Pajtás, 1980. szeptember-december (35. évfolyam, 23-37. szám)

1980-09-04 / 23. szám

zó egy miatt fájjon a feje, hanem használja a többit. — Az idén milyen tan­anyagok változnak meg? — Az ötödik osztályban bevezetjük a történelem­mel összevont állampolgá­ri ismeretek tanítását. Új lesz az ötödikes irodalom­nyelvtan, a hatodikos rajz, testnevelés és osztályfőnöki órák tananyaga és a nyol­cadikos fizika, kémia is. * Lányok és fiúk egy ku­­pacban. Fütyülnek az in­terjúkészítés szabályaira. Még a kérdés végét sem várják meg, egymás sza­vába és oldalába vágnak, rögtönöznek és régi gond­jaikat emlegetik. — Nem szeretem a ma­golást — jelenti ki Bende Imre nyolcadikos. — Miért kell nekünk a Szép Ilonká­ból kívülről fújnunk né­hány hosszú versszakot? — Toriból is inkább az új dolgokkal kellene többet foglalkoznunk — mondja Gráf Tímea hatodikos. — Ha nem ismered az emberiség egész történetét, műveletlen leszel! — kar­doskodik Tordai Gábor ha­todikos. — Ilyen alapon moziba vagy színházba sem érdemes menni, ha vala­mi régi dolgot mutatnak be?! Hidd el, a vidéki srá­cok örülnének, ha annyi mozi meg színház lenne náluk, mint Pesten ... * — Mit tanácsol azoknak a vidéki gyerekeknek, akik egyszer-egyszer eljutnak ugyan színházba, de példá­ul irodalmi érdeklődésük ennél nagyobb? — A gyerekek érdeklő­dését nemcsak a szervezett múzeum- és színházlátoga­tás elégítheti ki, hanem az öntevékeny munka, a köny­vek, folyóiratok olvasása is. Ebből a szempontból a vidékiek sincsenek nagy hátrányban, hiszen kisebb­­nagyobb távolságban bizo­nyára van elérhető könyv­tár. Ezenkívül már majd­nem minden házban van rádió és televízió is, ame­lyek szintén rengeteg is­meretterjesztő műsort kö­zölnek. Egyébként a vámo­si gyerekek — furcsa­­nő­tlön — nem eléggé használ­ják ki azokat a lehetősé­geket, amelyekért a falu­siak irigylik őket. Ha egy gyerek az érdeklődésen túl tehetséges is, bizonyíthat a különféle szakkörökben, tu­dományos-technikai szem­lén, kulturális és sport­­versenyen. Ezen kívül fi­zikai dolgozók 7—8-as gye­rekei részére továbbtanu­lásra előkészítő tanfolya­mokat, táborokat is szer­veznek. No, és a tehetsé­gek felkarolását szolgálják a testnevelés, az ének-zenei és idegen nyelvű tagozatos osztályok is. — Elképzelhető, hogy valaha minden gyerek ta­gozatos osztályban tanul? — Ahol erre minden fel­tétel megvan, ott még a kisebb településen is létre lehet hozni tagozatos osz­tályokat. De ott, ahol pél­dául nincs tornaterem, aligha lehet indítani test­nevelés tagozatos osztályt. 1984-től tervezzük a 7—8. osztályokban a fakultatív órák bevezetését is, vagyis különféle tantárgyak közül minden tanulónak választa­nia kell érdeklődés és tehet­sége szerint. * Nemrég még az általá­nos iskola padjaiban ültek. Ma már gimnazisták, szak­közepesek. Pontosan emlé­keznek mindenre, ami szép volt, és arra is, ami bosszú­ságot okozott — és talán okoz ma is. Pálfi Tamás Orosháza: — Vannak apró „techni­kai” problémák, amelyek pont most, év elején kö­szönnek vissza. Ёп például kíváncsi lennék, hogy a műanyag borítókat milyen méretű könyvekre és füze­tekre készítik, mert hogy a méret nem stimmel, az biztos... — Kár, hogy nem lehet kapni kékpapírt — jegyzi meg Szabó Kati Kaposvár­ról. — Igaz, van helyette szép színes papír, de az drága, és egy-egy lapja egfeljebb két-három füzet­re elég! Az utolsó „rohamok” egyike az Úttörő és Ifjúsá­gi Áruházban. Tömött pol­cok, rekeszek, fogasok. Iz­zadt, de fáradhatatlan el- ШШП\'

Next