Paksi Tükör, 2001 (8. évfolyam, 1-4. szám)

2001-04-01 / 1. szám

MŰVÉSZ PORTRÉK Kóstoló alkotótársamtól Péger Józsefet, az embert már régóta ismerik a paksiak, mint művészt rövidebb ideje. 1997-ben találkozhattunk először alkotásaival, de azóta is töretlen lelkesedéssel, aktívan dolgozik. Igen termékeny festő, aki egy gyermek felfedező kedvével, tanulékonyságával, és az érett felnőtt céltudatosságával fejleszti képességeit, dinamikusan haladva a maga által kijelölt úton. Mint kollégája kérdezgettem őt erről-arról, e beszélgetés kivonatát szeretném a kedves ol­vasókkal megosztani! Kérem, fogadják szeretettel! - Mikor kerültél először kapcsolatba a művészettel, érez­­tél-e már gyermekkorban elhivatottságot a festészet iránt? - Kisgyermekként már vonzódtam a különleges dolgok­hoz, bár akkor még nem tudtam, hogy ez a művészet. Kö­zépiskolában már tudatosan, de még passzív szemlélőként hajlottam a művészet felé. 2. éves gimnazistaként már egy pályázaton Zilachy György festőművész egy képemet má­sodik díjjal jutalmazta, de nem folytattam a festést, mert korainak éreztem ezt az elismerést a tudásomhoz. A kato­naság után Zilachy György rajziskolájába jártam, de a mes­ter halála után abbahagytam ezirányú tevékenységemet. Egy nagyon hosszú szünet következett, ezalatt földmérő­ként jártam az országot, dolgoztam sok helyen, sokféle munkát, nem alkottam, de figyelemmel kísértem a magyar művészeti életet. 1983-ban magánvállalkozóként alkalmam volt megismer­kedni élvonalbeli képzőművészekkel, például Nádler Ist­vánnal és feleségével, Hegyi Lóránt művészet­történésszel és Borbás Klára szobrászművésszel. Közel 30 keramikus­sal tartottam a kapcsolatot, közülük néhánynak kiállítást is rendeztem. - Éppen erre akartam kitérni, mert úgy értesültem, ami­kor még nem alkottál rendszeresen, már akkor is pártfo­goltad a művészeket... - Ez túlzás - mondja szerényen Józsi, és csak nagy nehe­zen tudom kihúzni belőle, hogy az 1996-os millecentenári­­umi városi ünnepségeken több mint fél tucat rendezvényt, irodalmi esteket, képzőművészeti kiállításokat bonyolított le kávéházában. - Mi következett a vendéglátós tevékenységed után? - Aktívan visszatértem a rajzhoz és gyermekkori elképzelé­seimhez. Belevetettem magam a művészeti munkába. 1997-ben rajzoltam, pasztellkrétával dolgoztam és fotóz­tam. A városról készült fotóimból 39 db szerepel a “Virá­gos Paks’’ c. kötetben. Első kiállításom '97 decemberében nagyrészt pasztellből és fotókból állt. Ezután áttértem az akvarellre és az olajra is. Voltam alkotó­táborokban Pálfán, Lovasberényben, Gyönkön, Dombodb­an. Volt számos csoportos kiállításom a "Bárka” Művészeti Szalon többi alkotójával együtt, egyéni pedig Pakson, Hol­landiában, Budapesten, Nagykanizsán, Kaposváron két­szer. Képeimet több nagyváros galériájában is értékesítik. - Az emberek többségét érdekli, hogyan dolgozik a mű­vész, hogy születik a festmény? - Minden alkotó sokkal érzékenyebb, ebből adódóan más­képp lát mindent. Sok esetben egy tájrészlet megragad bennem, azt továbbérlelem. Ihlet kell ahhoz, hogy ebből jó kép szülessen. Igazán jó kvalitású alkotást csak teljes át­éléssel lehet készíteni. - Tervszerűen, vagy ötletszerűen dolgozol? - Vegyesen. Általában akkor festek, ha van hozzá hangula­tom, a rendszerességet nehezen viselem, bár néha szoríta­nak a határidők. - Milyen irányzatokat kedvelsz, mivel tudsz azonosulni annyira, hogy követed is? - Természetelvű festő vagyok, lassan, fokozatosan alakul ki ebből az alapból egy sajátságos, csak rám jellemző stí­ 50

Next