Hennyey Vilmos: A magyar posta története (Budapest, 1926)

Negyedik rész

216 rendeztek be utasszállító, Senj és Gospic között külön csomagszállító gép­kocsijáratokat. 1913 végén 12 vonalon 717 üzemkilométer hosszban volt ily személyszállítás több mint 50.000 utas forgalommal. Az egész postai gépkocsi üzemben 1913-ban­ 76 darab tricycli és 10 darab voiturette a levélgyűjtésnél, 86 darab 16 HP és 6 darab 25 HP gépkocsi a helyi postai szállításban, végül 32 darab combinált postai személyszállító automobil a helyközi forgalom­ban, összesen 210 gépkocsi volt alkalmazásban. Vidéken a közutakon, a posta szállítására a helyben szokásos, s az érté­kek elhelyezésére szolgáló záros ládával felszerelt könnyű kocsikat, nagy­­forgalmú vonalakon kivételesen külön e célra készült (kariol stb.) kocsikat is használnak. A szállítást a postamesterekre bízzák, akik erre pályázati kér­vényükben tesznek külön ajánlatot.*) A kincstári postahivatalok mellett a szállítást külön »szállító postamesterek» látják el, újabban 1899-ben, meg­állapított szabványszerü postai járműveken, amelyeket 1897 óta ugyanők szolgáltatnak és fentartanak. Budapesten e szabványszerü járműveket a kincstár állítja és gondozza, a lóistálló itt még magánvállalkozásban van­ ugyan, de 1897 óta állami felügyelet alatt, állami kezelésbe vétele pedig már régebben tervben van. A mozgópostai járművek előállításáról a fővonalakon a postai kincs­tár gondoskodik, a kalauz postakocsik előállítása az illető vasúti igazgató­ságok kötelessége. A fejlődést a következő táblázat jelzi: A kincstári postakocsikat Budapesten 1898-ban vették állami gin dó­zisba s a budapesti járműtelepre bízták, ahol a javítások házi eszközlésére bognár, kovács stb. műhelyeket rendeztek be. Ezt a telepet az automobilok bevezetése után kibővítették, és 1912-ben országos hatáskörrel mint központi járműtelepet(*) újra szervezték. Ugyanez van megbízva 1912 óta a gép­­rendszerű levés­zekrények kezelésével, gondozásával és javíttatásával. A postai járműtelep elhelyezésére legutóbb megfelelő telkeket szereztek, az építkezést legközelebbre tervezik. Táviró és telefon fejlesztése. Az egyesített intézetre nagy feladat várt egyrészt a pénzügyi okokból­ elmaradt táviró fejlesztése és átalakítása, másrészt az akkor felszínre került telefon meghonosítása körül. Az első fontos lépés ez ügyben az 1888. évi XXXI. t.-cz. megalkotása volt, a­mely a távírók, a telefon és a villamos jelzők létesítését az állam fen­­tartott jogai közé sorolta.***) Az ingatlanok tulajdonosait kötelezi, hogy a közhasználatú távíró- és telefonvezeték elhelyezését és felerősítését földjükön és épületeiken díjtalanul tűrni tartoznak, ami e vezetékek létesítését lényegesen megkönnyíti. Egyúttal e hírszolgálati berendezések védelme czéljából az erős áramú világítási és erőátvételi berendezéseket miniszteri *) A postamesternek 1894 óta a szállítás albérbe adását engedik meg méltánylandó esetekben. *) Az emelkedés csak látszólagos, mert Te számokban Tujabb szolgálatok eszközei, a­ levélgyűjtő- és csomagkézbesítő kocsik, az automobilok, sőt a kerékpárok is benfoglaltat­­nak (1914-ben: 125 levélgyűjtő­, 570 csomag kézbesítő kocsi, 228 automobil és 970 ke­rékpár). A kincstár tulajdonában 1­­914-ben 1555 közúti jármű volt. *) A háború előtt 1913-ban 4226.­­) Ebből a vasutak tulajdonában 1889-ben 119, 1914-ben 466. **) A járműtelep gondozása alatt : 412 lófogatú kocsi, 161 budapesti gépkocsi, 63 vidéki gépkocsi, 409 budapesti kerékpár, 316 vidéki kerékpár, 711 kézikocsi, továbbá 1141 budapesti és 4049 vidéki levélgyűjtő szekrény. Ugyancsak a járműtelep gondosko­dott a fővárosban az automobil és levélgyüjtő járatok föntartásáról is. ***) A távirók berendezését és üzemben tartását 1847 január 25-én kelt 2851. szám­i rendeletével még az osztrák udvari kanczellária nyilvánította az állam fentartott jogának­ 1887 18961 1907 1914 Postaszállitásra használt közúti járművek 3124 2791 38141­ 48121) Postai szállításnál alkalmazott lovak.. .. 4214 3795 4229 3697*) Mozgó postakocsik ..................................... 259 462 636 73&3)

Next