Pajtás, 1954 (9. évfolyam, 1-51. szám)
1954-01-27 / 3-4. szám
* p 163 ^ Olvasómozgalom a Szovjetunióban Lenin és Sztálin elvtársak rendszeresen, tervszerűen olvastak és olvasmányaikról, gondos feljegyzést készítettek. Példájukat a Szovjetunióban minden pionír követi. Azáltalános iskolák második osztályos tanulói már vezetnek olvasónaplót, feljegyzik a könyv címét, írója nevét, illusztrátásának nevét és az olvasás keltét. A harmadik osztályosok a könyv rövid tartalmát is leírják. Mire az alsóbbosztályosok felsőbbosztályosokká válnak, az olvasónapló vezetésének valóságos művészei. A könyv rövid tartalmán kívül naplójukba írják azt is, mlyen gondolatokat váltott ki belőlük olvasmányuk; leírják a könyv hőseivel folytatott beszélgetéseiket.. A szovjet pionírok nemcsak olvasónaplót vezetnek, hanem tervet is készítenek arról, hogy bizonyos idő alatt milyen könyveket olvassanak el. Az olvasási terv igen hasznos. Visszatartja a túlságosan mohó olvasókat a káros „könyvfalástól“, a kényelmeseket viszont gyorsabb olvasásra serkenti. Mi történik az olvasónaplókkal? Gyűléseken felolvassák, megvitatják a naplók jegyzeteit. Ezekből, a vitákból minden pionír igen sokat tanul. x A DOLGOZD NÉPÉRT, A HAZAÉRT RÁKOSIVAL ELŐRE! A DISZ KÖZPONTI VEZETŐSÉG LAPJA ÚTTÖRŐK ES ISKOLÁSOK SZÁMARA IX. ÉVFOLYAM. 1—2. SZÁM.ÁRA 60 FILLÉR 1954 JANUÁR 20. r^~JEZÜST-ERDÖ VI ARANY-VÁR 7 -----------------——— - , ,*ÉA ---------------------------- Hallottátok-e hírét a csillagszemes juhásznak? Róla mondja a mese, hogy mindenképpen kitartott elhatározása melett. Nem akart a királynak jó egészséget kívánni, amikor őfelsége tüsszentett. Hiába fenyegette a király börtönnel, halállal, hiába ígért ezüsterdőt, aranyvárat, gyémánttavat, nem tántorította el, nem csábította semmi. -Övé is lett bátorsága, szilárdsága jutalmául előbb a fele, majd az egész királyság. Jó király is lett belőle, igen szerették alattvalói. Ti is ilyen keményen kitartotok elhatározásotok mellett? Amikor tanulás közben csábít a játék, várjon mindannyian azt felelitek rá, hogy „nem megyek én addig játszani, amíg meg nem tanulom a leckémet”? Sok-sok ilyen, pajtás van. Ezek meg is kapják jutalmukat. Másnap szép, gömbölyű ötös kerül nevük mellé. Félévkor pedig — mert hiszen már közel van az első félév befejezése — olyan szép bizonyítványt visznek haza, hogy mindenki csodájára jár. Vannak azonban olyan pajtások is, akik nem mernének határozott igennel válaszolni előbbi kérdésünkre.. Látom, Ko-vács pajtás is lesüti a kissé a szemét. Bizony, ő tegnap keményen elhatározta, hogy egész délután a számtant tanulja. Mégis, félóra múlva, amikor, Szabó Laci farcsolyázni hívta,a csapetpapot otthagyott és csak este tért vissza könyvéhez. Ugye, Kovács pajtás, te is szeretnéd, ha félévkor jó bizonyítványt Vincél haza? A jó bizonyítványnak ára van ám! Nem adják olyan könnyen. Sok-sok kemény elhatározást, sok-sok tanulással töltött órát foglal magában. A tudósok, feltalá- lók is hosszú, kitartó munkával jutnak el céljukhoz. Asbóth Oszkár mérnök, a helikopter magyar feltalálója, ezerötszáz kísérlet után készítette el a légcsavart. Milyen szilárd elhatározás kellett ahhoz, hogy ezt a