Pajtás, 1977. január-május (32. évfolyam, 1-21. szám)

1977-01-06 / 1. szám

Gyerekkoromban fél­tem az iskolától. Ha megláttam a­­fehér­­kö­penyes tanárt, kezében a kék d­olgozatfü­zetekkel, olyan ijedtség fogott el, hogy összeadni is elfe­lejtettem. Még most is orromban érzem a tor­natermek levegőjét, te­nyeremen a mászórúd sí­kos tapintását. Soha nem sikerült egy—másfél mé­ternél feljebb jutnom raj­ta. Rettegés helyett öröm Ezekből a rettegések­ből sokat okultam. Kol­légáimmal rengeteget beszélgetünk-vitatko­­zunk és írunk arról, mi­lyennek is képzeljük el a jövendő iskoláját. Fölfedezni az ismeret­lent, eredményesen meg­birkózni egy-egy új problémával, szert tenni egy fogásra, amelyet tegnap még nem ismer­tem — azt hiszem, nincs is ennél nagyobb öröm. Ez lenne az iskola alap­vető feladata. Mindannyian meg­egyezünk abban, hogy kevésbé iskolás iskolát szeretnénk. De hogyan valósítsuk meg? Termé­szetesen nem úgy,­­hogy kevesebb legyen benne a tudásszerzés alkalma és kalandja. Hanem úgy,­­hogy vidáman és öröm­mel lehessen tudást sze­rezni. Mit nem tudunk még? Ahhoz, hogy a holnap iskolája ilyen lehessen, alaposan át kell majd alakítanunk. Mindenek­előtt gondosabban-pon­­tosabban kell beoszta­nunk,­­kinek mit tanít­sunk. Az iskolai munka­nap ma két fél napra oszlik: délelőtt órák, dél­után tanításon kívüli — csak félig-meddig köte­lező — foglalkozások, meg napközis vagy ott­honi tanulás. Biztosan jobb lenne, ha alkalom nyílna rá, hogy bárki, aki akarja, az egész napot kedve sze­rint az iskolában tölt­­hesse, mert ott olyan foglalkozások szerveződ­nek, amelyekben jó részt venni. Öröm a testneve­lés, ha nem feltétlenül kerül be a rossz jegy a bizonyítványba, egy ba­lul sikerült gyakorlat miatt. Öröm a rajzolás is, ha nem muszájból csináljuk. Öröm az éneklés és a zene is, ha játszva, jókedvünkből műveljük. Öröm a fúrás­faragás, szabad időnk­ben felnőtt korunkban is szívesen csináljuk: miért ne csinálnék így már gyermekkorban? A tulajdonképpeni „ta­nulást” az jelentené, amikor olyasmit hallunk és jegyzünk meg, ami­ről eddig­­talán fogal­munk sem volt. Ha egész délelőtt foglalkozhatunk a tantárgyak egy-egy csoportjával — például a magyarral és a történe­lemmel együtt, vagy a fizikával, a kémiával és az élővilággal —, akkor nem szóródik szét any­­nyira a figyelmünk, könnyebben számon tartjuk az ismereteket, sőt azok összefüggéseit is! Hát még ha lépésről lépésre egyszer majd magunk szabjuk meg, hogy mi is az, amit még tudnunk kell s éppen ott kezdjük forgatni a könyvet, szervezni a kí­sérletet, ahol a múltkor abbahagytuk! Apu a katedrán így tanulni-tanítani csak akkor lehet, ha mó­dunk van rá, hogy be­kukkantsunk a könyv­tárba, motozzunk a labo­ratóriumban, elbújjunk a zeneteremben, csapat­­kapitányt válasszunk a­­tornateremben és az ud­varon. Ez mind együtt — iskolakombinát. Nem kell, hogy túl nagy le­gyen, csak akkora, hogy a barátaimmal és a ta­náraimmal mindennap találkozhassam, beszél­hessek, együtt lehessek velük. Az sem baj per­sze, ha apu vagy anyu is oda jár délután a könyvtárba, filmvetítés­re, vagy ismeretterjesz­tő előadást hallgatni, Így válik majd az is­kola mindnyájunk szá­mára a tudás, a tanulás szervezőjévé. S ami ez­zel együtt jár: a taná­roknak sok­kal többet se­gítenek a szülők. Mond­juk, apu ért a politech­nikához, és őt kérik meg, álljon egy órára a­­katedrára. A rendőr­édesapa KRESZ-t tanít, a doktor az élővilágot. És segíthetnek az idősebb­­gyerekek a kisebbeknek,­­míg a pedagógus a gyöngébben haladókkal foglalkozik. Az úttörők a kisdobosoknak, a KISZ-esek az úttörők­nek. Ebből már sok minden megvalósult. Vannak ifivezetőink. Vannak szülők, akik bejárnak az iskolába vagy eljönnek velünk kirándulni. Van olyan magyaróra, ami­kor a könyvtárba láto­gatunk. Van vetélkedő, ami igazán nem tanulás. (Mégis sokkal többet ta­nulunk hozzá, mint akár­melyik történelem órá­ra!) A jövő iskoláját nem a légből kaptam. Addig gondolkodtam rajta, ameddig el nem tűnt minden belőle, amitől félni kellene. KOZMA TAMÁS

Next