A Pallas nagy lexikona, 5. kötet: Dammara-Elektromos gép (1893)
D - Döröcske - Dörögd - Dörögdi - Dörpfeld - Dörtleme - Dörzsfék - Dörzsölő kerekek - Dörzsölö próba - Dörzssaru
Töröcske — 483 — ,e azután mint ezredes a vesztfáliai királyság szolgálatába lépett. Kezdettől fogva összeesküvésttervezett királya, Jérôme ellen, a fölkelés azonban, mely 1809 ápr. 22. kitört, csúfos véget ért. Porhadát a franciák ugyanis Kassel mellett megverték. Ő maga Csehországba menekült s a braunschweigi herceg által toborzott önkéntescsapatba lépett. 1812. Wittgenstein alatt szolgált az orosz hadseregben, megverte 1813. a Morandféle hadosztályt Lüneburg mellett s 1814. részt vett Thionville ostromában. 1815. hannoveri tábornok lett s mint ilyen harcolt Quatrebras és Waterloo mellett. 1842. pétervári követté nevezték ki. TH. GY. Döröcske, kisközség Somogy vmegye igali j.-ban, (1891) 1182 német lak., postahivatallal és postatakarékpénztárral. Dörögd, község 1. Talián-Dörögd. Dörögdi Miklós. A zalavmegyei D. nemes család ivadéka, veszprémi kanonok. 1317-ben esztergomi kanonok és Bolognában az ultramontánok vagyis nem olasz tanulók testületének igazgatója. 1319. Tamás érsek kancellárja. 1320 szept. 27-től pozsonyi prépost. 1329. az esztergomi káptalan őt választotta meg érseknek, de midőn a pápa megerősítését megnyerendő, Avignonba indult, Konstancban a Montforti grófok fogságába esett s csak nagy nehezen tudott megszabadulni. Időközben Károly király tudtára adta a pápának, hogy ő Telegdy Csanádot óhajtja esztergomi érseknek, s a pápa rábeszélte D. M.-t, hogy jogáról mondjon le. Le is mondott, s kárpótlásul megkapta az egri püspökséget 1330 okt. 1. Egri püspök volt 1360-ig. 1336.I. Károly követe volt János cseh királyhoz. Mint bolognai igazgató leírta az egyetem akkor alkotott rendszabályait, s ez a pozsonyi káptalan könyvtárában mai napig fenmaradván, az ilynemű rendszabályok legrégibb emléke. V. ö. Uj Magy. Sion. 1881. 121—127. Pór, Nagy Lajos. 21. KAK. Dörpfeld, 1. Frigyes Vilmos, német pedagógiai iró, szül. Selscheidban 1824. Jelenleg Ronsdorfban <Barmen mellett) él. 1844—48. tanító volt a Záhnféle intézetben, 1848—49. a Ronsdorf melletti faeidti iskolában 1849—79. főtanító a Barmen melietti Wupperfeldben. Pedagógiai irataiban, valamint az általa 1857 óta kiadott Evang. Schulblatban a Herbart-féle pedagógiai rendszert kultiválta pozitív keresztény szellemben, egyúttal azonban függetleníteni törekedett az iskolát az egyháztól. Munkái ; Die freie Schulgemeinde auf dem Boden der freien Kirche im freien Staate (Gütersloh 1863) ; Die drei Grundgebrechen d. hergebrachten Schul Verfassungen (Elberf. 1869) ; Beitrag zur Leidensgeschichte der Volksschule (Barmen 1883), Grundlinien einer Theorie des Lehrplans (Gütersloh 1873) ; Enchiridion der biblischen Geschichte u. o. 1888) ; Beiträge zur pedagogischen Psychologie (u. o.) stb. 2. D. Vilmos, német régész, az előbbinek fia. Szül. Barmenben 1853 dec. 26. Előbb építésznek készült, aztán Adler-rel az Olimpiában rendezendő ásatásokat bízták reá (1877—81). Egy évvel később az athéni német archeologus intézeten tanársegéd lett és e minőségben nemcsak Olimpiában, hanem Trója romjain is kutatott; egy ideig Schliemann oldalán működött, kit Olimpiáról, Mikene-, és Tírinszről irt nagy munkáinak megírásában is segített. Jelenleg az athéni német archeológiai intézet igazgatója. 