nehéz, sokszor kilátástalannak látszó munkát sikerrel fejezze be! Ma már ezer és ezer helkopter száguld a világban és hirdeti a kitartó munka diadalát. Lássatok újult erővel a tanuláshoz a téli szűrődő után. Tanuljatok meg minden leckét a kutatók és tudósok szorgalmával, állhatatosságával, türelmével. Így lesz tiétek a tudás ezüsterdeje és a arany vára. ■5 ^ p 264631 JÁTÉK AZ ÉVSZÁMOKKAL SZÍVÜNKBEN ÉS LENIN Vlagyimir Iljics Lenin, az egész világnak e nagy és igaz embere, harminc évvel ezelőtt, január 21-én meghalt. Lenin elvtársat azért szeretik oly'forrón az embereik, mert megtanította őket, hogyan kell harcolni a kizsákmányolók ellen, megtanította őket, hogyan küzdjenek az igazságért. A lenini igazság 1917 októberében győzött. E világraszóló győzelem után Lenin elvtárs minden erejével, lángoló szívének egész füzével azon dolgozott, hogy a szovjet hazát erőssé, megdönthetetlenné tegye. Olyanná, amelyre reménységgel tekintenek a föld elnyomott népei. Sohasem sajnálta erejét, ha a nép boldogságáról vo Lenin elvtárshoz becsületes ember számára nyitva állt az út. Számtalanszor keresték fel őt munkások és parasztok. Ha megtudta, hogy munkás és paraszt vendégei vannak, minden fontos munkát félretett és fogadta őket. Lenin megbecsülte a dolgozók javaslatait, megjegyzett minden okos szót, amit a munkásoktól hallott- így egy beszélgetéskor sohasem mulasztotta el az alkalmat, hogy :a ragyogása. Nem is volt a földnek még olyan embere, akit úgy szerettek volna az egyszerű dolgozók, mint őt. Lenin elvtárs az emberiség fényes jövőjéről, hatalmas gyárakról, aranyló búzamezőkről, gyönyörű falvakról, és gondtalan, vidám gyermekkorról, egy új világról álmodott. Amit Lenin elvtárs elkezdett, a Szovjetunió Kommunista Pártja Sztálinnal, Lenin lángeszű tanítványával valóra váltotta: a szovjet nép ma már a kommunizmust építi. A mi lenini tanítás adott kió erőt a szovjet népnek, hogy legyőzze a leggonoszabb ellenséget, a német fasizmust és felszabadítson sok elnyomott népet, köztük a mi népünket is. Lenin, a nagy gondolkodó és vezér meghalt. De Lenin óriási alakja, tanítása harminc év távlatában is elevenen él a világ népeinek, a mi népünknek szívekén is. S amíg ember lesz a földön, addig élni fog és vezet bennünket további győzelmek felé. A szó, minden dolgozók gyermekeinek életeután érdeklődjön. Szerető szőrén viselte a jövő nemzedékének sorsát. Aki egyszer Lenin elvtárssal beszélt, az nem felejtette el soha. A szívekbe, az emlékezetbe belevésődött Lenin lejekből fakadó szavainak fényes A történelmű szakkörön sok jó dolgot találtunk már ki. Például: az évszámok könnyű megjegyzésére játékot eszeltünk ki. December elején az egyik szakköri foglalkozáson kemény papírból kártyanagyságú lapokat vágtunk ki, mégpedig harminchármat. Tizenhatra ráírtuk a legfontosabb történelmi eseményeket, a másik tizenhatra a megfelelő évszámokat. Egy lapot üresen hagytunk, ez lett az „ügyetlenek lapja.“ A játék menete a következő: Az örsöt (mert legjobb ezt örsi összejövetelen játszani) két csoportra osztjuk. Az egyik csoport kapja az eseményeket, a másik pedig az évszámokat. Egyszer az egyik, máskor a másik csoport kérdez. Például az egyik pajtás felmutatja a kártyáját és megkérdezi: „Mikor volt a mohácsi vész?