Országépítés - Nemzetpolitikai Szolgálat, 1941 (1. évfolyam, 1-23. szám)

1941-01-15 / 1. szám

ORSZÁG ti­V­Í­T É­S Vasút, gépkocsi, repülőgép kapcsolja össze az anyyaor­szágot és Erd­ély­t Minden ország és minden or­szágrész életében különös jelen­tősége van a közlekedési útvona­laknak. Az utak kapcsolják ösz­­sze egymással az embereket, az országrészeket és az országokat. Az út a gazdasági életnek és a hidtűzéletnek egyaránt ütő­ere. Kettőzötten fontos szerepet nyernek a közlekedési útvona­lak kérdései egy olyan, ország­rész területén, mint a vissza­tért keletmagyarországi rész és Erdély. Több mint húsz eszten­dőn keresztül volt távol ez az országrész az anyaországtól, kü­lönélvén annak kulturális és gazdasági életétől, amelytől el­lenséges kezek gondosan igye­keztek is elzárni. Mi sem termé­szetesebb, hogy a visszatért or­szágrész bekapcsolása az anya­ország életébe csak úgy képzel-köztudomású, hogy a Bécs­ben megállapított magyar-ro­mán országhatár Székelyföld vasútvonalait elvágta a ma­gyar vasúthálózattól. A székely körvasútra, vagy­ onnan a törzs­­hálózatra irányuló személy- és teherforgalmat mintegy 60 km hosszú útvonalon nem lehetett másképen megoldani, csak úgy, hogy közúti autóbuszokat és te­herautókat állítottak forga­lomba. Ez, természetesen, nem lehet végleges megoldás, h­iszen a közúti autóbuszforgalom rész­ben sem fedezi azt a szállítási és forgalmi szükségletet, amelyre szüksége van Székely­földnek az anyaországgal való kapcsolatában. Azonnal gondos­kodni kellett új vasútvonalak építéséről és a vasútvonalak hető el a lehető leggyorsabban, ha megfelelő közlekedési eszkö­zök állanak rendelkezésre. Már­pedig a visszatért országrész közlekedési viszonyai sokkal mostohább állapotban voltak, semhogy ennek a feladat­nak kellőképpen megfelelhettek volna. A közlekedési útvonalak kö­zül legfontosabb korunkban a vasút, majd ezt követi az or­szágút és ma már ehhez a két útvonalhoz erős versenytársként járul mint kiegészítő harma­dik, a légi­ út. Erdély közlekedéséről be­szélve tegyük vizsgálat tár­gyává egyenként az egyes köz­lekedési útvonalak kérdését és beszéljünk arról, hogy milyen eredményeket értünk el alig 1 hónap elteltével Erdély közleke­désében, gyors megteremtéséről. A dél-­besztercei vonal és a székely körvasút összeköttetésére terve­zett nagyvasúti vonal építése máris folyamatban van, azon­ban ennek a vonalszakasznak a megépítése bármilyen gyor­san folytatják is, csak mintegy másfél év múlva nyerhet befe­jezést. A közlekedés lebonyolí­­tása szempontjából egy másik megoldáshoz kellett folyamodni, amely sokkal gyorsabban volt keresztülvihető. Ez a vasútvo­nal a Marosvásárhelyről Kolozs­­nagyidára vezető keskeny nyom­távú vasút meghosszabbítása volt, Szászlekence községig, ahonnan már rendes nyomtávol­ságú vasút csatlakozik a dél-­besztercei vonalhoz Sajómagya­­ros állomáson. Az új vonal, amelyet december 21-én már át is adtak a for­­galomnak, tulajdonképpen meg­hosszabbítása a Marosvásárhely és Kolozsnagyida között meg­lévő keskeny­vágányú vasútvo­nalnak. A régi vasútvonal hossza 78 km volt. A rendes nyomtávú vasútvonalhoz való csatlakozás Marosvásárhely és Szászlekence állomáson történik, megfelelő átrakóberendezések segítségével. Bár Szászlekencén és Maros­­vásárhelyen a nagy vasúti ko­csikból a kis vasúti kocsikba és fordítva történő átrakások, to­vábbá a kisebb teherbírású mozdonyok és kocsik, a kisebb menetsebesség, valamint a vo­nalon előforduló meredek emel­kedések miatt a vasút szállító­­képessége lényegesen kisebb a nagyvasutakénál, mégis a te­herszállítás nagy része a fent­­említett és szü­kségmegoldásból alkalmazott közúti autóforga­lomról erre a vasútra terelhető át. A vasútvonal forgalmának lebonyolításához jelenleg 19 mozdony és 130 különböző te­herkocsi áll rendelkezésre. A 1300 kocsi mindössze 770 tonna raksúlyt jelent. Bár ennek a keskenyvágányú vasútnak fen­­­­tebb vázolt forgalmi képes­sége nem fedezi a közlekedési szükségletet, mégis lehetővé válik a vasútvonal megnyitá­sával a Székelyföldön termelt hatalmas mennyiségű faanyag elszállítása, valamint más tö­megáruknak, mint szén, kő, stb. szállítása. Ezért mindaddig, amíg a munkában lévő nagy­vasútvonal elkészül, ez lesz Szé­kelyföld teherforgalmának ellá­tásában a legfontosabb útvonal. Az utasforgalom célaira mo­tor­kocsijá­ratok szolgálnak, ezek azonban csak Marosvásárhely és közvetlen környéke számára je­lentenek előnyösebb utazási lehe­tőséget, mert a körvasút távo­labbi állomásait ezután is rövid A helyreállított vasúti összeköttetés .

Next