1893 jul. a német kormány költségén uj ásatásokhoz fogott Hiszarlik romjain. M. L. Dördleme, 1. Csetvrtina. Dörzsfék, I. Fék. Dörzsölő kerekek (Funkciós kerék), körmozgású tengelyek mozgását közvetítő korongok vagy kerekek, melyek egyik tengely mozgását közvetlen érintkezésből származó súrlódás segítségével, a másik vele párhuzamosan, vagy hozzá bizonyos szög alatt hajló tengelyre átviszik. A D. alakja az általuk mozgatott tengelyek egymáshoz való fekvésétől függ. Párhuzamosan fekvő tengelyekhez hengeralakra esztergályozott kerekeket alkalmaznak, melyek öntött vasból készülnek, némelykor pedig az egyiknek kerületét a súrlódás növelése végett bőrrel, fával vagy papirossal burkolják. Mivel a mozgás átviteléhez szükséges súrlódási ellenállás létrehozására a kereket erősen kell tengelyeiknél fogva egymáshoz szorítani, az ilyen egyszerű hengeres kerekek nagy munkavesztességgel dolgoznak s munka közben gyorsan kopnak. Ezért, hogy az az erő, mely a kerekeket egymáshoz szorítja kisebb legyen, a kerekek kerületét az egyiken ékalakuan bemélyítik, a másikon pedig e mélyedésbe beleillő gyűrűt készítenek, melyek aztán egymáshoz kapaszkodva sokkal kisebb tengely nyomai mellett képesek az erőt egyik kerékről a másikra átvinni. Nagyobb erő átviteléhez a kerekek koszorúit 2—3, sőt több ilyen hornyolattal látják el. Egymást bizonyos szög alatt metsző tengelyekhez a D. koszorúját kúpalakura készítik. Oda pedig, hol a forgásszámot változtatni kell, az egyik tengelyre sik korongot ékelnek, a másikon pedig kisebb átmérőjű hengeres kereket, mely kerületével az előbbinek lapjához nyomódik. A kisebb kereket tengelyére eltolhatóan kapcsolják s midőn forgásának növekedni kell, a korong középpontjából megfelelően távolabbra állítják. L. Bach : Die Maschinen-Elemente című művében (Stuttgart 1891—1892). A hornyolt dörzskerekeknek megvan ugyan az az előnyük a sima kerekek felett, hogy ca 1: 0.35 arányban kisebb tengelynyomással képesek az erőt átvinni, de másrészt bajuk az, hogy az egymásba nyúló karimák csak egyetlen egy kerületben érintik csúszás nélkül egymást, a többi körökben pedig többékevésbé csúsznak egymáson, és e csúszás annál erősebb, minél távolabb vannak az érintkező körök azoktól, melyek csúszás nélkül dolgoznak. JALS. Dörzsölő próba (pénzv.). Az arany, ezüst és réz ötvözeteiben az arany és ezüst mennyiséget a leggyorsabban dörzsölő próbával lehet meghatározni, ha nem szükséges különös pontosság ; e végre a próbát fekete kovapalára dörzsölik, valamint az ismert tartalmú kémletüket is , amelyik kémlőtűnek a nyomával egyenlő szinü a próba nyoma, annak a tartalmával is egyenlő a próba. L. Arany-kémletük. PÉCH. Dörzssaru, helyesen kerékkötő v. féksaru, szekereknél és gépeknél is, p. keretfürészeknél előforduló fa- vagy vaslap, sarualakban, szekérnél kötéllel vagy lánccal a kocsioldalhoz kötve használják a hátsó kerék talpa alatt, midőn hegyről 31* Dörzssaru