Pajtás, 1954 (9. évfolyam, 1-51. szám)

1954-11-18 / 46. szám

A napokban Seres Jóská­val, a prügyi Móricz Zsig­­mond csapat tanácselnökével­­ beszélgettem. A téli szünidő­re terelődött a szó. Tavaly nagyon megjártuk a szünidő­vel — mesélte Jóska. — Na­gyon vártuk, de nem készül­tünk rá. Ebben az évben máskép csináljuk. — Batta tanácselnök elv­társ udvarán van egy tágas nyárikonyha, itt kosárfonó­­műhelyt rendezünk be. A múlt télen Kertész János bá­csitól, a szomszédunktól megtanultam a kosárfonást. Megtanítom a pajtásokat is. Elmegyünk a tiszaparti fü­zesbe és onnan hozunk vesz­­szőket. Ebből fonunk sze­nes, ruhás, tojásos, és a lá­nyoknak varróeszközös ko­sarat. Minden osztálynak ké­szítünk virágtartó kosárká­kat és befestjük zöldre, vagy pirosra. Lakbér fejében Bat­ta nénit is ellátjuk minden­féle kosárral. Sándor Jóska, az iskola mesemondója meg­ígérte, hogy munka közben majd szórakoztat bennünket. Reméljük, hogy a nótásked­­vű Czirka Béla és Ficsor Sa­nyi, a csapat mókamestere is felcsap kosárfonónak.­­ „A csapat legjobb sak­kozója“ címért sakkolim­­piászt rendezünk. Pecsenye Erzsi és Szoboszlai Endre, a nyolcadik osztály legjobb já­tékosai lesznek a „sakkbí­rók“. Először őrsök között indítjuk el a veresnyt, az­tán a rajok közt. Végül, aki győztesen kerül ki, az igaz­gató bácsival méri össze erejét. — Nemrégen levelet kap­tunk a téglás­ gyerekektől. Kérik, hogy meséljünk ne­kik Móricz Zsigmondról, csapatunk névadójáról. Hi­szen itt élt falunkban hét­éves korától. Úgy gondol­tuk, a szünidőben csinálunk egy szép albumot, képeket, rajzokat készítünk arról a házról, amelyben lakott. A hetvenéves Drofti Berci bá­csit, régi játszótársát is fel­keressük és megkérjük, me­séljen nekünk róla. Pallagi nénihez és Papp nénihez, Móricz Zsigmond rokonai­hoz is elmegyünk. Szőke Irén őrsében elhatá­rozták a lányok, hogy a szünidőben valamennyien megtanulnak kötni, varrni. Irén édesanyja arról híres a faluban, hogy szépen tud hímezni. Megkérik, tanítsa meg az őrs tagjait is. A nyolcadikosok készíte­nek egy vándor­ albumot. Az első oldalára leírják falujuk történetét és elküldik haj­­dúszoboszlói Dobó István csapatnak. Egy kis levelet is mellékelnek, amelyben meg­kérik a csapat nyolcadiko­sai , hogy­ írják le ők is vá­rosuk történetét és ragasz­­szanak az albumba egy-két képeslapot. Azután tetszés szerint küldjék tovább. Ezt a sok szép tervet minden prügyi úttörő ismeri. Erről a faliújság gondoskodik. A szerencsi leányiskolá­ban az egyik tantermet a szünidőre berendezik úttörő­­otthonnak. A padok helyett székeket és asztalokat visz­nek a szobába. Az ablakok­ra függönyöket tesznek és az iskola virágaiból egy szép élősarkot csinálnak. Ide vi­szik az üvegszekrényt a könyvekkel, a sakkot és a társasjátékokat. Mialatt a rádiót hallgatják, hála­zászlót hímeznek. Iskolájuk szomszédságában van Rákó­czi Zsigmond egykori vára. Ezt teszik a zászló közepére. Köréje pedig Szerencs leg­fontosabb dátumait varrják. Ilyeneket: 1606: a szerencsi országgyűlés; 1847: itt járt Petőfi Sándor, vagy 1889: a cukorgyár megalakulása.