Pajtás, 1980. szeptember-december (35. évfolyam, 23-37. szám)
1980-09-04 / 23. szám
zó egy miatt fájjon a feje, hanem használja a többit. — Az idén milyen tananyagok változnak meg? — Az ötödik osztályban bevezetjük a történelemmel összevont állampolgári ismeretek tanítását. Új lesz az ötödikes irodalomnyelvtan, a hatodikos rajz, testnevelés és osztályfőnöki órák tananyaga és a nyolcadikos fizika, kémia is. * Lányok és fiúk egy kupacban. Fütyülnek az interjúkészítés szabályaira. Még a kérdés végét sem várják meg, egymás szavába és oldalába vágnak, rögtönöznek és régi gondjaikat emlegetik. — Nem szeretem a magolást — jelenti ki Bende Imre nyolcadikos. — Miért kell nekünk a Szép Ilonkából kívülről fújnunk néhány hosszú versszakot? — Toriból is inkább az új dolgokkal kellene többet foglalkoznunk — mondja Gráf Tímea hatodikos. — Ha nem ismered az emberiség egész történetét, műveletlen leszel! — kardoskodik Tordai Gábor hatodikos. — Ilyen alapon moziba vagy színházba sem érdemes menni, ha valami régi dolgot mutatnak be?! Hidd el, a vidéki srácok örülnének, ha annyi mozi meg színház lenne náluk, mint Pesten ... * — Mit tanácsol azoknak a vidéki gyerekeknek, akik egyszer-egyszer eljutnak ugyan színházba, de például irodalmi érdeklődésük ennél nagyobb? — A gyerekek érdeklődését nemcsak a szervezett múzeum- és színházlátogatás elégítheti ki, hanem az öntevékeny munka, a könyvek, folyóiratok olvasása is. Ebből a szempontból a vidékiek sincsenek nagy hátrányban, hiszen kisebbnagyobb távolságban bizonyára van elérhető könyvtár. Ezenkívül már majdnem minden házban van rádió és televízió is, amelyek szintén rengeteg ismeretterjesztő műsort közölnek. Egyébként a vámosi gyerekek — furcsanőtlön — nem eléggé használják ki azokat a lehetőségeket, amelyekért a falusiak irigylik őket. Ha egy gyerek az érdeklődésen túl tehetséges is, bizonyíthat a különféle szakkörökben, tudományos-technikai szemlén, kulturális és sportversenyen. Ezen kívül fizikai dolgozók 7—8-as gyerekei részére továbbtanulásra előkészítő tanfolyamokat, táborokat is szerveznek. No, és a tehetségek felkarolását szolgálják a testnevelés, az ének-zenei és idegen nyelvű tagozatos osztályok is. — Elképzelhető, hogy valaha minden gyerek tagozatos osztályban tanul? — Ahol erre minden feltétel megvan, ott még a kisebb településen is létre lehet hozni tagozatos osztályokat. De ott, ahol például nincs tornaterem, aligha lehet indítani testnevelés tagozatos osztályt. 1984-től tervezzük a 7—8. osztályokban a fakultatív órák bevezetését is, vagyis különféle tantárgyak közül minden tanulónak választania kell érdeklődés és tehetsége szerint. * Nemrég még az általános iskola padjaiban ültek. Ma már gimnazisták, szakközepesek. Pontosan emlékeznek mindenre, ami szép volt, és arra is, ami bosszúságot okozott — és talán okoz ma is. Pálfi Tamás Orosháza: — Vannak apró „technikai” problémák, amelyek pont most, év elején köszönnek vissza. Ёп például kíváncsi lennék, hogy a műanyag borítókat milyen méretű könyvekre és füzetekre készítik, mert hogy a méret nem stimmel, az biztos... — Kár, hogy nem lehet kapni kékpapírt — jegyzi meg Szabó Kati Kaposvárról. — Igaz, van helyette szép színes papír, de az drága, és egy-egy lapja egfeljebb két-három füzetre elég! Az utolsó „rohamok” egyike az Úttörő és Ifjúsági Áruházban. Tömött polcok, rekeszek, fogasok. Izzadt, de fáradhatatlan el- ШШП\'