Az Országos Középiskolai Tanáregyesület Közlönye, 1899-1900 (33. évfolyam, 1-36. szám)

1900-04-22 / 27. szám

XXXIII. évfolyam. 1900. április 22. 27. szám. ORSZÁGOS KÖZÉPISKOLAI TANÁREGYESÜLETI KÖZLÖNY. Az egyesület hivatalos ügyeiben minden irat Dr. NÉGYEST LÁSZLÓ főtitkárhoz küldendő, Ujvilág-utcza 2. sz. alá. Szerkeszti RAJNER FERENCZ Bulyovszky-utcza 22 - 24. (VI. kerületi állami főreáliskola.) Az egyesület anyagi ügyei, valamint a lap kiadását illető ügyek MÜLLER JÓZSEF pénztárnok (V. kerületi áll. főreál­iskola) hatáskörébe tartoznak. AZ ISKOLASZEREK MAGYAR IPARA. Nap-nap után halljuk a lelkesedés szavait, melyek egyesek, testületek, hivatalok, hatóságok fölbuzdulásáról tanúskodnak a magyar ipar pártolása érdekében. A budapesti tudományos egye­tem minden jóért lelkesedő ifjúsága gyűlésekben hoz ezen ügyről határozatokat; a szegedi vasúti leszámoló hivatalnak nagyszámú alkalmazottjai szavukkal, becsületükkel fogadják meg, hogy az iparczikkek közül kivétel nélkül csak a magyar eredetűeket veszik. Örvendetes ez a lelkesedés, óhajtandó, hogy állandó legyen, hogy sikere legyen. Kétségtelen, hogy abban a nagy közgazdasági^^“­­harczban, melyet nemzetek és országok annyi erőfeszítéssel foly­tatnak, csak úgy menekülhetünk a romlástól, ha az ipar terén is megszűnünk más országok adófizetői lenni. A magyar ipart nevelni s támogatni kell s ebből a nemzeti feladatból ki kell vennie a maga részét mindenkinek. Első­sorban a társadalomnak, melyet pedig az iskola nevel. Azért hazafias és okos irány az, mely már a zsenge gyermeket, a fejlődő ifjút reá akarja szoktatni arra, hogy csakis azt keresse, a­mi hazai. A gyermeki éveknek szokása kellő ápolás mellett természetté válhatik, s a férfiú majdan könnyen folytatja azt, a­mit kicsi korban megkezdett. Azonban, hogy a gyermek, az ifjú ezt megtehesse, annak két föltétele van. Először: kell léteznie olyan magyar gyárnak, mely azt szolgáltassa, mit az iskola meg­kíván; másodszor: a magyar gyár által szolgáltatott tárgynak, iskolai eszköznek árban s jóságban olyannak kell lennie, hogy a külföldivel megállja a versenyt. Sajnos azonban, hogy minden, a­mit iskolaszernek, a tanítás segítő eszközének nevezünk, vagy szűkebb körben — mindaz, mit a tanuló az iskolában avagy otthonában használ, csekély kivétellel vagy külföldi eredetű; vagy ha hazai gyártmány, akkor ismét csekély kivétellel nem bírja meg a versenyt a külfölddel. Gondos, lelkiismeretes utánjárással gyűjtöttem az alább követ­kező adatokat. Lehet, hogy egyben-másban, talán sokban tévedek ORSZ. KÖZÉPISK. TANÁREGYES. KÖZE. 40

Next