Az OKT nyomtatványai 1909-1911 - Az Országos Közoktatási Tanács nyomtatványai (Budapest, 1911)

Szakbizottsági jelentés a szabadoktatás országos szervezetéről

nt­ és hatáskörben? Elégséges-e ezt a középponti vezetést a v­. kir. vallás- és köz­­oktatásügyi minisztériumban szervezendő külön ügyosztályra bízni csupán, vagy a társadalom szélesebb körű közreműködésének biztosítására célszerűnek látszik-e egy «Országos Szabadoktatási Tanács» szervezése? — Legyenek-e további vidéki (kerületi és megyei) helyi bizottságok és ha igen ? — minő alakban és szervezettel ? II. 41. Minő legyen a szabadoktatás tagozódása? Elfogadható-e az előadónak az a felosztása, amely szerint a szabadoktatásnak hármas: népakadémiai, szabad liceális és népszerű főiskolai tagozata legyen ? — És ha nem fogadható el, minő elvek szerint történjék annak tagozása, illetőleg csoportosítása? III. Kik tanítsanak a szabadoktatói tanfolyamokon? A tanítás joga képesített­séghez köttessék-e? — És ha ahhoz köttetik, minő legyen e képesítés és ki adja? Ha pedig különösebb képesítettség nélkül is lehet tanítani, ki adja meg a tanítás­hoz a jogot és ki vállalja el érette a felelősséget ? IV. Az írni-olvasni nem tudók (az analfabéták) írni-olvasni tanítása bevonható-e, vagy nem, a szabadoktatás országos szervezetének a keretébe? V. Minő feltételekhez kötendő az állami segítség adása? VI. Miben álljon az állami felügyelet és mire terjedjen ki? VII. Törvénnyel ál­lapíttassék-e meg a szabadoktatás országos szervezete, vagy pedig miniszteri rendelettel? ★ tAr 4c­E zsinórmértékül szolgáló szempontok megállapítása után a szakbizottság elhatározta, hogy magát kiegészíti, mint szakértőkkel: Pályi Sándorral, a Szabad Lyceum titkárával, Gaal Jenő főrendiházi taggal, mint az University Extension

Next