A Pesti Hirlap Naptára, 1939 (49. évfolyam)

Népünk hangja - hanglemezen

A PESTI HÍRLAP 1939 ÉVI NAPTÁRA 235 képzettebb muzsikust is befolyásol­ja az egyéni ízlés, az esztétikai elő­ítélet válogató­ ösztöne. Legjobb esetben is csak az egyszerűbb dalla­mok lejegyzése sikerülhet így. Bo­nyolultabb változatokat pontosan le­írni egyenesen lehetetlenség. Ezért aztán az a kényelmes álláspont ala­kult ki a régebbi gyűjtők közt, hogy a népi előadásmód sokszor szövevé­nyes cifrázatai, ritmikai különössé­gei lényegtelenek, elhanyagolhatók, mert nem egyebek az eredeti, egy­szerű és népi dallamok „elrontott“ alakjánál. A népdalkutatás régóta túl van ezen a téves fölfogáson. Döntő ese­mény a fonográf alkalmazása volt. Edison zseniális találmánya lehetővé tette a hangtünemények gépi lerög­­zítését és visszaadását. Kevéssel az­után,­­ hogy a fonográf általános használatba került, nálunk már be is állították a népdalgyűjtés szolgá­latába. Vikár Béla, a kiváló nép­rajztudós volt az, aki a millenium évében hangfelvevő készülékével útrakelt az országban és megkezdte az új rendszerű népdalgyűjtést. Nem­csak magyar, de európai vonat­kozásban is úttörő volt, az ő eljá­rását utánozták a külföldi népzene­­kutatók. A Vikár-féle fonográf­hengerek muzeális és tudományos értéke fölbecsülhetetlen. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az ő gyűjtőmunkássága adott lökést az egész új magyar zenei fejlődésnek. Két zseniális fiatal muzsikus lel­kében csodálatos folyamatot indí­tott meg a Vikár-féle kezdeménye­zés. Ők ketten, Bartók Béla és Ko­dály Zoltán, vették kezükbe száza­dunk első éveiben az új módszerű népzenei gyűjtés ügyét. Akadt né­hány lelkes segítőtársuk. Tervszerű munkával fölkutatták azokat a ma­gyarlakta területeket, ahol még élt a nép ajkán az ősi dalkincs. Elmen­tek a legtávolabbi országrészekbe, bejárták a legeldugottabb falvakat. Ott éltek a falusi, tanyai nép közt. Alkalmazkodtak az egyszerű embe­rek szokásaihoz, hogy megnyerjék bizalmukat. Természetes idegenke­désüket és elfogódottságukat leküzd­ve, a fonográfszerkezet előtt végül meg merték és meg tudták szólal­tatni a lelkükben élő, sok évszáza­dos, sőt évezeredes szájhagyomány útján csiszolódott népzenét. Évről évre gyűltek, szaporodtak a fonográfhengerek. De a gyűjtők nem elégedtek meg az elraktározá­sukkal. Párhuzamosan megkezdő­dött a dallamok lehallgatásának, föl­jegyzésének és tudományos rendsze­rezésének nagyjelentőségű munkája. A fonográfgép segítségével a hengerre rögzített anyagot akár­hányszor le lehet játszani. Mód van arra is, hogy a kényesebb részeket — olyanféleképpen, mint a lassított filmet — a hengerek lassúbb forga­tásával a legpontosabban megfi­gyelhesse a kutató, így a népzené­ben annyira fontos és jellemző dí­szítések, hangcsúsztatások és hajlí­­tások apró mozzanatait is vissza le­het tükröztetni a kótaképben. Ugyan­így a művelt fül számára szo­katlan hangmagasságbeli eltérések­nek a ritmus és időmérték látszó­lagos „szabálytalanságainak“ tör­vényszerű voltát is ki lehet elemez­ni a gépi hangfelvételek elemzése útján. Fonográf-készülékkel fölsze­ Somogyi asszony balladát énekel a mikrofon előtt.

Next