vasúti kocsikból a kis vasúti kocsikba és fordítva történő átrakások, továbbá a kisebb teherbírású mozdonyok és kocsik, a kisebb menetsebesség, valamint a vonalon előforduló meredek emelkedések miatt a vasút szállítóképessége lényegesen kisebb a nagyvasutakénál, mégis a teherszállítás nagy része a fentemlített és szükségmegoldásból alkalmazott közúti autóforgalomról erre a vasútra terelhető át. A vasútvonal forgalmának lebonyolításához jelenleg 19 mozdony és 130 különböző teherkocsi áll rendelkezésre. A 1300 kocsi mindössze 770 tonna raksúlyt jelent. Bár ennek a keskenyvágányú vasútnak fentebb vázolt forgalmi képessége nem fedezi a közlekedési szükségletet, mégis lehetővé válik a vasútvonal megnyitásával a Székelyföldön termelt hatalmas mennyiségű faanyag elszállítása, valamint más tömegáruknak, mint szén, kő, stb. szállítása. Ezért mindaddig, amíg a munkában lévő nagyvasútvonal elkészül, ez lesz Székelyföld teherforgalmának ellátásában a legfontosabb útvonal. Az utasforgalom célaira motorkocsijáratok szolgálnak, ezek azonban csak Marosvásárhely és közvetlen környéke számára jelentenek előnyösebb utazási lehetőséget, mert a körvasút távolabbi állomásait ezután is rövid A helyreállított vasúti összeköttetés .