Pajtás, 1984. január-május (39. évfolyam, 1-20. szám)

1984-05-17 / 18. szám

Valljuk meg őszintén: nem sikerült igazán jól az utolsó feladat az általá­nos iskolások Körösi Csom­a Sándor em­lékére kiírt versenyén. Meglehet, a fá­radtság tette (akkor ugyanis már hato­dik órája versenyeztek a résztvevők), vagy a nagy tét fokozta bén­yittá az iz­galmat (a győztes díja nem kisebb: hárman, felkészítő tanárukkal a Hima­lájára utaznak). Szóval vagy ezért vagy azért: erőből kevés­­jutott egy sírfelirat elkészítésére, amelyen a­­ma magyar diáksága üzent az egykori vándornak. Mégis, a zsűri - Péter János vezeté­sével, s megannyi neves tudóssal sorá­ban — ezt a feladatot is magasra érté­kelte, ahogy a nézősereget sem bán­totta a szavak tapogatózása, s a tény, hogy tizenévesek nem találtak igazán méltó kifejezéseket a Himalájára kül­dött üzenethez. Már csak azért sem, mert üzenet volt maga a­­ verseny. Azzal, ahogy létre­jött:­­kilencszáz magyar iskola, három­ezer csapatának, tizennégyezer diákjá­nak jelentkezésével! S ha ehhez hozzá­vesszük, hogy ezt a hatalmas tömeget egyetlen iskola, a budapesti Akácvirág úti iskola tanárai, diákjai irányították, szervezték, és vezették, akkor már nem tekinthetjük hiányosságnak a nagy sza­vak mellőzését, sem túlzottnak a díjat, ami a győzteseknek kijárt. Sem a ren­dezők kitüntetését: a döntő után az Akácvirág utcaiak méltán vehették föl addigi csapatnévadójuk, Körösi Csom­a Sándor nevét. S hogy még méltóbb legyen az üze­net­verseny, a Körösi-vetélkedő mellé álló felnőttek buzgólkodtak ezen: a Körösi Emlékbizottság — élén Sarlós Ist­vánnal, a Minisztertanács elnökével, a bizottság vezetőjével — kezdettől végig­kísérte a versenyt. De ott volt a támo­gatók között a Művelődési Minisztérium s a Magyar Úttörők Szövetsége is. A legfőbb érdem persze, a tanároké és a diákoké: olyan tudással érkeztek az Akácvirág utcai döntőre, hogy tizen­két csapatból szinte mindegyik joggal remélte magának a fődíjat. A dako­taiak még a zsűrit is túllicitálták tibeti nyelvtudásukkal, s az érdeklődő bizony kapkodhatta a fejét: hogyan lehetett a viszonylag kevés anyagból ilyen ha­talmas tudást összekovácsolni? S nem csupán a döntő tizenkétszer három ver­senyzője, de mind a tizennégyezer részt­vevő (s a versenyt végigkísérő újabb tíz­ezrek) tanulhatták meg Körösi Csom­a Sándor nagyszerű, munkás, kutató és bátor életének napjainkig ható pél­dáját. Ez az az üzenet, amit minden ver­senyző bátran írhatott volna fel a kép­zeletbeli táblára, s ez az az üzenet, amellyel ősszel útnak indulhat majd a budapesti X. kerületi üllői úti iskola hármasa Csaba Sándor tanító vezeté­sével, Török Enikő a 8/b-bő­l, Hamar Magdolna és Gally Dezső a 8/a-ból a Himalája csúcsára. Ezt viheti a szovjet­­unióbeli Buhorába a cinkotai Georgi­na úti általános iskola csapata (Lupócz Róbert 7/b, Horváth István és Kodaj Bence 8/a, felkészítő tanár: Ilcsik Im­­réné), s ezt a Művelődési Minisztérium ajándékaként Erdélybe induló miskolci 30. számú iskola és a Magyar Úttörők Szövetsége díjaiként ugyancsak Erdélybe utazó dunaújvárosi Petőfi Sándor iskola hármasa.

Next