Hennyey Vilmos: A magyar posta története (Budapest, 1926)

Negyedik rész

254 A postai járatok hálózatának fejlődését akkor tudjuk méltányolni, ha az utóbbi összefoglaló táblázat adatait az ország területével vetjük össze. E szerint 1913-ban egy □ km.-re esett évi 175.4 km. vasúti postajárat és évi 105. 5 km helyközi és helyi postajárat. Ezek a számok 1920-ban 73.6 és 42.6-ra szállot­tak le. Ellenben 1925-ben 2164-re és 1392-re emelkedtek, ami azt mutatja, hogy a postaközlekedés a békebeli állapothoz képest is lényegesen megjavult. A posta a személyszállítás ügyét is újból felkarolta. A postamestereket támogatják abban, hogy a postajáratoknál a személy- és podgyászszállítást berendezzék. Eddig a szob—vámosmikolai, bicske—csákvári, budapest—buda­keszi, budapest—nagykovácsi és bánkut—almáskamarás—nagykamarási jára­tok működnek így. A három előbb említett autójárat. A letenye—becsehely— sormás—nagykanizsai postavonalon az utasszállítást most rendezik be. Elő­készületek történtek arra nézve, hogy a posta újból tartson fenn sze­mélyszállító autójáratokat fürdőhelyekre stb. Ilyen személyszállító járato­kat a magyar államvasutak is terveznek és a két intézet közt most foly­nak a tárgyalások e szolgálat mikénti megosztására nézve. A postai szállítást a posta legtöbb esetben a postamesterre bízza, a kincstári hivatalok mellett s ott, ahol a postamester nem vállalja, »postaszállitó«-val (nem : »szállító postamester«, 216. 1.) szerződik. A szállító postamesterek száma 1920-ban 860, 1925-ben 1195. A postaszállítók száma 1920-ban 39,1925-ben 59. Egyes helyeken a postamester engedélyt kap, hogy a szállítást albérletbe adja. Nagykőrösön, Egerben, Püspökladányban, Karcagon és Székesfehérvártt a postaszállítás állami kezelésben van. Ez utóbbi helyen az állami postai szállítások céljaira csikótelepet tartanak fenn. Vidéken több helyen a posta a szállításra vállalkozó postamesternek kincstári kocsit bocsát rendelkezésre és gondoskodik a kocsi javításáról. Fentebb (a 216. lapon) jeleztük, hogy Budapesten állami gondozásba vették a postakocsikat. Most pedig az Egressy­ úton mindenfajta postajármű­, bicikli és levélgyűjtő szekrény gyártására, javítására és gondozására egy nagy központi járműtelepet létesítenek 300 gépkocsi befogadására szolgáló garagd­­zsal. Ezzel kapcsolatban a posta egyes minisztériumoktól átvette az autó­fuvarozás gondozását s azt részben saját kocsijaival teljesíti. Budapest posta szolgálatában áll: 18 géperejű levélgyűjtő és 52 különféle nagyságú más szabványos gépkocsi. Ezenkívül lófogatra: 153 kézbesítő, 5 levélgyűjtő kocsi és 67 szabványos (karról stb ) más postakocsi különféle nagyságban. A budapesti postaszállításnál szükséges lófogatokról gondoskodó »posta­­állomás«-t állami kezelésbe vették (216. 1.). Állománya közel 400 ló és csikó, 330 kocsis. Az a terv, hogy a a fővárosban a »postaállomás« megszüntetésé­vel a kézbesítő és szállítószolgálatot kizáróan elektro- és automobilokkal fogják fenntartani. A posta fuvarozó eszközei: *) A mozgóposta- és vasúti kocsikat a békeszerződéssel kapcsolatban nem­zetközi (reparticiós) bizottság osztja meg Magyarország és az utódállamok közt. Ez a bizottság még nem fejezte be munkáját. A kerékpárok közül közel 200-at vidéken használnak távirat- és expressz­­kézbesítésre. Év Mozgó (kalauz) postakocsik postai vasúti G­é­p­e­r­e­j­ű k­o­c­s­i­k­S­z­a­b­v­á­n­y­o­s l­ó­f­o­g­a­t­ú j­á­r­m­ű­v­e­k­K­ü­l­d­ö­n­c­­k­o­c­s­i­­s L­o­v­a­k­K­e­r­é­k­­­­­­p­á­r­o­k 1913 262­ 597 219 1353 2196 4285 1046 1917 265» 515 217 1364 1712 4278 1693 1920 *)­­) 161 632 652 1168 365 1925 *) *) 128 489 387 1122 405

Next