Országépítés - Világnézettudományi Szemle, 1939 (1. évfolyam, 3. szám)

Beszámoló

Beszámoló: A FALUKÉRDÉS AZ IRODALOM­BAN. Irodalmunk legrégibb és legége­tőbb kérdése a falu, közelebbről a fa­lu népének élete. A múlt század kö­zepéig íróink a parasztot csak mellék­alakként mutatták be s legföljebb egy-egy derűsebb „esetével“ csaltak ki jóízű nevetést olvasóik ajkáról. Az első magyar író, aki meglátta a ma­gyar paraszt különleges helyzetét és kiváló nemzetépítő értékeit: Justh Zsigmond. A századvég ízig-vérig franciás műveltségű, arisztokratikus hajlamú és széplelkű dilettánsa lelki fogékonyságával megérezte a magyar föld egyszerű népének életében a fej­lődési lehetőségeket. Őszinte népi rajongása működésének két irányá­ban érvényesült. Békés megyében, pusztaszenttornyai birtokán paraszt színházat létesített, melyben az általa betanított gazdasági cselédekkel Aris­tophanes és Shakespeare darabokat adatott elő. Ezeken kívül Gányó Jul­­csa című regényét átdolgozta szín­műve s ezt is előadatta „színészeivel.“ Míg ezzel, a saját korában nyilván meg­­mosolygott kezdeményezésével a nép kultúráiig színvonalát akarta emelni addig műveiben átvitte a parasztság ábrázolásának lehetőségét. Azonban A puszta könyve rajzgyűjteményén csak úgy megérzik mesterének, Bour­­getnek lélekelemző módszere, mint A kiválás genezisén, Zola Rougon-Mac­­quart regényciklusának mintájára ké­szült „tanulmányán,“ melyben Gányó Julcsának, a paraszti „lánynak“ lel­kivilágát próbálta megrajzolni. Mon­danom se kell, hogy ez még közel se az igazi parasztrajz, de már közele­dés Mikszáth és Gárdonyi ábrázolása felé, akik azonban szintén még min­dig nagymértékben stilizálják és idea­lizálják alakjaikat. Bizonyos szem­pontból közelebb állnak a valóság­ábrázoláshoz, mint Justh, így Mik­száth egy-egy sikerült rajzában és Gárdonyi Az én falumban. Mikszáthra szegedi újságíró ikodása alatt a­­sze­gedvidéki nép tett rendkívül erős és jótékony hatást. Ebből a környezet­ből emelkedett ki az új népi realiz­mus első klaszikusa, Tömörkény István, aki a reális ábrázolást már teljesen megközelíti a „cégszerű szegény em­berekéről írt rajzaiban. Tömörkény művét folytatta több színszerűséggel, de kevesebb átéltséggel Móra Ferenc, aki az Ének a búzamezőkről címmel a­­szegedkörnyéki tanyák világát feste­­geti apró mozaikokra eső „regényé­ben.“ A faluk és tanyák népének vál­tozott társadalmi helyzete és rétege­­ződése hozta magával újszempontú ábrázolásukat. Ezt a­áltozást első­sorban Móricz Zsigmond és Szabó Dezső regényei jelentik. Móricz új­­népiessége a Sáraranyban, első fel­tű­nés­­keltő regényében jutott kifeje­zésre. Túri Dani robusztus alakjában már az igazi falusi világ szólalt meg néhol a maga kendőzetlenül nyers naturalizmusával. Túri Dani vívódá­saiban, nemi kilengéseiben nemcsak a fölszabaduló magyar paraszttípus megszemélyesítőjét látták, hanem ma­gának az írónak féktelenségre hajló művészi nyugtalanságát is. Móricz kitűnő megfigyelő, azonban túl sötét társadalom-kritikus. Eredetisége az ábrázolt anyag természetében rejlik s a hangsúly sohasem azon van amit, hanem amint, bemutatja a falut és annak alakjait. Szabó Dezső romanti­kusabb vérmérséklet. Két nagy re­gényében : Az elsodort faluban és a Csodálatos életben jeleníti meg a há­ború előtti székely falu „csodálatos“ kivirágzását és katasztrófális bűneit. Böjthe János és Szabó Pista a ma­gyar faj jellegzetes képviselői, az egészség és a szépség forradalmárjai, de lelkesedésüket megtöri a korabeli falusi társadalom fertője. Szabó De­zső művét belső értékei mellett nagy­­mértékben megőrzi a maradandóság számára nyelvteremtő gazdasága és

Next