­­ Abonyban, a Kálvin-téri iskola úttörői a szünidőben megírják felszabadulásuk történetét, Petőfinek és Gy. Gaál Miklósnak, a hős aradi tábornoknak, csapatuk név­adójának életét. A Budapesten, a márvány­utcai leányiskolában a há­rom testvérosztály, a hete­dik á, b és c­­,Élő Pajtás“ klubnapot rendez a szünidő­ben. Eljátsszák a Pajtás ok­tóber 28-i számában lévő cikkeket. Megtanulják a ne­gyedik oldalon lévő torna­gyakorlatokat, megelevení­tik Szemfüles Ferkót, a ka­landos képregény Mákjait. Biztosan még sok szép terv készül a téli szünidőre. Sze­retnénk, ha azok a gyerekek is elárulnák ötleteiket, akik eddig titokban tartották. Zsigmond Márta 4rsa ■fiura az egri „veszekedő“ őrsöt és a cikkek többi szereplőjét. A v­ÁRHATÓ IDŐJÁRÁS ÁTÉLI SZÜNIDŐRE Az egyik délelőtt új faliújság került a paksi I. számú iskola falára. Tíz percben, amikor a pajtások ki­jöttek a folyosóra, már az osztály ajtajá­ból olvashatták a fel­írást: „Földrajzi fi­gyelő”. Csakhamar körülállták, nézeget­ték, olvasgatták a cik­keket. Megtudták, hogy a faliújságot a földrajz-szakkör szer­keszti. Nemrégen alakult,­­ de máris nevezetes ez­­ a szakkör. Négy kis­­ csoportból áll: kuta­­­­tókból, meteorológu­sokból, térképészek-­­ ből és csillagászok- - ból. A „Földrajzi fi- - gyelőn” mindegyik­ csoportnak van egy 7 kis parcellája. Itt ad­i­­ják hírül merre jár­tak, min dolgoznak. Nehéz lenne eldön­teni, hogy melyik csoport munkája a legérdekesebb A ku­tatók olyanok, mint valami búvárok. Leg­többször úton van­nak, járják a hegye­ket, völgyeket, az er­dőt és mezőt. Min­dent jól megfigyel­nek. Nemrégen a Páli-völgyben jártak. A Hideg-völgy­ben is alapos terepszemlét tartottak. Rájöttek, hogy a Páli-völgy és a Hideg-völgy között lévő gerinc egyenlő a Kis-hegy magasságá­val. A talaját is meg­vizsgálták. Király Jóska mindjárt meg­állapította, hogy lö­szös. A kutatók egy­­egy túráról mindig gazdag zsákmánnyal térnek haza. Már ed­dig körülbelül kilenc­ven féle talajmintát gyűjtöttek. A meteorológusok csoportjában Palotás bácsi,­ a hivatalsegéd a tiszteletbeli szak­köri tag. Sokat tanul­tak tőle a gyerekek. Hosszú évek óta m­inden nap ő méri a paksi Duna vízállá­sát és naponta eljut­­tatja" Budapestre,". an Meteorológiai Inté­zetnek. Mostanában a kis meteorológusok sokat segítenek neki. De nemcsak ebből áll a munkájuk. Minden nap, reggel, délben és este megmérik a hő­mérsékletet. Ezekből az adatokból számít­ják ki a napi, havi és az egész évi közép­hőmérsékletet. Álta­lában figyelik a rá­diót és a várható idő­járást mindig jelzik a ,,Figyelőnk’. Ha pél­dául talajmenti fa­gyot jelez a rádió, akkor nyomban fi­gyelmeztetik az ifjú természetkutatókat, hogy a kényesebb nö­vényeket takargassák be. A csillagászok szö­vetséget kötöttek a fi­zikai szakkörrel. Kö­zösen készítenek egy távcsövet. Ezen ke­resztül nézik majd esténként a csillagok világát. Már gyorsan megtalálják a Nagy Medvét, a Sarkcsilla­got, a Fiastyúkot, a Lant csillagképet. A térképész-mű­helyben javítgatják a pajtások a beteg, té­­pettszélű térképeket. A hiányzó részeket berajzolják és gondo­san kifestik. Új tér­képeket is csináltak már. Harmath Miklós elkészítette Észak- Amerikát. Németor­szág és Afrika térké­pe is készen van már, de legjobban Paks képe sikerült. Ili Ida és Tuba Erzsi majdnem két hétig dolgozott rajta. Köz­ben még heves vita is támadt köztük a Retek­ utca miatt. Ugyanis Erzsi ebben az utcában lakik, nem nézhette jó szemmel, hogy Ida lejjebb rajzolta, mint ahogy a valóságban van. A téli szünidőre is sok szép terve van a szakkörnek. Hideg napokon utazásokat rendeznek a térké­pen, grafikonokat és újabb térképeket raj­zolnak. A kutatók újabb felfedező útra indulnak, a meteoro­lógusok megtanulják a csapadékmérést és ha minden jól megy és hó is lesz, akkor ródlival is végigmé­rik a paksi dombokat és lejtőket A tk Kitüntetett nevelők A falusi pedagógu­sok