Pajtás, 1950 (5. évfolyam, 1-30. szám)

1950-01-01 / 1. szám

✓ \ ~*tonoOdwJ2J)41 Hogyan tanuljunk oroszul ? Legtöbben már orosz tanulunk oo Iskolában. Mégis ritkaság, hogy voloki o l*r nagyobb forgalom mellett io megtanuljon egy nyelvet Oa Iskolában. De ha érdekel bennünket az a nyelv, akkor mégis megtanulhatjuk. Nem gondolok a magántanárra, mert arra ninoa mindenkinek, lehet a vége. De van másik mód is. A rajvezető összeírja a rajból azokat, akiket érdekel az orosz nyelv és minden héten kétezer a raj legjobb oroszosának vezetésével orosz különórára gyűlnek бааже. Negyedév alatt el lehet végezni az úgynevezett alapfokú tanfolyamot, amely az ,,"Első orosz könyvünk" I. V. és VI-vz orosz könyvből áll. Utána jön a tulajdonképpeni Igád orosz tanulás. A tanfolyam közösen előfizeti a Plonyerszkaja Pravda című érdekes orosz úttörő­ lapot, amiből a Pajtás­­a olyan sok érdekes részletet szokott kösölni és megveszi az orosz-magyar szótárt. (Mind a kettőt a Gszkiji könyvtárban lehet megkapni. A Fronyerszkaja Pravda félévre 8 forint, a szótár 1é forint, vagyis, ha tizen járnak a tanfolyamra, akkor mindenkinek bele­kerül az egész tanulás 2,20 Ft-ba.) A Pronyersz­­aja Pravdát felváltva olvanátok és fordítsátok, az ismeretlen szavakat megnézzük a szótárban, így nemcsak azt érjük el, hogy megtanulunk oroszal, hanem azt is, hogy köze­lebb kerülünk példaképeinkhez, a szovjet pionírokhoz. Még jobban megismerjük éle­tüket és még tobben tudjuk végezni munkánkat az Úttörő Mozgalomban. Most már nemcsak a Pajtás segít nekünk ebben, hanem a Plonyerszkaja Pravda is. Garay F. rajparancsnok, Zalka Máté u. cs. шш­így segítjük az ötéves tervet Szeretném, ha minden pajtás megtudni, hogyan segítette elő a mi osztályunk az­­ éves terv megvalósulását. Tanárnőnk egyik nap bejelentette, hogy papír és rongy­ gyűjtési verseny indul az iskolában. Ebből készítenek majd gyáraink új, jó papírt füzeteink és könyveink számára. Az osztály lelkesen fogadta a hírt és teljes kőzzel indult a gyűjtés. Másnap reggel nem győzték az osztályügyeletenek lemérni a csomagokat. A hírek úgy lettek, percen­­ként, mint valami hetijelentés:­­ mér 30 kg már több mint SO. . . Egyszerre hangos ujjongást hallottunk. A lányok megtalálták a régi teleírt dol­­gozatfüzeteket, amelyekkel már nem törődött senki, de ott porosodtak valamelyik szekrényben. Lemértük és az érereredmény 104 kg volt. Az eredménnyel még így sem elégedtünk meg, hanem elhatároztuk, hogy rokonsá­gában és ismerősei közütt mindenki körülnéz, hogyan lehetne még bővíteni a kész­letet. Volt is kutatás padláson, kamrában. De másnap 2 mázsára emelkedett az össze­gyűjtött papiros, így segítettük mi az iskola padjaiból az ötéves tervet. Steiner Ilona Budapest Kedves Szerkesztő Pajtás ! Szeretnék röviden * beszámolni a csepeti ,, Katona József" áll. ást. isk. „Dobó Katica", mostani Rákózi Mityás vándorzetzlót csapatáról. Főképpen arról a kit dolog­ról, amivel iskolánkban most minden úttörő foglalkozik. Én nem tudok trióim gondolni, csak arra, hogy sok minden egyik után most már otthont is kaptunk a népi demokráciától. Iskolánkban a csapatösszejöveteleket is a