Pajtás, 1967. július- december (22. évfolyam, 26-50. szám)

1967-08-03 / 30. szám

M­ár az első izlandi látvány is lenyűgözött. Alattunk, a mélyben a Föld újszülöttje, a tengerből „kinőtt” új lávasziget füstölgött. A vulkánok és gejzírek hazájába érkeztünk. A Kervalikból Reykjavikba ve­zető fehér betonút mindkét olda­lán barnásszürke bazalt és vulká­ni tufából felépült lakatlan fenn­sík húzódik, egyetlen fa s bokor nélkül. Távolban a hegyek havas csúcsai látszanak. Úgy tűnik, mintha holdbéli tájon járna az ember. Az izlandi vulkánok közül sok még ma is működik. Mellettük hatalmas erővel tör fel a forró víz. A „Nagy gejzírt” kö­zelebbről is megnéztem. 100 C fo­kos vízoszlopa 1—2 óránként rob­ban fel 20—30 méteres magasság­ba. Országszerte hőforrás vizével fűtött melegházban termesztik a gyümölcsöt, zöldséget. Reykjavik házait is források vizével fűtik, és mintegy 60 meleg vizű uszodá­juk van. Megismerkedtem a „gejzír­­fröccsel”. Féldeci rumból, másfél­­deci meleg gejzírvízből és egy teáskanálnyi cukorból áll. — Akarsz bálnákat látni? — kérdezte kísérőm. — No, akkor gyerünk Selfoss-ba, a budapesti Városligetben né­hány évvel ezelőtt kiállított „szárított” bálnán kívül nem láttam még a tenger fenevadját — így hát megragadtam az alkal­mat. A hatalmas bálnák a városo­kig merészkednek, s a parton meg a Selfoss-híd alatt figyelik a láto­gatókat. A gyerekek nagy jártas­sággal igyekeznek érdekesebbé tenni az eseményt: halakat dobál­nak a rettentő nagy tátott szájak­ba. Félelmetes látvány. Első sétámon este 10 órakor kellemes napsütésben ismerked­tem meg Erik Gundmundsonnal, a 14 éves, feltűnően szőke izlandi fiúval. Sok mindent megtudtam tőle. Erik mindenhová elkísért , és remek idegenvezetőnek bizo­nyult. Tőle tudtam meg, mit is je­lent az a titokzatos elnevezés: vándor­ iskola. Izlandnak mind­össze 180 ezer lakosa van, szét­szórtan, szinte, elrejtve élnek a kopár, kietlen hegyekben. Néme­lyik faluban tíz gyereknél több nincs is, a tanításukat viszont meg kellett oldani. V­ándor tantestületek alakultak, s pedagógusok járják a fal­vakat. Mindenhol töltenek pár hetet, feleltetik a tanulókat, kiosztják az osztályzatokat, s mennek tovább. A gyerekek szor­galmasan készítik a házi feladato­kat, és izgatottan várják, mikor „jön” az iskola. Az izlandiak büszkén őrzik a vikingek emlékeit. Bátor, merész, edzett emberek voltak, akiknek ádáz közdelmet kellett vívniuk a természettel. Útirányukat nappal a naphoz, éjjel a csillagokhoz iga­zították, ugyanis nem volt sem térképük, sem iránytűjük. A vi­torlázás pedig a jégtáblákkal, jég­tömbökkel borított tengeren ne­héz és nagyon veszélyes volt. Erik Torvaldsson, akit mindenki csak „Rőtszakállú Erik”-nek nevezett, s akit a vének tanácsa három évi számkivetésre ítélt, kis csónakjá­val és kevéske élelemmel vágott neki a bizonytalan útnak, a jég­táblákkal borított ködös tenger­nek, s 986-ban felfedezte Grönlan­­dot, a „Zöld országot”.... A következő napon Erik bará­tom a programba bekapcsolta nagybácsiját, Jón Gudmundssont is, aki egy ha­lászhajó kapitánya. Csónakkal mentünk s Erik kitűnően bánt az evezőkkel. Gyakorlott mozdula­tokkal segített a hálók bevoná­sánál is, nem is szólva arról, hogy szakácsot megszégyenítő ügyes­séggel bontotta fel a halat, és tűz­te a nyársra. Míg én a kapitány­nyal beszélgettem, Erik apró, piros rákokat horgászott Nagy tálba tette, leforrázta és a szinte még mozgó „csemegével” kínált ben­nünket Finom volt I­zland. A térkép úgy jelzi, hogy kopár, rideg vidék. A fákat a földből feltörő hőforrások he­lyettesítik, fű helyett bazalttör­meléken jár az utazó. Ez a kietlen földrész az izlandiakat kemény, büszke emberekké formálta. Én mégis mindig éreztem kedvessé­güket, vendégszeretetüket. Kalanovics János !

Next