első országos kon­ferenciáján Népköztár­saságunk Elnöki Taná­csa huszonnyolc ki­váló falusi nevelőnek adott magas kormánykitüntetést. Dobi István az­ Elnöki Tanács elnö­ke a következő szavak kíséretében nyújtotta át a kitüntetéseket: „Azt „Szocialista Munkáért Érdemérem“ Ökrös István ált. Isk igazgató­je­zt. Szilágyi Károly csongrádmegyei tanács okt. oszt. isk. csop. vezetője. Németh Béla ált Isk. Igazgató Ih­arosberény. Ottmayer Gyula ált isk. nevelő Rrcss. Bucsis Imréné ált. isk. nevelő Nyáregy­­háza-Felsőszőllős. Bognár Klára ált. isk. Igazgató tanító Kislak. „Munka Érdemérem” kitüntetést kap­tak: Simon Mihály ált. Isk. igazgató Gá­doros. Deli Lajos ált. isk. igazgató Székkutas. Balogh Antal ált. isk. nevelő Tiszacsege-Szilágyitanya. Petró József általános iskolai nevelő Namdhalász- Homoktanya. Nemes Károly általános isk. igazgató Kajárpée. Tóth Károly ált. isk. Igazgató Mátyás. Kövesi Péterné ált. isk. nevelő Nemesgulács-Köbölkút. Re­mény Ferenc ált. isk. igazgató Magyar­­egregy. Tóth László ált. isk. vezető-ta­kivánom a kitüntetett pedagógusok­nak, hogy még sok-sok esztendőn át fáradozzanak tovább jó egészségben szeretett magyar hazánk ifjú nem­zedékének nevelésén.” „Munka Érdemrend" kitüntetést kaptak: Osztényi Endre általános­­iskola igazgató (Nagymaros) Kotsis Margit általános iskola nevelő (Kurd). kitüntetést kaptak: ii­tó Csempeszkopács. Ugrai József ált. isk. igazgató Kercaszomor. Molnár József ált. isk. nevelő Boconád-Csár­da­­tanya. Bátor Erzsébet ált. isk. nevelő Tarany. Keszei János át Isk. Igazgató­­tanító Várkeszö. Veszel­ László duna­­vecsei járás tanulmányi felügyelője. Konti Ferenc ált. isk. nevelő Tápiósze­­cső. Stric­d György ált. isk. igazgató­­tan­ító Törte­-Ludaspuszta. Boros Mária ált. isk. nevelő Kaba. Kiss Jánosné ve­zető óvónő Pápa. Szabó Mária óvónő Nagyléta. * A kormánykitüntetések átadása után Erdey-Gruz Tibor oktatásügyi miniszter 37 pedagógusnak nyújtot­ta át az „oktatásügy kiváló dolgozó­ja’* kitüntetést. Menekülnek MAIn AZ EGYESEK ÉS KETTESEK'­ Egy hét telt el azóta, hogy megkaptátok a negyedévi értesítőt. Akinek sok ötöse volt, jól vigyáz rá, hogy megtartsa min­det, ha lehet, még szerez is hozzá. Aki­nek egyese­ kettese volt, már az első na­pon megígéri, hogy a félévi értesítőjé­ben kijavítja. Félév... az bizony még messze van. De miért kell olyan hosszú ideig várni? Hiszen itt van az osztályozó­napló. Ebben már az első napon is lehet javítani. Nos, az első hét után mit mondanak az osztályozónaplók? Kérdezzük meg a lovag utcai iskola naplóit: Az Új­ osztály naplója. Az én Fodor Katimnak földrajzból hármasa volt. Mondtam neki, hogy igyekezzék, hiszen tudna ő jobb jegyre is felelni. Lám, iga­zam volt. Alig kapta meg a negyedévi értesítőjét, máris négyesre felelt. 17/a osztály naplója: Zimonyi Adrient én eddig a „kettesek kapitányának" tar­tottam. Most már két hármasa és egy né­gyese is van. Yb­b osztály naplója: Tudjátok-e, hogy az egyesből hogyan lesz hármas? Kér­dezzétek meg Rózsa Margitot, ő már tudja. (Érdemes volt a negyedévi értesí­tőben figyelmeztetni.) VIH- osztály naplója: örömmel jelen­tem, hogy Jobbágy Gabi is szakított már a magyar kettesével. ... És a többi felelő? Bizony, akad olyan pajtás is, akinek még nem sike­rült az első nekifutás. Róluk most még hallgatnak az osztálynaplók. Türelem, türelem. De ugye, ti is türelemmel ültök füzetetek, könyvetek mellett, hogy a kö­vetkező nekifutásnál már jobb eredményt érhessetek el?. • : * ■.

Next