karéneket egy nagyon kiért szobában kellett mostanáig megtartani. A múlt héten azonban nagy meglepetns itt bennünket. Tudtunkra adták, hogy Csepel város elöljárósága jóvoltából egy volt vendéglő helyi­ségét kaptuk meg úttörő célokra, iskolánkhoz egészen közel. Leírhatatlan volt az örömünk. Hildám­ gondolunk Rákosi pajtásra, aki gondos­kodik az ő hű úttörőiről, és megfogadtuk, hogy megháláljuk Rákosi pajtásnak azt a sok jót, amit értünk tett. Meg kell mutatnunk hogy érdemesek voltunk erre és igyekeznünk kell a tanulásban, hogy a Rákosi Mátyás vándorzászlónak továbbra is büszke is boldog gazdái maradhassunk Ezt fogadtuk mi meg új úttörő­otthonunkban, amikor először gyűltünk ott össze. S azóta is tartjuk fogadalmunkat, elvégezzük, amire vállalkoztunk. Előre a szebb és boldogabb jövőért. Előre csapatunk jelszavával: Több fegyelem, fokozott tanulást Muringváry Gyöngyi vílt. .. I. I. Raj, Szorgalom Örs. 2 JANUÁR CSAPATDABDA NAPTÁR «. bél­cs őrsvezetők elő­készítik — L­eu­­pitt&náci ülése ha­tározata alapján — ■ köztársasági csa­­patgy­ülést. Olva­sási konferencia elő­készítései a könyv megszertése. (Lásd a szám erre vonat­kozó cikkétt) Harcoljatok az iskola rendjéért és tisztaságáért A Szovjetunió Egészségügyi Minisztériumának felhívása Gyerekek! Bizonyára sokan hallottatok már Vlagyimir Vorosinról, a moszkvai „Trehgomoj" szövöttáru-kombinát he­lyettes mesteréről. Vorosin kezdeményezésére mozgalom indult az üzem tisztaságáért és higié­nájáért. Ezzel a segítséggel a „Treh gomoj" kombinát határidő előtt telje­sítette ötéves tervét. A szovjet ország vállalatainak többsége átvette Vorosin kezdeményezését. Tudjátok, hogy az üzem tisztasága és rendje növeli a munka termelékenysé­gét, javítja a termékek minőségét, őrzi a munkások egészségét. Mindez nektek is szól. Az iskola hi­giénikus berendezése — tiszta és vilá­gos osztályok — segítik a gyerekeket, hogy sikeresen tanuljanak, hogy job­ban fejlődjenek testileg és egészsége­sek legyenek. Harcoljatok az iskola rendjéért és tisztaságáért! Gondosan megmosakodva, megfésül­ve, ápolt fogakkal, tiszta ruhában és cipőben járjatok az óráikra. Mielőtt be­léptek, töröljétek le lábatokat. Ne sze­meteljetek, ne piszkítsátok az iskola helyiségeit. A papírt, ételmaradékot dobjátok a szemétkosárba. Vigyázzatok az iskola bútorzatára, ne karcoljátok össze, ne törjétek el. Ne törjétek el a krétát, a táblát csak nedves ronggyal töröljétek. A szá­raz rongy nyomán por száll a leve­gőbe. Bekerül az emberek tüdejébe és árt egészségünknek. A tíz percekben valamennyien menje­tek ki az osztályból a folyosóra Ilyen­kor jól ki kell szellőztetni az osztályo­kat. Ügyeljetek arra, hogy óra alatt nyitva legyenek a folyosók szellőztető­­ablakai. Vigyázzatok a könyvekre — sajáto­tokra éppen úgy, mint a könyvtáriakra. Kössétek be őket papírba. Tartsátok tisztán a füzeteket. Ne öntsétek ki a tintát, ne piszkítsátok be vele ujjato­­kat, vagy a tanszereket. Minél tisztább egy tanuló, minél hi­­giénikusabb körülötte a berendezés, annál sikeresebben halad tanulmányai­ban. Kövessétek Vor­bém­ példáját! Harcoljatok az iskola rendjéért és tisztaságáért!

Next