Hennyey Vilmos: A magyar posta története (Budapest, 1926)
Negyedik rész
254 A postai járatok hálózatának fejlődését akkor tudjuk méltányolni, ha az utóbbi összefoglaló táblázat adatait az ország területével vetjük össze. E szerint 1913-ban egy □ km.-re esett évi 175.4 km. vasúti postajárat és évi 105. 5 km helyközi és helyi postajárat. Ezek a számok 1920-ban 73.6 és 42.6-ra szállottak le. Ellenben 1925-ben 2164-re és 1392-re emelkedtek, ami azt mutatja, hogy a postaközlekedés a békebeli állapothoz képest is lényegesen megjavult. A posta a személyszállítás ügyét is újból felkarolta. A postamestereket támogatják abban, hogy a postajáratoknál a személy- és podgyászszállítást berendezzék. Eddig a szob—vámosmikolai, bicske—csákvári, budapest—budakeszi, budapest—nagykovácsi és bánkut—almáskamarás—nagykamarási járatok működnek így. A három előbb említett autójárat. A letenye—becsehely— sormás—nagykanizsai postavonalon az utasszállítást most rendezik be. Előkészületek történtek arra nézve, hogy a posta újból tartson fenn személyszállító autójáratokat fürdőhelyekre stb. Ilyen személyszállító járatokat a magyar államvasutak is terveznek és a két intézet közt most folynak a tárgyalások e szolgálat mikénti megosztására nézve. A postai szállítást a posta legtöbb esetben a postamesterre bízza, a kincstári hivatalok mellett s ott, ahol a postamester nem vállalja, »postaszállitó«-val (nem : »szállító postamester«, 216. 1.) szerződik. A szállító postamesterek száma 1920-ban 860, 1925-ben 1195. A postaszállítók száma 1920-ban 39,1925-ben 59. Egyes helyeken a postamester engedélyt kap, hogy a szállítást albérletbe adja. Nagykőrösön, Egerben, Püspökladányban, Karcagon és Székesfehérvártt a postaszállítás állami kezelésben van. Ez utóbbi helyen az állami postai szállítások céljaira csikótelepet tartanak fenn. Vidéken több helyen a posta a szállításra vállalkozó postamesternek kincstári kocsit bocsát rendelkezésre és gondoskodik a kocsi javításáról. Fentebb (a 216. lapon) jeleztük, hogy Budapesten állami gondozásba vették a postakocsikat. Most pedig az Egressy úton mindenfajta postajármű, bicikli és levélgyűjtő szekrény gyártására, javítására és gondozására egy nagy központi járműtelepet létesítenek 300 gépkocsi befogadására szolgáló garagdzsal. Ezzel kapcsolatban a posta egyes minisztériumoktól átvette az autófuvarozás gondozását s azt részben saját kocsijaival teljesíti. Budapest posta szolgálatában áll: 18 géperejű levélgyűjtő és 52 különféle nagyságú más szabványos gépkocsi. Ezenkívül lófogatra: 153 kézbesítő, 5 levélgyűjtő kocsi és 67 szabványos (karról stb ) más postakocsi különféle nagyságban. A budapesti postaszállításnál szükséges lófogatokról gondoskodó »postaállomás«-t állami kezelésbe vették (216. 1.). Állománya közel 400 ló és csikó, 330 kocsis. Az a terv, hogy a a fővárosban a »postaállomás« megszüntetésével a kézbesítő és szállítószolgálatot kizáróan elektro- és automobilokkal fogják fenntartani. A posta fuvarozó eszközei: *) A mozgóposta- és vasúti kocsikat a békeszerződéssel kapcsolatban nemzetközi (reparticiós) bizottság osztja meg Magyarország és az utódállamok közt. Ez a bizottság még nem fejezte be munkáját. A kerékpárok közül közel 200-at vidéken használnak távirat- és expresszkézbesítésre. Év Mozgó (kalauz) postakocsik postai vasúti Géperejű kocsikSzabványos lófogatú járművekKüldönckocsis LovakKerékpárok 1913 262 597 219 1353 2196 4285 1046 1917 265» 515 217 1364 1712 4278 1693 1920 *)) 161 632 652 1168 365 1925 *) *) 128 489 387 1122 405