“ Erre az 1526-os számot rejtegető pajtásnak fel kell azt mutatnia. Ha nem mutatja fel, vagy pedig valaki „rossz“ számot mutat fel, hibapontot kap. Akinek három hibapontja van, megkapja az „ügyetlenek lapját.“ Vele együtt csapata is elveszti a játékot. Nagyon hasznos játék ez. Próbáljátok meg ti is! Horváth Lajos Vili.o. Sárbogárd. .. CSAPATgárDISTA-TALÁLKOZÓN HALLOTTUK: PIROS ÉS FEKETE PONTOKstrft• • • Hasznos tapasztalatokkal zárultak a csapatgárdista találkozók. Miről beszélgettek legtöbbet? Elsősorban is a tanulásról. Nyitrai Tibor (Nagyléta) elmondta a csillebérci találkozón, hogy ő rendszeresen segíti a gyengébben tanuló Tarján pajtást. Igen ám, de mi történik akkor, ha a gárdista nem ér rá segíteni gyengébb társainak? Ez is szóba került a találkozókon. A debreceni jótanulók nagy része jár az úttörőházba, zeneiskolába, különféle sportedzésekre. Várjon mikor segítsék ők a gyengébbeket? Néha csak este érnek rá tanulni. Cselekedjenek úgy, mint a szombathelyiek, akik csak reggel,, közvetlenül az óra megkezdése előtt kérdezik ki a gyengébbeket? De mi történik akkor, ha a gyengébb pajtás nem értette meg a leckét s így nem is._ tudta megtanulni? Ilyenkor már nincs idő alaposan megmagyarázni a bonyolult számtanpéldákat és nyelvtani szabályokat. Mást kell itt kitalálni! A karcagi pajtások már meg is találták az orvosságát. Két-három gyengén tanuló pajtást vándortanulókörbe osztottak be és a jótanulók közül mendig az segíti őket, akinek az ideje legjobban megengedi. Sok szó esett arról is, hogy az őrs hogyan segítse a jótanulást. A győrszentiványi csapatnál az őrsvezetők nagyrésze csak pontoz. A jótanulók piros pontot, a gyengék pedig fekete pontot kapnak. Érnek el valami eredményt? Legfeljebb csak annyit, hogy a pajtások titokban ellopják az őrsvezetők pontozó füzetét és teliszele rakják pontokkal,pirossal, feketével vegyesen. Segíti ez a tanulást? Bizony nem. Vannak aztán olyan őrsök is, ahol egyebet sem csinálnak, csak értékelnek és a középérdemjegyet számolgatják. Az ilyen őrsi foglalkozásokon ugyonánják magukat a pajtások, így hát ez sem segít. Segítheti egyáltalán az őrs a tanulást? Bizony segítheti. Juhász Koppány pajtások például őrsi összejöveteleken kijárnak az erdőbe és megfigyelik a fák, bokrok, növények életét. Ezeket a meg- figyeléseket azután a növénytan-órákon hasznosítják. A szegedi pajtások vidám földrajzi utazásokat játszanak a térkép segítségével, a makóiak pedig tréfás nyelvtani találóskérdéseket adnak fel egymásnak. A fegyelem sem kerülte el a gárdisták figyelmét. Vájjon mit lehetne ezen a téren cselekedni? Zászlót rendszeresíteni, amely vándorolnaegyik rajtól a másikhoz? Kizárni a rendetlenkedőket az őrsből, vagy a rajból? Tucatszámra faragni a rímeket a csínytevőkről? Nem! Hát akkor mit cselekedhetnénk? — Mi lenne, ha a gárdisták fegyelmezett magatartásukkal példát mutatnának? Elsősorban önmagukra vigyáznának? A pécsi Egyetem utcai iskola nyolcadikos pajtásai így cselekednek. A rajtanács tagjai elsősorban önmagukra vigyáznak. íme, ilyen hasznos tapasztalatokat gyűjtöttek a gárdisták.