Az OKT nyomtatványai 1904-1906 - Az Országos Közoktatási Tanács nyomtatványai (Budapest, 1906)

Iskolai kirándulások

"í J Az Orsz. Közoktatási Tanács nyomtatványai. 1904. I. szám. ISKOLAI KIRÁNDULÁSOK. (ELŐADÓI JAVASLAT.) Az iskolai kirándulások a dolog természeténél fogva kétfélék: a) a szorosabb értelemben vett osztálykirándulások, amelyeknek főcéljuk, hogy az iskolai tanítás keretében s vele kapcsolatban az illető hely környéké­nek földjével, állat- és növényvilágával, földrajzi- és gazdasági viszonyaival, tör­téneti nevezetességeivel stb. megismertessék és megbarátkoztassák a tanulót; b) a tágabb értelemben vett intézeti kirándulások, amelyek a helyi környe­zetből kilépve, az iskolát az ország és a nemzet egészével hozzák kapcsolatba s ezek magaslatára emelik a tanulóifjúságot. Az előbbi szempont alá foglalt kirándulások szorosan alkalmazkodnak a képzőintézet tanulmányi és házirendjéhez, tisztán lokális természetűek és sza­bályozásuk az intézeti, tanulmányi, és házirend körében a tanári testületek fel­adata. Az utóbbi pontban említett kirándulások azonban kiemelkednek az iskola mindennapi életének és működésének köréből, s noha tervezésük és inté­zésük csak a tanári testületek útján történhetik, mégis szükséges néhány olyan főbb követelménynek felállítása, melyeknek érvényessége valamennyi iskolára kiterjed. Ilyen követelmények a következők: 1. Mivel a tanulmányi kirándulások legfőbb célja, hogy a tanulókat helyi környezetükből kiragadva, a hazához és nemzethez emeljék fel s a hazafias szellemet és a nemzeti érzést fejlesszék, körük a hazai földre korlátozandó. Idegen országokba való ilyen kirándulások csak kivételes esetekben s külön megokolásra engedhetők meg. 2. A tanulmányi kirándulásokra, az iskolai munkásság érezhető kára nélkül, aránylag kevés idő jut. Hogy ez az idő mennél intenzívebben fel legyen hasz­­­nálható, a kirándulások rendezése mindenkor csak konkrét céllal s meghatározott­ hely vagy helyek megjelölésével történhetik. Ily kirándulásokra csupán olyan he­lyek szemelhetők ki, amelyeknek az egész nemzet és ország szempontjából való fontosságához kétség nem fér, s amelyek lehetőleg sokoldalú okulásra kínálnak ú Szt-t

Next