Pajtás, 1959 (13. [14.] évfolyam, 1-52. szám)

1959-07-15 / 28-29. szám

Szekszárdig nem történt semmi. Szekszárdon azonban közölték, hogy Szedresre — ahonnan még azon a napon vissza akartam fordulni — megy ugyan busz, de csak másnap jön visz­­sza. Majd csak lesz valahogy — gondol­tam. Szekszárdról egy órai út után érkez­tem a kis faluba, amely olyan csen­desnek kihaltnak tűnt, mintha egy lé­lek sem lakná­ Az iskolában csak az igazgató bácsit találtam. — Ilyenkor mindenki a földeken dol­gozik — tárta szét a kezét mosolyogva —, de azért ha úttörőkkel akar beszélni, menjen el az otthonukba. A falutól egy kilométerre, öreg fák árnyékában húzódik meg egy öreg kas­tély. Valamikor gazdag földbirtokosoké volt, most az ifjúság háza — egyik ter­me az úttörők tulajdona. Legnagyobb meglepetésemre, a 2043 számú Petőfi Sándor csapat majd minden úttörőjét ott találtam. Méghozzá nagy munkában. A terem padlózatán szanaszét heverő száraz gallyakról fejtették a selyem­­gubókat. A tanulás mellett három do­boz hernyó nevelésére, gubóztatására vállalkoztak. Az utóbbi napokban lovas­kocsikkal hordták a levelet a falánk hernyóknak. Nehéz volt, de megérte — mondogatják mosolyogva. Előzetes szá­mításuk szerint több, mint egy mázsa gubó lett. Egy mázsa gubóért pedig 4000 Ft-ot kapnak. 1/0 Éjféli riadó Hogy ne érje készületlenül őket a ba­latoni táborozás, a Sió pártján kétnapos próba­tábort rendezett a csapat. Velük mentem, én is. Az év borongás volt, időnként villámlott, tartani lehetett az esőtől, a pajtások erejüket megfeszítve dolgoztak, hogy idejében felverjék a sátrakat, mire szemerkélni kezdett, már ponyvák alatt voltunk. "Úgy látszik azonban csak ijesztgetni akart az idő, mert nem lett nagy eső, kitisztult az ég, kellemesen sütött a nap,­­úgy, hogy fürödni is lehetett. Jól bentjártunk már az éjszakában amikor lefeküdtünk. Fáradt lévén ha­mar elaludtam. Nagy csattanásra riad­tam fel. Kinéztem a sátorból, minden­felé futkosó alakokat láttam. Valaki azt kiabálta, hogy megtámadtak bennünket a szomszéd falusiak. Gyorsan magamra kapkodtam ruhámat és előbújtam én is. Ekkor már minden úttörő ott sorako­zott a csapatvezető előtt. Técsi József elvtárs elmesélte, csupán azt szerette volna megtudni, milyen frissek a pajtá­sok és ezért a honvédségtől kapott puf­fancsot robbantotta fel. Nagyon meg van elégedve — mondta, mert például a Tigris-őrs tagjai harmincnyolc másod­perc alatt sorakoztak fel a tábor előtt. Amikor körülnéztem láttam ám, hogy némelyik pajtás lábán felemás cipő volt, sokan pedig mezítláb álldogáltak a té­ren. B. Szabó Erzsike a blúzát vette fel fordítva. Hiába nem akartam, nevetnem kellett, de hamarosan belém szorult a a­ nevetés, mert észrevettem, hogy raj­tam is fordítva van a pulóver. Jj/f/f Az álom sziget Térképet tettek elém, öt olyan hely ven rajt* /eltüntetve — mondták — W Mmcrox, ahová az úttörők kirándulnak. Ha vá­lasztok egy helyet elvezetnek oda. Kis pontra mutattam, amely fölé ez volt ír­va: „Álomsziget’’. A Sió mellé vízzel körülvett szigethez vezettek. A szigetre csak az úttörők ál­tal ismert, keskeny ösvényen lehet be­jutni, aki másfelől próbálkozik, derékig érő mocsárba kerül. Az út titkos, sen­kinek sem árulják el, engem is bekötött szemmel vezettek keresztül rajta. Ked­ves kis hely ez a sziget. Bozóttal borí­tott háta jó búvóhelyül szolgál, pázsit­ján pedig hanyatfekve, szabadon szá­guldozhat a képzelet, álmodozhatsz ami­ről csak akarsz. Talán ezért is kapta az álom nevet a kis sziget. Ugyan­úgy, mint az újlaki erdőben itt is jurtát építenek majd. Ha sikerül nekik csónakokat sze­rezni ez a hely lesz a víziraj tanyája is... Annyi látnivaló volt ebben a kis falu­ban, hogy még a másnapi buszt is le­késtem, három kilométert gyalogoltam, hogy vonaton bejussak Szekszárdra. 0. Pusztai úttörők Kora reggel busz vitt Csámpa-pusztá­ra. Nem tudom, hogy vagytok vele, de én nagyon szeretem a végtelen síkságot, ahol szabadon nyargalászik a szél, s ahol sejtelmesen susog a sárgára érett búzatenger. Közvetlen az út mellett áll az iskola. Most néptelen. Nem találkoztam úttö­rőkkel, mégis sok mindent megtudtam róluk. Nem a széltől, a pusztai embe­rektől. Mert tavaly óta mindenki jól ismeri itt a pusztán a vörösnyakkendő­­sök kis csapatát. Tavaly, kertjükben ahol most kuko­rica zöldellik, sárgadinnyét termesztet­tek. Annyi sárgadinnyéjük volt, hogy kocsival hordták a paksi piacra. Az íz­letes dinnyét gyorsan elkapkodták. Egyik alkalommal paksi kofa szólította meg őket. — Kié ez a dinnye? — Az úttörőcsapaté — válaszolták büszkén. — A pénz pedig a tiétek ugye — ne­vetett rájuk az asszony. — Az is a csapaté. — Adjátok drágábban úgy is elviszik és akkor nektek is lesz hasznotok. — Mi úttörők vagyunk, mi nem csi­nálunk ilyet — válaszolta Kaján Juli­ka. Julika talpraesett válaszát megtudták a pusztán is. Ettől kezdve nagy tekin­télynek örvendett a csapat. jijiji A tárnák mellett fekszik Nagymányok. Bányászok lakják. Az úttörők is jószerencsét köszönnek amikor meglátogatom őket. Akik nem mentek dolgozni a brikettgyárba — mert nyáron a nagyobbak közül sokan men­nek oda — az iskolában szorgoskodnak. Táborba készülnek. Javítják a sátrakat, és varrják a szalmazsákot. De nemcsak a lányok, a fiúk is. Hügner Jóska olyan foltot kerekített a szalmazsákra, hogy még a lányok is megcsodálják. Nemrég a főzés tudományában „főzték" le a lá­nyokat. Most meg ... — Hova mentek táborozni — kérdem Gályer Irmától. *— Zamárdiba. *—Szép hely. *— Szép lesz a táborunk is. Villanyt vezetünk a sátrakba. *— Villanyt? •— Igen. A brikettgyártól skaptun­k kis áramfejlesztőt — meséli boldogan. *— Mikor indul a csapat? *— Július 18-án. Jószerencsét köszönve búcsúzom. Már az ajtónál járok amikor utánam szól. "— Ha eljön a táborba rádiót is hall­gathat nálunk. Mert az is lesz. Faragó György ’VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVWf Baranya megyei lányok biztatják Csille­­bércen a Pók labdarúgó-csapatát